Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Tuesday, March 24, 2009

Gambar, PMRAM dan Pendaftaran

Dari kiri : Ustaz Adlan (bakal Presiden), Ustaz Hairul Nizam (Presiden 2006-07), Ustaz Abdul Mu'izz (Presiden 2009), Ustaz Khairul Anuar (Presiden 2008)

ENTAH mengapa gambar ini menjadi pilihan saya untuk ditafsirkan. Barangkali sudah jodoh. Tiga orang presiden PMRAM duduk di dalam satu tempat yang sama. Dan, tidak disangka ada sesuatu yang menjadi misteri sehingga hari ini.

Apa kena-mengena dengan Ustaz Adlan yang duduk di kiri (gambar)? Adakah beliau bakal Presiden 2010? Jika ingin diulas tentang tokoh yang seorang ini, sememangnya panjang berjela. Nanti saya khabarkan.

Pada hemat saya, setiap insan mempunyai kelebihan dan kekuatan masing-masing. Zaman pemerintahan Ustaz Hairul, gelombang mahasiswa yang masih mempunyai kekuatan untuk berkorban mati-matian memperjuangkan nasib mahasiswa. Lihat sahaja apa yang berlaku pada hari 'hak anak-anak Selangor' di Mesir pada tahun 2006 yang lalu.

Saya sebagai seorang mahasiswa tahun pertama pada waktu itu pun terkesan dengan semangat membela nasib keluarga sendiri (Selangor).

Silih berganti masa dan waktu. Ada yang meningkat, ada yang menurun. Semuanya adalah satu jalan ke arah perubahan minda mahasiswa.

Walaupun demikian, PMRAM harus dipandu dengan sebaiknya. PMRAM adalah nadi kekuatan yang diakui oleh pihak KBMK dan JPMK. Namun, atas satu prinsip bahawa "PMRAM tidak mahu berdaftar dengan Kedutaan" menjadi bualan sehingga hari ini.

Secara peribadi, menjadi kewarasan kepada ahli pada tahun 2006 menolak usul muktamar untuk mendaftarkan PMRAM di bawah KBMK. Rasionalnya adalah seperti berikut:-

Pertama : PMRAM adalah persatuan dominan di Mesir kerana mengetuai seluruh Badan Kebajikan Anak Negeri dan Dewan Perwakilan Mahasiswa. Oleh yang demikian, PMRAM mempunyai kelebihan yang tidak diketahui oleh pihak lain. (maklumat ini Kementerian Pengajian Tinggi sememangnya lebih maklum!)

Kedua : Apabila PMRAM berdaftar, muncul salah tanggap negatif daripada Nadi UMNO, ABIM, dan lain-lain persatuan di Mesir yang berkemungkinan menjejaskan pentadbiran di KBMK dan JPMK.

Ketiga : PMRAM akan menjadi anak kesayangan KBMK dan JPMK apabila berdaftar secara rasmi. Lenakah persatuan-persatuan lain nanti?

Justeru, adalah wajar sehingga hari ini PMRAM masih lagi tidak berdaftar dengan KBMK. Walaupun demikian pada hemat saya, isu pendaftaran bukanlah isu yang besar harus dibangkitkan tetapi bagaimana persatuan di Mesir dapat mengembalikan semula amanah kepada semua mahasiswa untuk tekun memiliki ilmu dan mengendong segala kekuatan jasmani dan rohani untuk pulang ke Malaysia nanti.

No comments: