Langkau ke kandungan utama

Gambar, PMRAM dan Pendaftaran

Dari kiri : Ustaz Adlan (bakal Presiden), Ustaz Hairul Nizam (Presiden 2006-07), Ustaz Abdul Mu'izz (Presiden 2009), Ustaz Khairul Anuar (Presiden 2008)

ENTAH mengapa gambar ini menjadi pilihan saya untuk ditafsirkan. Barangkali sudah jodoh. Tiga orang presiden PMRAM duduk di dalam satu tempat yang sama. Dan, tidak disangka ada sesuatu yang menjadi misteri sehingga hari ini.

Apa kena-mengena dengan Ustaz Adlan yang duduk di kiri (gambar)? Adakah beliau bakal Presiden 2010? Jika ingin diulas tentang tokoh yang seorang ini, sememangnya panjang berjela. Nanti saya khabarkan.

Pada hemat saya, setiap insan mempunyai kelebihan dan kekuatan masing-masing. Zaman pemerintahan Ustaz Hairul, gelombang mahasiswa yang masih mempunyai kekuatan untuk berkorban mati-matian memperjuangkan nasib mahasiswa. Lihat sahaja apa yang berlaku pada hari 'hak anak-anak Selangor' di Mesir pada tahun 2006 yang lalu.

Saya sebagai seorang mahasiswa tahun pertama pada waktu itu pun terkesan dengan semangat membela nasib keluarga sendiri (Selangor).

Silih berganti masa dan waktu. Ada yang meningkat, ada yang menurun. Semuanya adalah satu jalan ke arah perubahan minda mahasiswa.

Walaupun demikian, PMRAM harus dipandu dengan sebaiknya. PMRAM adalah nadi kekuatan yang diakui oleh pihak KBMK dan JPMK. Namun, atas satu prinsip bahawa "PMRAM tidak mahu berdaftar dengan Kedutaan" menjadi bualan sehingga hari ini.

Secara peribadi, menjadi kewarasan kepada ahli pada tahun 2006 menolak usul muktamar untuk mendaftarkan PMRAM di bawah KBMK. Rasionalnya adalah seperti berikut:-

Pertama : PMRAM adalah persatuan dominan di Mesir kerana mengetuai seluruh Badan Kebajikan Anak Negeri dan Dewan Perwakilan Mahasiswa. Oleh yang demikian, PMRAM mempunyai kelebihan yang tidak diketahui oleh pihak lain. (maklumat ini Kementerian Pengajian Tinggi sememangnya lebih maklum!)

Kedua : Apabila PMRAM berdaftar, muncul salah tanggap negatif daripada Nadi UMNO, ABIM, dan lain-lain persatuan di Mesir yang berkemungkinan menjejaskan pentadbiran di KBMK dan JPMK.

Ketiga : PMRAM akan menjadi anak kesayangan KBMK dan JPMK apabila berdaftar secara rasmi. Lenakah persatuan-persatuan lain nanti?

Justeru, adalah wajar sehingga hari ini PMRAM masih lagi tidak berdaftar dengan KBMK. Walaupun demikian pada hemat saya, isu pendaftaran bukanlah isu yang besar harus dibangkitkan tetapi bagaimana persatuan di Mesir dapat mengembalikan semula amanah kepada semua mahasiswa untuk tekun memiliki ilmu dan mengendong segala kekuatan jasmani dan rohani untuk pulang ke Malaysia nanti.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)