Langkau ke kandungan utama

Lebih 1,500 orang banjiri ceramah PAS di Mesir

PAS LANCAR PROGRAM MEM ‘PAS’ KAN MAHASISWA karya Faizal Sabhon

Anda yang mahu membaca karya beliau sila sahaja paut ke laman ini. Mari lihat PRO DAN KRONTA.


Lebih 1,500 orang mahasiswa banjiri ceramah Presiden PAS


KAHERAH, Mesir 31 Januari – Lebih daripada 1,500 orang mahasiswa yang sedang menuntut di Mesir menghadiri ceramah umum yang disampaikan oleh YB Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, Presiden PAS yang diadakan di Dataran Hayyu Asyir, Kaherah, Mesir.

Program yang bermula pada jam 9.00 malam itu diselesaikan dalam jangka masa 2 jam 45 minit.
“Di dalam kedinginan malam dengan suhu dianggarkan kurang daripada 10 darjah celcius, seluruh mahasiswa Mesir turun membanjiri tapak ceramah”, kata Tarbus Merah.

Program di bawah anjuran Yayasan Amal Malaysia dan Muslim Care merupakan program pertama terbesar di Dataran Hayyu Asyir, Kaherah pada tahun 2009 ini. Ia membuka tirai 2009 dengan program ceramah sebegini.

Kehadiran Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang diserikan dengan kedatangan YB Salehuddin Ayub (Ketua Pemuda PAS), dan 9 orang Ahli Parlimen daripada PAS.

“Kedatangan mereka ke Mesir adalah khusus untuk mengadakan misi kemanusiaan kepada penduduk Gaza yang telah menimpa musibah semenjak sebulan yang lalu. Kita berbangga dengan usaha pihak-pihak kerajaan, NGO dan parti-parti politik di dalam membantu rakan seakidah kita.”

Program tersebut mendapat perhatian walaupun di dalam keadaan cuaca yang dingin.

Tamat

shoot dari belakang memang tidak mendapat kepuasan

LAPORAN OLEH TARBUS MERAH

Almaklum, tatkala diberitakan bahawa seorang pemimpin sayap kiri negara akan mengadakan satu ceramah umum, saya jadi panas-panas punggung.

Seingat saya, Tuan Guru Presiden baru turun ke Mesir baru-baru ini. Tetapi selepas terfikir bahawa kehadirannya bersama rombongan atas satu dasar iaitu ke sempadan Palestin di Rafah untuk menjalankan misi kemanusiaan, saya tiba-tiba tidak menghiraukan keadaan itu.

Dalam cuaca sejuk dan dingin ini sebenarnya, saya tidaklah beria-ia untuk hadir. Namun, setelah berfikir rasional dan mahu merasai kehangatan majlis, saya gagahkan juga untuk hadir.

Saya tiba agak lewat. Namun, majlis belum bermula. Semua mahasiswa sudah berkumpul di Dataran Hayyu Asyir, Kaherah bagi mendengar amanah yang bakal disampaikan oleh Presiden PAS sendiri.

Dalam cuaca dingin tersebut, dengan kapasiti saya seorang manusia yang bertubuh kecil tanpa memakai pakaian sejuk, saya gagahkan juga mencari tempat untuk memenuhi ruang dataran.

Selepas hampir 10 minit duduk di tapak lokasi, pengerusi majlis telah pun mendengarkan salamnya kepada hadirin yang berada di dalam majlis.

Saya ralit mendengar amanat yang disampaikan. Dengan hanya memegang senaskhah novel karya Faisal Tehrani, saya tidak mencatat apa-apa pada malam itu.

Majlis dimulakan dengan ucapan daripada Dr. Mujahid Rawa (Ahli Parlimen Parit Buntar), dan disusuli Dr. Dzulkifli Ahmad (Ahli Parlimen Kuala Selangor).

Yang menariknya, saya agam metah mendengar ucapan daripada Dr. Dzulkifli. Entah kenapa saya amat tertarik dengan ucapan dan intonasi, gaya bahasa yang disampaikan oleh Ahli Parlimen ini. Sungguh tidak dijangka, ada seorang Ahli Parlimen PAS yang mampu bertutur lagak seorang sasterawan negarsa, Dato’ A. Samad Said. Walaupun suaranya langsung tidak sepicing pun, tetapi saya tanggap bahawa gemersik itu cukup memadai.

Kemudian, YB Dr. Hatta Ramli (Bendahari PAS) selaku Ahli Parlimen Kuala Krai mengambil tempat untuk berceramah. Disusuli oleh seorang tokoh wanita muslimah PAS, YB Dr. Lo’ Lo’ Ghazali (Ahli Parlimen Titiwangsa).

Kehangatan majlis dengan kedinginan malam sesekali dicuit sindir ala-ala satira oleh Dr. Lo’ Lo’ Ghazali dengan katanya, “awak sendiri yang mahu memilih duduk di dataran dengan suhu semacam ini.”

Majlis pada malam yang ditunggu itu akhirnya didakap peluang keemasan oleh YB Salahuddin Ayub (Ahli Parlimen Kubang Kerian yang juga Ketua Pemuda PAS Pusat). Barangkali ruang YB terbatas untuk berucap, tetapi gementar dan gejolak jiwa pemuda-pemuda (mahasiswa) yang mahukan semangat seorang pemimpin muda seperti YB ini juga saya rasai.

Majlis yang dipengerusikan oleh YB Mohd Nasir Zakaria (Ahli Parlimen Padang Terap) tersebut diakhiri dengan ceramah umum oleh YB Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

Biarpun, YB Tuan Guru Nampak letih selepas pulang daripada Rafah, tetapi semangat menyampaikan mesej Islam kepada seluruh mahasiswa Al-Azhar di Mesir benar-benar menyucuk-nyucuk jiwa yang gersang ini.

Terima kasih kepada semua yang hadir memeriahkan majlis.

Tambahan :
Saya bukan penganjur, tetapi saya anggap majlis ini amat bermakna kerana mempertemukan saya dengan beberapa aktivis politik yang belum pernah ditemui.

Orang-orang kerajaan, usah salah sangka. Saya juga ralit mendengar ceramah-ceramah umum daripada tokoh kerajaan sebelum ini walaupun ada khabar bahawa tatkala Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang hadir baru-baru ini, hanya lima puluh orang sahaja yang turun mendengar bisikan AM-NO kepada mereka.

Hehehe…

(Syafiq Zulakifli sudah dilabel macam-macam pemikiran)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)