Langkau ke kandungan utama

Catatan Sebelum Peperiksaan (Musim Sejuk)

Percutian yang panjang. Air ini bukan milik saya. Sengaja melaram!

Apabila masa 24 jam kita gunakan dengan sebaiknya, di situ pelbagai kelebihan kita akan dapat. Pertama, dapat menunaikan amanah selaku hamba-Nya dengan sebaik-baiknya. Kedua, dapat belajar dan membaca buku dengan tekun dan berwawasan. Ketiga, dapat membahagikan masa untuk bersantai dan berceritera dengan rakan-rakan lama di alam maya.

Berbicara berkenaan rakan-rakan lama, tentu banyak boleh diceritakan. Tahun ini rupanya saya sudah 10 tahun mengenali kawan-kawan saya di Sekolah Menengah Agama Kerajaan Johor, Kluang. Semenjak tahun 1998 (semasa tingkatan 1), dan kini sudah pun penghujung tahun 2008.
Masing-masing sudah berkerjaya. Pertama, ada yang sudah duduk di pentadbiran kerajaan.

Kedua, ada yang sudah duduk di bilik berhawa dingin pusat-pusat pentadbiran swasta. Ketiga, ada yang sudah bekerja di bank-bank dan macam-macam lagi. Ketika bersembang dengan kawan-kawan; dan sesekali bercerita dengan bekas anak murid sekolah (yang pernah saya didik) banyak yang saya peroleh.

Pertama, apabila bercerita soal hala tuju kehidupan pada masa akan datang. Sebanyak-banyak saya mengungkapkan bahawa saya mahu menjadi seorang editor, seorang pakar bahasa, seorang penulis dan bermacam-macam lagi. Sungguh menjadi taajub kepada kawan-kawan.
Seorang mahasiswa yang akan bergraduan sebagai mahasiswa Universiti Al-Azhar, Mesir berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah, yang hanya dibayangi sebagai seorang ustaz sahaja lantas menyatakan akan menjadi seorang yang di luar bidang pendidikan.

Benar! Barangkali istilah lepasan Al-Azhar sebagai seorang ustaz sudah tidak perlu diulang-ulang lagi. Metod sudah berubah. Dunia kini juga sudah berubah. Apa salahnya orang-orang semacam kami ini berada di dalam lapangan lain pula.

Sebab itu, apabila kawan-kawan ada yang menyatakan peluang dan ruang untuk berkhidmat di Malaysia semacam ada halangan, saya menafikannya. Saya juga menyetujui apa yang diperkatakan oleh TYT Datuk Duta, Datuk Zainal Abidin Ab Kadir dengan menyatakan bahawa, mahasiswa kita di Mesir tidak ada halangan sebenarnya ketika pulang ke Malaysia. Yang penting, mahu tidak mahu sahaja.

Jika mereka meletakkan diri ke tempat yang baik, maka baiklah mereka. Ada juga teman-teman yang sudah tamat belajar mengatakan, aku mahu masuk j-Qaf sahaja. Malas hendak kerja berat-berat. Mengajar setengah hari sahaja. Kemudian, boleh rehat dan macam-macam sahaja. Gaji sama sahaja.

Itu mungkin pemikiran yang mereka ada. Sedangkan pada saya julat kehidupan kita masih lagi boleh dikembangkan kepada bermacam-macam kerjaya. Itu pandangan saya. Maaf jika ada yang tidak mempersetujui.

Kemudian, di dalam bicara saya dengan teman-teman, saya mengatakan bahawa ada satu kekurangan yang dihadapi oleh warga dan mahasiswa kita di Mesir. Perkara tersebut adalah penguasaan bahasa. Ya! Barangkali perkara ini sudah lama disedari dan masih tidak pulih sehingga hari ini. Mungkin masalah ini akan pulih apabila ada pihak-pihak yang bersungguh-sungguh ‘membayar’ mahasiswa kita untuk terus masuk ke kelas-kelas swasta yang membolehkan mereka untuk terus hidup selesa mempelajari bahasa dengan sebaiknya.

Kemudian, apabila bercerita dengan seorang bekas anak murid dia menyatakan kepada saya, “Ustaz, 18 haribulan ini, kelas saya akan buat pesta di satu tempat. Nak tahu tak?” Saya pun dengan segera menjawab di mana? “Angsana?” Tidak jawabnya. Malah Danga Bay (Teluk Danga).

Dengan melulu saya menjawab, budak-budak zaman sekarang tidak tempat lain mahu mengadakan reunion. Asyik di tempat-tempat maksiat sahaja. Barangkali juga kita sudah sampai waktu dan ketika untuk membina satu acuan pemikiran bahawa tempat perhimpunan bersama teman-teman diadakan di masjid-masjid dan surau-surau. Ataupun mungkin berhimpun di kawasan-kawasan yang boleh kita sumbangkan tenaga kepada kawan-kawan se-akidah kita.

Itu pandangan saya.

Apa yang boleh saya beri semasa di dunia ini selain daripada amal yang boleh dimanfaatkan oleh semua orang. Barangkali kita juga harus tahu, apabila matinya anak adam itu hilanglah segalanya kecuali tiga perkara, dan salah satunya adalah ilmu yang bermanfaat.

Sedari itu saya faham bahawa, banyak lagi yang saya harus lakukan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)