Langkau ke kandungan utama

Perkembangan Sektor Awam Pada Hari Ini

Selepas bertemu Menteri Besar Kedah, YAB Ustaz Azizan Abdul Razak

MUNGKIN banyak cerita yang boleh kita sampaikan kepada kepimpinan negara pada hari ini. Banyak komentar yang boleh kita berikan kepada YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak yang akan mengepalai pentadbiran kerajaan tidak lama lagi. Namun, betapa benar Mac 2009 yang kita nantikan, banyak desas desus yang tidak seronok kita dengar di cuping telinga kita.
Dikatakan bahawa sektor kerajaan (sektor awam) banyak mengalami krisis dan polemik pentadbiran yang kurang terancang. Pemikiran, idea dan segala jenis dan macam keadaan yang semakin hari semakin meluat dibuatnya.
Pada sisi lain, orang yang pernah duduk di dalam sektor kerajaan juga sentiasa mengutuk kerajaan mereka sendiri. Mengapa hal ini terjadi? Apakah mereka membenci dan tidak senang dengan kerajaan hari ini? Atau mereka yang seringkali terperangkap dengan kata-kata nista yang dilemparkan kepada kerajaan dan mereka yang tuli itu hanya mengangguk membenarkan.
Tanggapan saya begini.
Orang yang pernah duduk di dalam sektor perkhidmatan awam sememangnya sudah bergelumang dengan kehidupan yang hampir tidak terancang kerajaan. Mereka melihat daripada dalam bagaimana peruntukan dan pengendalian kemajuan pentadbiran diuruskan secara sistem biokrasi dan monarki. Mereka melihat bahawa 'orang-orang' sahaja yang layak memegang jawatan dan sekiranya 'orang-orang' menjadi 'arang' dalam kerajaan, mereka tidak akan layak dinaikkan pangkat. (Oleh itu jangan jadi pembangkang)
Kedua, mungkin sahaja begini. Kita melihat bahawa kerajaan masih duduk di dalam kepompong mereka (Red Ocean Strategy) tanpa memikirkan gerakan pemulihan yang dilakukan oleh pihak swasta (Blue Ocean Strategy) yang banyak mendatangkan keuntungan. Idea-idea kerajaan tepu dan masih tidak berkembang walaupun lima buah kerajaan negeri sudah berpaling tadah kepada pihak pembangkang.
Apapun, kita perlu memikirkan tanggungjawab kita sebagai seorang mahasiswa. Apakah hanya melihat atau menunggu kehidupan pada masa akan datang tanpa memikirkannya pada hari ini?
Tambahan
Tahniah kepada Ustaz Mohd Hafiz Mansor yang sudah menyinarkan sumbangan azhari apabila membuka sinar kembali di dalam Jabatan Mufti Johor. Sekurang-kurangnya kita ada orang Mesir yang kembali aktif dalam pentadbiran Jabatan Agama Johor. Beliau adalah mantan Timbalan Presiden PMRAM sesi 2006. Kita mahu lahirkan banyak orang-orang Azhar di dalam pentadbiran negara.

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Yang tragisnya, pentadbiran kerajaan diserahkan kepada hampir 100% orang Melayu, jadi apabila orang awam nampak petugas kerajaan buat kerja macam orang pemalas, dikatakanlah semua orang Melayu pemalas.

Dalam korporat bukan-Melayu, staf Melayu sama-sama kuat bekerja.

(Di PTS yang 100% Melayu, semua staf amat kuat bekerja macam workaholic.)
Tarbus Merah berkata…
Pentadbiran itu yang kita mahukan. Bekerja kerana amanah.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)