Langkau ke kandungan utama

ZAKAT : Bagaimana Kita Menguruskannya?

Oleh : typeace

Pertama, saya tidak akan menghantar artikel ini ke Berita Harian mahupun Utusan Malaysia. Cukuplah sekadar ianya dibaca oleh pembaca di dalam blog peribadi. Saya juga takut. Benar! Amat takut untuk menempuh gerbang populariti hari ini yang sarat dengan kebendaan semata-mata.

Mengapa saya berkata demikian, sedia maklum apabila berceritera tentang masalah popular ini, mudah sahaja kita mahu di'hamil'kan. Tetapi, apabila berbicara berkenaan keseriusan kita, aduh, jarang sekali kita mengambil pendekatan bahawa ini sesuatu yang utama.

Di dalam musim-musim ini, barangkali isu zakat seronok dibicarakan. Apatah lagi, pada saat-saat genting (baca : durian runtuh) untuk mendapatkannya. Saya bukan mahu pro mana-mana pihak atau saya mahu membangkang mana-mana pihak. Biarlah saya menjadi seorang pengarang yang meletakkan nilai keadilan.

Seputar isu zakat, manusia seringkali alpa bahawa wang zakat adalah wang kaum Muslimin, bukan wang kita. Benar! Ia wang orang Islam. Makanya, menghargainya sesuatu perkara yang sepatutnya dipertanggungjawabkan adalah amanah yang besar. Suka dinyatakan bahawa ada di kalangan mahasiswa kita (baca : mahasiswa Al-Azhar) yang mendapat zakat daripada kerajaan negeri masing-masing melalui bantuan Baitulmal dan Unit Zakat, Pusat Zakat Negeri. Dan, ada juga yang memperolehnya melalui sistem tuntutan di mana-mana pusat zakat yang berada di Mesir sendiri. Syabas! Sekurang-kurangnya anda seorang yang prihatin untuk mendapatkan bantuan bagi menyara diri anda sendiri.

Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui betapa angkuhnya kita apabila menerima wang zakat tersebut. Ya! Barangkali bukan semua daripada anda. Kalau ada pun mungkin tidak ramai. Angkuh maksud saya di sini bukanlah riak melampau, tetapi megah tidak bertempat. Saya misalkan begini.

Seorang daripada kita menerima zakat, lantas wang itu disalurkan kepada pihak-pihak yang tidak sepatutnya wang itu disalurkan. Bagaimana anda memahami kenyataan saya ini? Di Mesir, ada dua kumpulan manusia, pertama disebut Kaum Musa dan kedua dikatakan Kaum Firaun. Siapa kata Kaum Firaun sudah tidak wujud di Mesir. Ada! Malah pelopor kepada gerakan Kaum Firaun ini masih terus aktif. Mereka terlampau taksub kepada kehidupan mereka lantas bermegah-megah dengan mandiri mereka ke arah kejahatan. Lihat betapa angkuhnya mereka membelanjakannya di jalan-jalan songsang. Mereka juga membantu. Siapa kata Kaum Firaun tidak suka membantu. Malah, bantuan mereka untuk meletakkan Islam sebagai agama yang sia-sia.

Sayap kita harus teguh. Amanah kita harus kukuh. Jangan samakan wang zakat yang kita terima dengan wang zakat yang 'mereka' terima. Zakat itu wang amanah. Bukan wang bersiar-siar untuk melakukan perkara-perkara yang buruk.

Tahukah anda? Barangkali saya boleh maklumkan bahawa di Mesir sahaja, hampir 30% mahasiswa kita yang tidak berkewangan. Dan, daripada jumlah yang besar itu kekadang mereka terpaksa memikirkan soal dan tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar. Berapa ramai di antara kita yang berkejar-kejar membantu? Berapa ramai juga di antara kita yang mahu melihat kesusahan mereka ditutup dengan bantuan kita?

Barangkali anda amat mengetahui maksud saya ini. Dan, seringkali saya tertampar untuk melihat semua mahasiswa agama mahu (baca : perlu dan wajar) dibantu secara adil dan saksama. Usah terjerit-jerit hebat jika anda tidak berpeluang memperoleh zakat. Seharusnya anda harus berbangga kerana anda tidak menanggung beban dan amanah yang berat ini.

Saya juga pernah menerima zakat. Setahun yang lalu, artikel yang membawa pengertian yang sama saya telah lampirkan di sini. Tetapi, sejauhmana keberkesanannya kita melaksanakannya?

Fikir dan renungkanlah.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)