Langkau ke kandungan utama

Kursi Pengajian Melayu Mendapat Tempat

Perjanjian di antara Malaysia - Korea Selatan

Beberapa hari tidur saya tidak menentu. Bukan teringatkan kepada 'nyawa' saya yang telah hilang tetapi, kenyataan akhbar yang merujuk Kursi Pengajian Melayu di New Zealand bakal menamatkan tempoh. Ini berikut satu seminar yang diadakan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mengupas isu kursi tersebut.

Namun, hari ini, akhbar Berita Harian membuka satu lagi tirai keemasana apabila Kursi Pengajian Melayu akan dibuka di Korea Selatan.

Akhbar Hari Ini :

KERAJAAN meluluskan Kursi Pengajian Melayu di Universiti Pengajian Asing Hankuk (Universiti Hankuk), Korea Selatan, menjadikan lima kursi seumpama itu di seluruh dunia.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata selain universiti itu, Kursi Pengajian Melayu ada di Universiti Leiden, Belanda; Ohio University, Amerika Syarikat; University Wellington, New Zealand dan Beijing Foreign Studies University, China.

Katanya, Kursi Pengajian Melayu di Universiti Hankuk untuk tempoh lima tahun bagi seorang penyandang.

Beliau berkata, kos penajaan penyandang dibiayai kerajaan Malaysia, Korea Selatan dan DRB-Hicom Bhd (DRB Hicom).

"Penubuhan kursi berkenaan bukan saja menandakan komitmen Malaysia dan Korea Selatan dalam meningkatkan kualiti pengajian tinggi, malah kerjasama syarikat swasta DRB Hicom yang bersetuju menaja sebahagian kos operasinya.

"Kerajaan memilih Universiti Hankuk kerana ia institusi pengajian tinggi swasta ternama dan pusat pengajian bahasa asing terkemuka di Korea Selatan.

"Buat masa ini penyandang kursi itu belum ditetapkan, namun kita sudah menyenarai pendek beberapa calon dan dalam proses menemu duga mereka," katanya pada sidang media selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) penubuhan Kursi Pengajian Melayu di Universiti Hankuk, di Kuala Lumpur, semalam.

MoU itu ditandatangani Ketua Setiausaha, Kementerian Pengajian Tinggi Datuk Dr Zulkefli A Hassan, manakala Universiti Hankuk oleh Presidennya, Prof Dr Chul Park.

Mohamed Khaled berharap penubuhan kursi itu di Korea Selatan dapat meningkatkan minat dan penyelidikan dalam bidang alam Melayu, selain memartabat serta mengantarabangsakan bahasa Melayu di persada dunia.

Katanya, penyandang kursi berkenaan memikul tugas menggalakkan kefahaman terhadap bahasa, ekonomi, sosial, agama, kesenian dan aspek lain berkaitan Melayu, selain mengenal pasti bidang penyelidikan baru yang boleh diterokai kedua-dua universiti terbabit.

Beliau berkata, kursi itu juga menjadi laluan bagi kedua-dua universiti meningkatkan kerjasama dalam program penyelidikan, pertukaran kakitangan, pelajar dan akademik.

"Sehingga Mac lalu, seramai 3,235 pelajar Korea Selatan mengikuti pengajian di Malaysia. Penubuhan kerusi ini diharap dapat meningkatkan jumlah pelajar negara itu yang melanjutkan pengajian ke negara ini.

"Satu objektif penubuhan Kursi Pengajian Melayu adalah merapatkan hubungan dengan negara asing kerana kita dapat mendedahkan pelbagai aspek kehidupan masyarakat Melayu dan Malaysia kepada orang asing," katanya.

Kursi Pengajian Melayu New Zealand


Tambahan :

Barangkali ada yang tidak memahami tentang kursi ini. Faham-fahamkanlah. Andakan orang Melayu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)