Langkau ke kandungan utama

Multaqa Al-Azhar : Apakah Resolusinya Nanti?


KINI sedang berlangsung Multaqa Alumni Al-Azhar yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). Program yang dihadiri oleh graduan Universiti Al-Azhar, Mesir merupakan suatu pengiktirafan bersejarah kepada negara (Malaysia) di dalam hal-hal pencetus revolusi ketamadunan Islam pada hari ini.

Sedia maklum, Malaysia berulang-ulang kali diiktiraf sebagai negara Islam. Melalui penekanan 10 prinsip Islam Hadhari yang mula diperkenalkan lewat tahun 2004 yang lalu, memungkinkan suatu ketamadunan 'baru' diwara-warakan untuk digunakan oleh generasi mendatang.

Pemikiran golongan cendiakawan Islam suatu masa dahulu tidak terangsang dengan idea-idea sebegini rupa. Rentetan daripada itu, hari ini di dalam suasana dingin semula jadi alam, Malaysia lebih selesa digelar negara berstatus Islam Hadhari yang menjadi tonggak pentadbiran.

Justeru, keretakan status ini menjadi bualan pada semua peringkat. Ianya lebih memaksa pro-pembangkang menjadikan 'hujah' terancam ini sebagai suatu dasar yang boleh dijungkir balikkan.

Nah! Realitinya keretakan ini masih berlaku. Pro-kerajaan terus mendesak pemikiran dan ideologi pemahaman terhadap nilai dan prinsip ini, dan pro-pembangkang bermati-matian menafikan kerajaan sebegini.

Walang tampak membesar. Kepincangan terus melanda. Mabuknya, kepada rakyat yang bergelar hamba pemerintah. Rakyat kini membilang hari. Penamaan calon dan hari mengundi.

ii
Bukankah multaqa ini akan menjadi pendinding diri? Sekurang-kurangnya status Al-Azhar itu masih diperlukan lagi. Masalahnya, berapa kerat di antara graduan ini memanfaatkannya?

Lantaran itu, di sanalah munculnya golongan pro pro pro.

iii
Dan, kita ingin juga mendengar, apakah resolusinya nanti!

http://alumnialazhar.org



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)