Langkau ke kandungan utama

Subjek Kesusasteraan Perlukan Perubahan

Oleh: Ammu Amni

Kesusasteraan Bahasa Melayu adalah salah satu matapelajaran yang diajar di sekolah pada peringkat STPM. Malah, para pelajar menengah rendah pula telah didedahkan lebih awal dengan Kompenan Berdasarkan Sastera (KOMSAS) semenjak dari tingkatan satu lagi. Hal ini dilihat sebagai kewajaran Kementerian Pelajaran Malaysia menetapkan penggayaan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai agen utama di dalam mengetuai silibus matapelajaran ini.

Namun, ada beberapa pihak sudah tidak senang lagi dengan komponen ini. Malah, ada yang mempertikaikan dasar DBP memilih karya. Saya sependapat dalam masalah ini. Namun, bukanlah tanggapan penulis sekadar melontarkan batuk ditangga dan mengherdik sesama sendiri lantas tiada sokongan dan galakan untuk memartabatkan kesusasteraan Melayu sebagai teras jatidiri bangsa dan budaya.

Melihatkan fenomena ini menjadi topik hangat sesetengah pihak terutama golongan akademik, penulis tercuat seketika meneliti ke'malap'an sastera yang harus ditangani. Justeru, beberapa cadangan perlu diambil perhatian sewajarnya.

1. Komponen Sastera adalah komponen yang menarik. Pelajar boleh berinteraksi dengan sebaiknya melalui audio video di sekolah. Bilik ABM (Alat Bantu Mengajar) dan Pusat Sumber Sekolah (PSS) perlu digerakkan. Para pelajar perlu diberi latihan yang bukan sahaja teori semata-mata malah menekankan aspek pembelajaran sebagai praktikal.

Contoh : Penghayatan teks drama boleh dilakukan dengan mementaskan drama tersebut sebagai drama pentas sekolah. Juga, menjadikan genre cerpen dan puisi sebagai teknik gaya P&P yang berkesan.

2. Dewan Bahasa dan Pustaka perlu menyedari akan kewujudan para pelajar yang berminat di dalam sastera. Justeru, sewajarnya DBP mengambil peluang mengadakan road-show di semua sekolah menengah dan menampilkan tokoh-tokoh sastera tanah air sebagai medium perlaksanaan memperjuangkan semangat dan gelaran 'orang sastera' di kalangan mereka.

3. Kementerian Pelajaran dicadangkan memberi peluang mata pelajaran bahasa Melayu khususnya pendidikan sastera diajar melalui beberapa kaedah yang baru setanding dengan perkembangan semasa tanah air. Kelas pendidikan sastera perlu diwujudkan. Contoh : Tingkatan 1 Sastera. Dan, pelajar-pelajar ini akan mempelajari teknik penulisan, pementasan, penulisan skrip, dan sebagainya melalui satu matapelajaran tambahan yang diajar di dalam kelas tersebut. Hakikat ini disedari oleh penulis apabila melihat wujudnya kelas Tingkatan 1 Okestra dan 1 Simfoni yang menekankan aspek muzik. Bukankah para pelajar ini akan menelusuri bidang seni selepas pendidikan menengah dan menjadikan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) sebagai modal pendidikan masa depan.

Justeru, peluang ini wajar difikirkan oleh pihak-pihak yang terbabit. Semua pihak perlu berubah!





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kosa Kata Pada Hari Ini

Sudah lama tidak bersua untuk berkongsi makalah atau bahan berunsur sastera. Justeru, hari ini saya ingin berkongsi dengan kalian beberapa kosa kata baru yang wajar digunakan oleh kita sama ada di dalam penulisan kita seharian atau sebagainya. 1. Adar : bertandang (bertandang, bermalam di rumah orang) Contoh ayat – Aiman dan Akram selalu ber adar ke rumah bapa saudaranya pada hari Ahad. 2. Atip : susun (susun, atur) Contoh ayat – Ustaz Hairul meminta agar semua badan pengurus PMRAM meng atip baju-baju yang berserakan di dalam almari besi itu. 3. Banjar : baris (baris, jajar, deret) Contoh ayat – Izzat, Ifwat dan Izmir berdiri se banjar di dalam perbarisan kawad kaki sempena Hari Sukan di sekolahnya. 4. Enigma : kebingungan (menjadi bingung atau kebingungan) – disebabkan oleh sesuatu hal atau seseorang) Contoh ayat – Pegawai itu berada di dalam situasi enigma setelah diminta untuk berundur daripada tugasnya di dalam masa 24 jam. 5. Suang ...

Pelajar Perubatan Mesir Tidak Tahu Menulis E-mel

DI DALAM kauntung e-mel saya ada bermacam-macam e-mel yang masuk. Ada yang memohon kerja, ada yang minta duit, ada yang mohon itu dan ini. Saya meletakkan harapan yang tinggi kepada semua mahasiswa perubatan kita kerana mereka ada kelulusan pendidikan sama ada memperoleh 8A-10A ketika di peringkat SPM. Saya juga berkeyakinan bahawa mereka mendapat A1 untuk matapelajaran di dalam Bahasa Melayu. Tetapi, apabila saya mendapat e-mel sebegini daripada seorang pelajar Perubatan Mesir, harapan saya itu sudah luntur. salam us syafiq name sy siti markonah bt marpitun tahun 3 univ kaherah (jawatan beliau) hajatnye nk jual buku2 terbitan PTS kat mesir ni ade kemungkinan x??? tp ni bru dlm peringkat proposal oleh individu.iAllah,kalo boleh dibuat, sy akan maklumkan pd ktue saye utk dibincangkan dgn lebih lanjut.pastu,buleh x us tolong find out mcm mane proses die seperti penghantaran,diskaun utk pemborong,untung bersih,etc...harap sgt us boleh tolong sbb buku2 terbitan PTS dpt smbutan yg amat men...

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali in...