Langkau ke kandungan utama

Mahasiswa Perlukan Pemikiran Kelas Pertama – Wan Abdul Halim


Oleh SETIAUSAHA AGUNG PMRAM

KAHERAH 13 Jan. – Mahasiswa Al-Azhar digesa untuk melakukan anjakan paradigma disamping berubah ke arah minda pemikiran kelas pertama. Ustaz Wan Abdul Halim Wan Chik berkata, mahasiswa yang cemerlang seharusnya berfikiran cemerlang sebagaimana ulama-ulama silam Al-Azhar berfikir.

"Penerokaan terhadap ilmu-ilmu baru harus diterokai oleh mahasiswa Al-Azhar agar dapat menjadi sumber utama yang dapat digunakan pada masa akan datang. Kita juga ingin melihat akan wujudnya satu idea baru yang akan dilaksanakan oleh generasi pada hari ini."

Beliau mengambil contoh Koperasi Muslimin Berhad yang ditubuhkan pada hari ini adalah berdasarkan idea-idea generasi beliau yang telah disepakati bersama dan akhirnya dikembangkan seperti yang wujud pada hari ini.

Ustaz Wan Abdul Halim yang ditemui di Asrama Darul Aman, Hayyu Sabie, Kaherah merupakan mantan Timbalan Presiden PMRAM pada tahun 1979 hingga 1981. Beliau juga pernah memangku kerusi Presiden PMRAM pada tahun yang sama apabila Presiden PMRAM, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman pada waktu itu pulang ke Malaysia.

Hadir sama di dalam perjumpaan tersebut adalah beberapa orang Badan Pengurus PMRAM sesi 2007 yang diketuai oleh Ustaz Hairul Nizam bin Mat Husain selaku Presiden PMRAM.

Mengulas berkenaan Rumah Melayu yang ditukarkan dengan nama Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah, beliau berkata perkataan serta nama Melayu pada Rumah Melayu seharusnya dikekalkan.

"Pada masa akan datang, apabila negara Mesir dihadiri oleh orang yang berbangsa lain, mereka boleh mengatakan itu hak mereka kerana perkataan Melayu pada Rumah Melayu telah dihapuskan."

Beliau selaku kepimpinan pada tahun 1979 juga menceritakan kenangan pahit dan manis semasa mentadbir PMRAM dan menganggap bahawa operasi pentadbiran PMRAM yang aktif semula pada tahun 1979 merupakan sesuatu kenangan yang indah.

Ditanya mengenai kenangan yang manis ketika berada di dalam pentadbiran, beliau berkata alat muzik PMRAM ketika itu seperti piano telah dijual kepada orang Arab kerana ingin memfokuskan kepada tujuan mahasiswa datang ke Mesir adalah semata-mata untuk belajar bukan bermuzik dan sebagainya.

Beliau juga menggesa mahasiswa Al-Azhar agar tidak menjauhkan diri dengan persatuan kerana tanpa persatuan dan organisasi, pemikiran kita tidak akan berkembang.

"Kita hendaklah melihat organisasi itu sebagai sesuatu keperluan yang penting," katanya lagi mengakhiri pertemuan.

Nota:

Ini kali pertama saya dapat menulis di dalam laman web pmram. Insya-Allah, keterlibatan saya di dalam dunia berita ini akan diteruskan pada masa-masa mendatang.

http://www.pmram.org



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)