Langkau ke kandungan utama

Cairo International Book Fair CIBF 2008


Check-list of CIBF 2008

Ma'arad Kitab akan berlangsung mulai hari ini (23 Januari hingga 4 Februari) nanti. Tahun ini, masuk tahun ke-4 saya menghadiri pesta buku seperti tahun-tahun lalu.

Keseronokan hadir ke Pesta Buku Antarabangsa Kaherah ini sememangnya dirasai oleh sebahagian mahasiswa di bumi Mesir ini.

Teringat lagi, semasa tahun satu dahulu saya membelanjakan lebih daripada RM 1,000 untuk membeli buku-buku di sana. Dan kini, setelah 4 tahun bermukim di Mesir, keperluan itu sudah saya tinggalkan sedikit demi sedikit. Paling kurang pun, setidak-tidaknya saya akan membelanjakan sekitar LE200 ke LE300 sahaja.

Sedangpun begitu, ada ramai teman-teman masih mengatakan pada saya, ada lagi kitab-kitab muktabar yang saya belum beli. Benar! Kitab-kitab pun bukannya semua murah!

Dan, pada kesempatan ini suka saya cadangkan beberapa perkara yang perlu difikirkan sebelum anda ke pesta buku tersebut.

1. Pastikan anda menulis buku apa yang ingin anda beli.

Sebagaimana anda ke supermarket membeli belah, begitu juga di sini. Anda haruslah menulis tajuk-tajuk buku yang anda inginkan. Contoh: Minhaj Tolibin, Imam Nawawi. Anda juga perlu tahu bahawa pesta buku ini bukan pesta buku yang kecil. Ia seperti pesta buku dunia kerana menghimpunkan lebih daripada 200 buah syarikat buku di seluruh negara.

Pengalaman saya beberapa tahun yang lalu, saya jarang-jarang dapat menghabiskan semua "Hall Exhibition" dalam masa sehari. Paling tidak ia memakan masa sehingga 4 atau 5 hari barulah anda akan sempurna sebagai seorang pelajar yang mahu belajar.

2. Kenalpasti nama 'Syarikat Penerbitan'

Usah sesuka hati membeli buku di sana. Sememangnya anda akan rambang mata apabila melihat ada beberapa syarikat yang menawarkan harga buku yang jauh lebih murah. Usah lihat pada nama syarikatnya, namun lihatlah pada isi kandungan buku tersebut.

Anda perlu kenal Ibn Baz, Al-Uthaimin, dan beberapa tokoh ulama Wahabi. Usah sesekali menjadikan buku ini sebagai metod pembacaan anda.

Di Pesta Buku Antarabangsa ini juga, anda sewajarnya berhati-hati dengan teknik kotor sebahagian penjual yang mengenakan harga mengikut hari. Contoh: Hari ini anda datang membeli buku tersebut dengan harga LE30.00. Esok, apabila anda datang sekali lagi, dan bertanya berapa harganya, penjual akan mengatakan LE 50.00. Wah! Bijak sungguh si penjual menipu.

Kemudian, dari satu sudut yang lain, anda perlu memastikan bahawa si penjual akan menjual harga yang mahal ketika pengunjung ramai. Oleh yang demikian, usah berfikir-fikir lagi, undur saja daripada balapan itu. Mampir ke kedai yang lain.

3. Beli kerana anda tahu itu sebuah buku.

Ramai orang membeli buku tetapi tidak ada tujuan. Alasannya, 'saya lihat abang-abang senior beli buku ini'. Usah mencari helah. Beli buku yang anda tahu bahawa ia adalah sebuah buku yang ilmiah dan ditulis oleh orang yang ilmiah juga.

4. Datanglah ke pesta buku lebih daripada tiga kali.

Usah memporak perandakan diri anda dengan hanya datang sehari sahaja. Lakukan yang terbaik untuk diri anda. Anda seorang pembaca cemerlang.

5. Dapatkan bahan-bahan yang bermutu.

Belilah buku bahasa Inggeris dan majalah-majalah ilmiah yang murah untuk anda. Manfaatkan masa anda juga dengan membaca.

Mulahazah

Saya meletakkan fikiran saya terlalu jauh. Mengapa saya jarang bertemu dengan syarikat daripada Malaysia menjual bukunya di Pesta Buku Antarabangsa ini. Namun, ada kawan-kawan berkata, saya masih belum dapat mengesani!


Ulasan

Chart Smart berkata…
NICE Blog :)

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)