Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Sunday, November 25, 2007

Seputar Dunia Kaherah


Minggu ini saya mengenal dunia Kaherah. Dari utara, timur, barat dan selatan. Semuanya saya rangkumi sebagai suatu jurnal perjalanan hidup. Alhamdulillah, beberapa hari lalu, saya sempat mengkhatamkan "Beraraklah Awan Pilu" karya A Latip Talib. Mahu juga diperbahaskan satu persatu plot dan sub-plot di dalam karya tersebut, namun cukuplah sekadar kalian mengetahui saya membaca.

Insya-Allah, jika ada kesempatan saya meminta izin kepada editor majalah Suara Kampus Mahasiswa untuk memberi ruang untuk saya berceloteh serba sedikit berkaitan karya yang telah saya hadamkan.

Almaklum, kini mahasiswa sedang disibukkan dengan kehadiran YAB Dato' Seri Hj Abdullah Ahmad Badawi ke bumi Mesir. Ini adalah sesuatu yang dinantikan-nantikan oleh sebahagian besar mahasiswa yang berada di perlembahan Nil. Kedatangan serta ruang waktu untuk bersama anak-anak perantauan di bumi Mesir ini adalah sebagai suatu pengalaman indah yang dapat dijadikan kenangan sehingga akhir hayat.

Teringat lagi ketika tahun 2005, apabila YAB Menteri Besar Johor, Dato' Haji Abdul Ghani Othman berkunjung ke bumi Mesir, banyak keperluan dan permintaan yang berjaya ditunaikan dan dilaksanakan dengan baik. Justeru, adalah diharapkan beberapa permintaan serta cadangan yang diberikan khusus di peringkat persatuan yang mewakili suara anak-anak Melayu yang berada di bumi Mesir ini diterima dengan hati yang terbuka (baca: dah penat menjadi "pembaca pruf" untuk memorandum kepada PM)

Hari ini saya mendapat tugas baru. Menulis sebuah novik (novel komik). Sejujurnya, saya tidak gemar dan tidak mahir melukis. Namun, saya tidak mahu gagahkan diri untuk melaksanakan namun berazam untuk menyiapkan dialog komik tersebut dengan baik. (baca : Orang berbudi kita berbahasa.)

Saya merangkak-rangkak menghasilkan novel pertama walaupun saya bukanlah penulis yang gagah di dalam penulisan cerpen. Namun, apa salahnya mencuba.

Saya mengharapkan ada pihak yang berhajat dan teringinkan skrip drama TV dari saya. Jika ada kesempatan, saya akan siapkan juga.

(p/s: Banyak buat karya, periksa apa cerita)

Ripuh

Pagi
petang,
dan
malam
yang masih ripuh.


Rupa-rupanya

kita hanya ripuh
di dunia.


Syafiq Zulakifli

H7, Kaherah, Mesir.

No comments: