Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, October 29, 2007

Mungkin Salah Kita

Di atas katil yang sudah lama tidak dijamah!

Kalau kita membilang dengan jari, kita boleh kira berapa hari sahaja kita berada di rumah. Dalam seminggu, sehari. Ataupun, dalam seminggu hanya menghirup angin di dalam kamar sendiri.

Hati merundum sedih beberapa ketika. Mungkin kehilangan rakan serumah sejak bulan Julai yang lalu. Namun, peristiwa itu mungkin tidak dirasai kerana saya berada di Malaysia.

Sejak beberapa bulan yang lalu, ketika bertanyakan khabar ahli-ahli bait, keadaan rumah seakan-akan bahagia. Tiada tsunami melanda. Walaupun, saya tidak berada di sana, sekurang-kurangnya saya memahami apa yang berlaku di sana.

Apapun, yang pergi tetap pergi. Yang masih ada, teruskan perjuangan hingga titisan darah terakhir. Saya beranggapan, anda ada sebab mengapa mengundur diri.

Saya tidak marah atau sebagainya. Namun, cukuplah saya sedarkan diri saya. Bahawa, kita tidak dapat menyempurnakan perasaan orang lain dengan sebaiknya. Apa yang kita mampu lakukan kita buat dengan baik.

Hari ini, saya dapat saksikan pelbagai bentuk cabaran dan rintangan yang melanda. Ada yang gagal di dalam peperiksaan. Ada yang terus tercampak di luar kawasan Kaherah. Paling teruk, ada yang sudah futur dalam perjuangan. Meneruskan pelajaran ke IIUM.

Ini semua rencam biasa. Ada hari kita akan bersama. Ada hari pula kita tidak akan bersama. Mungkin hari ini kita lakukan kerana kita ada asbab tersendiri. Tetapi, semua itu pengalaman.

Saya menjentik diri sendiri. Bertanya di dalam hati sambil memujuk diri. Apakah ini salah kita?

Sedari awal, saya sudah tawarkan hati untuk menjadi kepimpinan lagi. Bukan futur, tetapi ingin meneruskan perjuangan peribadi. Salahkah kita?

1 comment:

Ibnu Ali said...

Tak tau laa, katil ko camna sekarang ni syafiq.. hehehe