Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Wednesday, April 04, 2007

Siapa Nak Ajar Sastera?


Bukan semua orang minat bahasa Melayu walaupun ia merupakan bahasa ibunda rakyat Malaysia. Dan pada waktu itulah, kita menyaksikan ramai yang gagal di dalam SPM untuk matapelajaran ini kerana minat yang tidak mendalam.

50% pelajar yang ditinjau dan diramal tidak meminati matapelajaran ini disebabkan kehadiran sastera di dalam bahasa Melayu. Malang sekali, pelajar Melayu tetapi tidak minat sastera Melayu. Saya akui bahawa genre sastera bukanlah suatu pemilihan yang paling sesuai untuk metod pelajar sekolah, namun ia perlu dididik dan dijiwai oleh semua termasuklah tenaga pengajarnya.

Daripada sudut yang lain, kajian menunjukkan bahawa guru merupakan faktor utama kecenderungan minat pelajar ini dipupuk. Rata-rata mengatakan bahawa sikap guru yang sambil lewa di dalam mengajar matapelajaran KOMSAS serta minat yang kurang daripada guru sendiri adalah penyumbang kes jenayah terbesar.

Adakah kita kekurangan guru bahasa Melayu yang minat sastera? Atau guru bahasa Melayu menerusi Kementerian Pelajaran Malaysia yang dicipta oleh JPN hanya sekadar melepaskan batuk ditangga?

Sedari perkara ini, saya menyarankan agar guru bahasa Melayu seharusnya dididik dengan bahasa Melayu sastera. Bukan hanya bahasa Melayu semata-mata lantas hasil yang terjadi adalah kelembapan nilai minat pelajar-pelajar.

Jangan menuding jari ke arah satu generasi jika kita punyai jatidiri yang tidak semulajadi. Usaha harus lebih. Berubah diri. Saya pasti, kita ada jatidiri. Buat semua guru bahasa Melayu, jangan jadikan alasan diri untuk tidak hidup lagi kerana mesej ini.


No comments: