Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, April 02, 2007

Mari Kita Gaduh


Barangkali orang tidak suka mendengar. Dan pada itulah waktu yang paling mengecewakan. Apabila mulut berkata A, ada pula yang menyampuk dengan mengata B. Selepas itu, ada mengecewakan dengan mengata C. Terlalu parah. 3 dalam 1. Semacam syampu. Tetapi, itu mungkin tiada perancangan.

Lemah dan sangat lemah. Malah boleh dikatakan bodoh dan bangang. Mungkin mereka tidak diajar. Atau mereka terlalu kurang ajar. Saya tidak pasti. Kelemahan demi kelemahan. Mungkin itu tanggapan mereka. Tetapi tidak bagi saya. Ada yang sudah malas bercita-cita jadi pemimpin, lantas jua itulah bukan kerusi yang saya idam-idamkan damai untuk duduki.

Masa amat pantas berlalu. Ada yang bangun, dan ada pula yang duduk. Bagus. Itulah cara kita. Perlu angkat punggung apabila masa sudah tiba. Badan jadi malas. Fikiran jadi tak tentu hala. Inilah peluang yang harus digunakan.

Orang kata, manusia jangan suka cepat marah dan perlu sabar. Itu jua yang terkandung di dalam sifat sabar untuk manusia. Tetapi mengapa mesti saya. Saya bukanlah seorang yang minat untuk sabar dan bukan orang yang suka menjadi alim dan warak serta berlakon-lakon seperti Rosnah Mat Aris di dalam meja perdebatannya.

Inilah masanya untuk kita berdebat. Sudah timbul tahi, baru menyesal nanti. Saya sudah malas mendengar orang menemplak serta memaki hamun.

p/s : Ada yang tak puas hati, silakan

No comments: