SAYA pernah menulis sebuah sajak yang berjudul "Ada Apa Dengan Dua Tahun", selepas dua tahun menuntut ilmu di dalam bidang syariah di Universiti Al-Azhar.
Khali. Melihat rakan-rakan maju ke hadapan dengan wacana ilmu syariah yang pelbagai ketika itu saya mencemburuinya seketika.
Lantas fikir saya, apakah benar saya adalah mahasiswa pengajian Islam di dalam bidang Syariah yang mampu mentadbir syariah mengikut lunas-lunas dan kewajipan Islam.
Mengikut perkiraan, saya 'menawarkan' diri memilih pengajian Bahasa Arab sebelum ke Al-Azhar. Namun, mungkin rezeki dan ditakdirkan oleh Allah, saya diangkat menerajui satu sektor ilmu iaitu pengajian syariah.
Hari ini, hampir menamatkan pengajian setelah saya menjawab 47 kertas soalan peperiksaan bagi melengkapkan pengajian bermula tahun 1 sehingga tahun 4.
Namun dari sisi yang lain, apakah sejumlah hampir setengah abad matapelajaran dan kertas soalan itu saya mampu mengulang bicara satu-persatu perbahasannya?
Ya. Barangkali ia hampir gagal dan terkandas. Namun, saya ada pendirian tersendiri. Biarlah kita 'tidak mahir' sedikit daripada 'tidak mahir' langsung.
Di dalam pengajian syariah, disiplin ilmu Ibadah yang merangkumi, bersuci, solat, puasa, zakat dan haji dibahaskan. Kemudian, aspek mualamat Islam, munakahat Islam, jenayah Islam dan hukum hudud dan undang-undang Syariah berdasarkan hukum diperbahaskan. Tidak ketinggalan masalah waris dan pusaka turut menjadi medan pengkajian di Al-Azhar.
Dan, daripada sejumlah topik perbincangan itu, saya benar-benar meminati dua bidang ini. Pertama, ilmu waris dan pusaka yang 'jarang' orang meminati dan menggemarinya.
Kedua, ilmu munakahat yang berbicara soal hukum perkahwinan dan undang-undang keluarga.
Dalam ilmu syariah yang luas itu dan pengajian yang menjangkau pemikiran besar, sebagai hamba yang kerdil saya mengakui kekurangan.
Dan sebab itu, aspek pengajian dan metod pembelajaran yang diperkenalkan oleh ulama Al-Azhar melalui sistem pengajian bertajuk ini bukan menutup peluang mahasiswa mengkaji ilmu sedalam-dalamnya tetapi memberi pencerahan kepada mahasiswa untuk meneruskan pengkajian melalui peluang dan keupayaan individu.
Pengajian Al-Azhar juga memberi peluang kepada mahasiswa mengkaji ilmu melalui sistem terbuka pengajian masjid yang amat digeruni sehingga ke hari ini.
Sebab itu, ramai mahasiswa yang sudah tamat pengajian Ijazah pertama akan membuat Ijazah pertama (kedua) pada masa mendatang. Ini bermakna Ijazah Sarjana Muda akan terbit sebanyak dua kali.
Apakah ia menjadi satu kesalahan? Ilmu itu tidak membataskan kerana dengan ilmu juga kita tidak 'bodoh'.
Ulasan