Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Friday, April 06, 2007

Mari Sembang-Sembang


Seputar kehidupan di Mesir ini, banyak ragamnya. Selepas Muktamar Sanawi PMRAM kali ke-74 pada bulan Februari yang lalu, ripuh melanda pada diri. Pagi, petang, siang ke malam menjadi saksi bahawa tugas dan amanah yang digalas berterusan dan tidak terhenti. Hebat. Sememangnya hidup bermasyarakat ini mengajar kita erti segalanya. Terima kasih kepada kalia yang sudi membantu walaupun kalian tahu bahawa kudrat ini tidak sehebat dahulu.

Kalau dahulu, semua pekerjaan yang kita lakukan tidak berhenti. Laju. Tapi, kudrat itu hilang sedikit demi sedikit kerana amal kita kurang. Sedih rasanya. Namun, kita tetap bersyukur kerana kita ada Allah yang Maha Mendengar rintihan hamba-Nya.

Seputar jaulah BP PMRAM bulan Mac lalu sememangnya memenatkan. Namun, di dalam kepenatan itu tersimpan seribu kenangan untuk dimuhasabahkan kembali kekuatan diri. Itulah lumrah dan sunnah orang berjuang. Sibuk macam mana pun, tugas dan amanah yang terpundak segera dilakukan.

Duduk dikerusi selesa bukanlah asbab untuk tidak bekerja. Semuanya perlu digalas dengan sempurna. Kita bukan orang sempurna. Tetapi, kita akan rasa selesa dengan tugas yang kita lakukan apabila ada orang menghargai tugas kita itu tadi.

Akhir Mac lalu, selesai sudah Persidangan Mahasiswa Islam Timur Tengah (PERMIT). Tahnia h kepada pengarah serta ahli jawatankuasa yang terlibat. Tahniah juga kepada kalian sahabat-sahabat daripada Syria, Yaman, dan Jordan. Kepenatan dan peluh kalian hadir ke bumi Mesir ini memberi anugerah buat kami khusus di peringkat PMRAM ini.

Usai semua itu, tugas terakhir yang perlu disempurnakan adalah peperiksaan akhir semester yang dijangka bermula bulan Mei ini. Aduh! Masa amat mencemburui. Kekadang , kita terpaksa cemburu pada sahabat yang ada masa untuk menuntut ilmu lebih banyak. Tidak berorganisasi dan boleh lepak tidak kira waktu. Tetapi, itu bukanlah jenis manusia seperti saya. Seperti pelesit yang tidak mampu untuk duduk diam. Ada sahaja tugas yang ingin dilakukan. Entahlah, mungkin ini rutin harian. Semacam orang memakan budu, kalau sehari tak makan, mesti rasa tak sedap badan. Begitu juga dengan saya, sehari tidak keluar daripada premis kediaman, rasanya ada amanah Allah yang masih belum terlaksana.

Maaf kepada sahabat ahli bait (serumah) kerana meninggalkan kalian semua di dalam keadaan rela. Ini adalah amanah. Sama-sama kita berusaha untuk kejayaan peperiksaan akan dating pula. Kita bantu agama Allah, insya-Allah Allah pula bantu kita. Mari sama-sama kita membantu.

No comments: