Langkau ke kandungan utama

Setelah Seminggu Bersama...

Penyampai IKIMfm akan ke Sabah pada bulan hadapan...

SEMINGGU berada di dalam kampus institusi, ia amat berbeza sama sekali. Malah, ucapan awal dan mukadimah ini menjadi saksi bahawa - inilah dunia yang saya cari selama ini.

Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) adalah pusat pendidikan dan pemahaman Islam. Oleh sebab itu, saya anggap kemasukan saya ke IKIM bukanlah kerana radio semata-mata malah lebih jauh daripada itu kerana saya berkhidmat di dalam sebuah kampus pendidikan universiti.

Jauh saya meninggalkan dunia penyiaran sebenarnya tidak tepat. Tetapi, IKIM memberi pelbagai kelebihan kepada saya.

Pertama, pengurusan dan pentadbiran yang cekap serta bersistem. Saya belum pernah bertemu lagi sistem yang dilakukan kepada kakitangan di sebuah agensi kerajaan seperti ini. (Sebenarnya ini institusi pertama kerajaan saya masuk)

Tetapi, saya telah meletakkan harapan yang jelas bahawa IKIM sebuah institusi pemikiran dan pendidikan yang terbaik.

Saya tidak lagi berhadapan dengan kehidupan "hu ha hu ha hu ha..." Maksud saya, di sini majoriti adalah orang akademik. Mereka berfikiran intelek. Mereka mengkaji, banyak membaca, banyak menyelidik. Oleh hal yang demikian, mereka ada tingkatan kehidupan sendiri.

Apabila masuk ke dalam pusat penyiaran radio di IKIM, barulah saya ketahui - mengapa radio ditubuhkan. Penubuhan radio bukan semata-mata kerana 'hu ha hu ha' yang saya maksudkan. Tetapi kerana keilmuan dan kefahaman Islam.

IKIM sebenarnya memberi sesuatu yang saya nantikan lebih dua tahun yang lalu. IKIM mengajar saya bahawa, mengapa kita sebagai manusia kena belajar dan membaca. Di kiri dan kanan saya adalah felo penyelidik. Mereka mengkaji dan belajar setiap hari. Saya pula mengumpul tempias itu bersama. Seronok bukan kepalang kerana sistem IKIM adalah sistem kelas pertama.

Satu masa nanti, apabila penyiaran radio sudah berkembang - pasti IKIM akan berlari ke dalam dunia televisyen. Pada saya, IKIM sudah ada branding tersendiri, namun bagaimana kewajaran untuk sistem ini berkembang dengan baik.

Saya berbangga selama 20 tahun penubuhan IKIM, matlamat perkembangannya terus wujud. Saya melihat sepuluh tahun pertama, zaman kepimpinan Prof Dato Dr Ismail Ibrahim adalah perkembangan yang baik. Kini, teraju utama Datuk Nik Mustapha Nik Hassan pasti akan melakukan banyak perubahan terutama aspek ekonomi kerana beliau merupakan pakar di dalam bidangnya.

Apapun, tahniah kerana IKIM menjanjikan apa yang saya inginkan selama ini. Pendidikan dan penyiaran...



Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Satu hari nanti tuan akan duduk di dalam bilik pejabat Pengarah IKIM. InsyaAllah....
Tarbus Merah berkata…
Puan,

Amin Ya Rabbal Alamin....InsyaAllah, atas kuasa-Nya moga saya akan memimpin sebuah institusi pendidikan dan penyiaran Islam
MuMmyLiL berkata…
semoga sukses...

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)