Langkau ke kandungan utama

Pulanglah

Sukma saya berbisik untuk pulang. Tetapi, ada sahaja yang mula menghalang. Pertama, tiket kapal terbang yang telah menetapkan tarikhnya untuk pulang. Sebetulnya, bukanlah tarikh itu yang saya pinta. Mungkin broker yang menguruskan tiket saya terlalu terperanjat dengan saya lantas menguruskan tiket saya di dalam keadaan tergesa-gesa. Hasilnya, tiket saya diletakkan tarikh bermacam-macam.

Untuk menukar tarikh penerbangan amat payah. Beberapa minggu lalu, makcik saya sendiri telah berurusan dengan Singapore Airlines tetapi masih gagal menukarnya. Alasan mereka, tempat dah penuh. Tunggu waiting list sahaja. Saya berkerut sendiri.

Di sebalik kekecohan tiket yang entah tiada kesudahan, saya dihantar bertalu-talu pesanan ringkas daripada anak-anak murid supaya tidak meninggalkan Malaysia. (baca : ada orang masih sayang). Ada yang menyatakan, ustaz dah lupa dengan kami bila jumpa kawan ustaz di Mesir. Ada pula yang mengatakan, sedih bila ustaz tak ada.

Apa jasa saya pada mereka? Entah! Mungkin ada pada sebahagian daripada mereka. Benar! Ada di antara mereka yang saya ajak keluar ke bazar Ramadan bersama, ada pula yang selalu berkirim sms menyatakan hal peribadi masing-masing dan bermacam-macam lagi. Tetapi yang ditinggalkan tetap akan tertinggal. Serta, yang menanti akan terus menanti. Hati bergalau. Rasa bersalah pada diri. Namun, saya tetap akan pulang. Tapi bukan dalam masa terdekat ini. Mengikut tarikh penerbangan yang telah dirancang.

Pada kesempatan ini, saya belum terlewat mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua sahabat-sahabat yang mengenal diri saya ini. Terima kasih atas segalanya. Maaf atas salah silap yang pernah saya lakukan.

Untuk mereka yang jauh... saya meminati Aishah dengan lagu-lagunya. Beberapa bulan lalu saya bertemu dengan beliau di Plaza Angsana, Johor Bahru.

Aishah
Pulanglah

( ...Sayang
Di hari yang mulia ini
Ku pohon keampunan
Hanya satu yang ku pinta
Pulanglah... )

Termenung ku sendiri
Memendam rindu tidak menentu
Kasih suci murni yang kita bina
Hapus hancur oleh kata fitnah

Di pagi hari raya
Hati sayu mengenang dirimu
Mudahnya kau menggantikan diriku
Seolah cintaku tak berharga

( korus )
Apakah suratan
Aidilfitri satu titik akhir
Sekian lama bercinta
Kau tiada di hari mulia

Keampunan ku pohon
Sekiranya aku yang berdosa
Pulanglah ku merindui mu sayang
Ku menanti dengan hati rela ( jiwa raga )

( ulang dari korus )

Pulanglah kepangkuan ku oh... sayang
Ku menunggu mu di hari raya


Pesanan : Jangan sedih buat, Ustaz Hairul, Ustaz Hadi, Ustaz Hud, Ustaz Alang, Ustaz Rafzan, Ustaz Kenny, Ustaz Muiiz, Ustaz Juzaili, Ustaz Rasul, Ustaz Yo, dan Ustaz Nazrul. Antum semua nak apa?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)