Langkau ke kandungan utama

Kembara Mencari Haji Mabrur 3









Semua orang percaya kepada rezeki yang Allah berikan. Ya, begitulah ketetapan hidup dan perjalanan setiap apa yang kita lakukan.

Setelah dua tahun meninggalkan kota bertuah Mesir, kini saya kembali di bumi Arab. Biarpun latar tempatnya hampir tidak sama, tetapi roh dan kehidupan Mesir- Madinah dan Mekah hampir sama.

Panas. Itulah gambar awal yang saya dapat ukirkan. Saat menjejakkan kaki ke bumi Masjidilharam- saya mengalirkan airmata. Terlintas dalam fikiran dan bisik dalam hati -
Ya Allah, Engkau begitu Maha Menyayangi hambaMu ini. Engkau memberi peluang daku menjejakkan kaki ke rumahMu. Saya mengulang bicara yang saya terlalu merindui Kaabah.
Lantas, apabila Kaabah berada di hadapan mata - saya hampir rebah. Saya hampir tidak percaya bahawa ini adalah Kaabah betul dan bukan potret.

Sepanjang perjalanan sebelum menjejakkan kaki ke bumi Mekah Al Mukaramah, saya mengalun talbiah "Labbaikallahummalabaik." Saya merenung pandang jauh. Saya berfikir,
apa akan berlaku sekiranya saya tidak dapat melihat Kaabah di hadapan mata. Ya, saya risau kalau-kalau sepanjang hidup di dunia ini - ada dosa yang belum terampun.
Kalau ada hina sebelum ini - ada ampun yang belum ditebus. Itu yang menjadi pemikiran saya.

Namun, apabila Kaabah berada di hadapan - semacam rasa yang berada di nubari. Saya gagahkan diri.

Terima kasih kepada Izwan Azir (TV3) yang membantu sepanjang perjalanan awal semasa melakukan tawaf. Saya terpisah jauh. Tawaf pertama saya kira sudah berpisah dengan teman-teman yang lain. Saya terpaksa meninggalkan diri keseorangan.
Berlalu tujuh kali tawaf - saya menuju ke Bukit Safa dan Marwah. Ya, alhamdulillah, dapat berjalan sepanjang medan saie di sini.

Selepas solat Subuh, saya bergunting!

Setiap kali solat fardu, saya berpeluang solat di Masjidilharam. Barangkali mahu mencari fadilat dan kelebihan solat di sini yang gandanya lebih dari 100,000 kali pahala solat di masjid biasa.

Setiap waktu saya merenung jauh melihat betapa Allah itu Maha Agung - dan Maha Besar di atas segala ciptaanNya. Hebat Kota Mekah, bumi lahir Nabi Muhammad. Ini bumi Mekah...

(2)
Seharian di Mekah - akhirnya kami berhijrah ke Madinah.

Kami mengunjungi Masjid Nabawi yang terletak di dalamnya Makam Rasulullah. Teman saya bersungguh-sungguh menitiskan airmata tatkala saya membacakan doa kepada Rasulullah SAW.

Ya...amat terasa kehilangan Baginda dan kami berada di sisi Baginda pada waktu ini - namun kami tidak sanggup melihat kehidupan kami yang entah apa-apa sebelum ini.

Saya mengukir senyum tatkala dapat berziarah ke Makam Rasulullah, Makam Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar. Aduh! Betapa saya yang dilahirkan di dalam suasana kehidupan berlatar belakang pengajian Islam pun amat teruja.

Sesekali saya membilang titis doa yang dibaca- berharap moga-moga Allah ampunkan dosa saya yang telah lalu. Amin.



Boleh baca juga di sini
http://www.facebook.com/syafiq.zulakifli?sk=notes#!/note.php?note_id=282084575143342

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)