Langkau ke kandungan utama

Calon BP PMRAM 2010 : Takziah Buat Kalian

Klik blog http://putracairoe06.blogspot.com/ untuk mengetahui senarai calon kepimpinan PMRAM yang akan bertanding pada sesi 2010 ini.

Izinkan saya berkongsi sesuatu kepada DUA BELAS (12) CALON KEPIMPINAN PMRAM berdasarkan pengalaman saya.

1. Badan Pengurus PMRAM adalah satu jawatan penting di Mesir. Mereka adalah wakil mahasiswa yang akan menjadi suara rasmi kepada teman-teman dan rakan-rakan yang lain.

2. Pengalaman saya selepas sehari dilantik sebagai kepimpinan cukup menukar 90% rutin kehidupan saya. Jikalau semalam kita dapat tidur nyenyak, barangkali semua itu akan bertukar serta-merta.

3. Pada awal pelantikan saya sebagai seorang kepimpinan PMRAM, badan saya terlalu letih kerana saya akan duduk di rumah hanya untuk tidur sahaja. Pagi, keluar seawal selepas Subuh dan pulang semula ke rumah selepas jam 11 atau 12 malam. Itulah rutin sewaktu minggu pertama saya diberi amanah pada tahun 2006.

4. Tetapi, keperitan itu tidak lama. Jikalau teman-teman kita semuanya akan berdukacita sewaktu hampir peperiksaan, berlainan dengan kepimpinan PMRAM. Saya secara peribadi lebih gemar waktu peperiksaan kerana masa untuk berehat berbanding apabila habis sahaja peperiksaan, agenda persatuan perlu dilaksanakan. Memang penat tetapi seronok.

5. Untuk bakal kepimpinan yang akan menakhoda PMRAM pada sesi 2010 ini, saya menasihatkan kalian agar bersedia dengan sebarang taklifan yang akan diberikan semasa menjawat jawatan itu nanti. Saya sudah berpengalaman melihat apa yang berlaku sepanjang tiga tahun menjawat jawatan Badan Pengurus PMRAM.

6. Apabila kalian dilantik nanti, sabar menunggu pengumuman penting daripada penasihat dan Presiden PMRAM yang baru. Usah cepat melatah dengan segala apa yang akan diumumkan nanti. Barangkali kalian akan terperanjat sebagaimana saya juga hampir pengsan apabila mendengar pengumuman rasmi daripada kepimpinan yang lama.

7. Yang pastinya, nama-nama kepimpinan PMRAM ini semestinya sudah dicatat di dalam bilik kebal Bukit Aman. Tetapi percayalah, bahawa semuanya itu hanya khayalan semata-mata. Usah takut berhadapan dengan racun-racun tikus yang akan terus mengeluarkan bisanya. Usah gentar dengan nyamuk-nyamuk yang menggigit di badan. Biarkan mereka bermain dengan kita.

8. Saya mahu lihat generasi selepas 80 tahun PMRAM ini akan sentiasa diwarnai dengan ketakwaan dan semangat cinta akan Nabi Muhammad dan ahlul baitnya lebih dari segalanya. Kalian akan merasai nikmat berpersatuan ini selepas kalian turun daripada kepimpinan nanti. Percayalah... Kita buat persatuan UMNO. Kita adalah PMRAM yang tahu akar budi dan kepimpinan Islam sebagai jalan yang benar.

9. Ini adalah amanah buat kalian. Sesiapa juga yang akan dilantik bukan persoalannya tetapi sejauhmana kalian mengetahui bahawa kalian adalah pimpinan PMRAM.

10. Buat calon-calon sekalian, sebelum pengumuman rasmi nanti buatlah persediaan yang rapi berkenaan hal ehwal dan tugas yang bakal digalas di samping carilah maklumat berkenaan dengan PMRAM lebih dari segalanya.

Kini, saya amat merindui sejarah PMRAM yang amat bermakna itu...


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)