Langkau ke kandungan utama

INFO DIRI : Malaysia Begini?

HAMPIR seminggu saya berada di tanah air. Entah percaya atau tidak, inilah dunia realiti kata seorang rakan. Sehingga catatan ini ditulis, rindu untuk ke Mesir masih belum berputik. Barangkali, saya juga lebih selesa melihat pelbagai aktiviti yang sedang bergentayangan di Malaysia.

2
Hari Ahad lepas, kurang dua puluh empat jam saya turun dari KLIA, saya telah merantau ke Jalan Tuanku Abdul Rahman dan SOGO. Ya Allah! Semacam lipas kudung. Pertama, saya amat kurang senang dengan cuaca panas di Malaysia yang menyebabkan saya tidak dapat bernafas dengan sempurna. Bagi saya, ini perbezaaan ketara di antara dua buah negara. Di Mesir pun, kalau musim panas, tidak seteruk Malaysia yang lebih sesak nafas untuk menghirup udaranya. Entah! Apa bala pun saya tidak tahu.

3
Seminggu ini saya berada di Johor Bahru negeri peribadi saya. Negeri yang telah melahirkan saya. Saya hanya berkesempatan dua atau tiga minggu sahaja di Johor kerana awal Oktober saya akan bergerak ke Kuala Lumpur dan menetap di sana kerana bertugas. Ya! Bertugas sebagai editor. Walaupun surat tawaran belum berada di hadapan mata, tetapi daripada sesi temuduga yang berlangsung, En Fauzul Naim Ishak dan En Ikram Wazir yang berada di dalam sesi 'temubual' telah memberikan green-light kepada saya.

Saya akan ditempatkan di bahagian PTS Fortuna iaitu salah satu anak syarikat di PTS Publication Sdn. Bhd. Sebenarnya, semenjak tahun 2006 lagi saya sudah mula mengkaji PTS. Bermula dengan teori Mazhab Surah Yusof yang diamalkan oleh PTS sehingga saya dapat bertemu sendiri dengan Pengerusi Kumpulan Syarikat PTS, Puan Ainon Mohd pada tahun 2007.

Sebenarnya, Puan Ainon Mohd selaku Chairman PTS adalah orang yang membawa masuk saya ke dalam industri ini. Setiap tahun, saya melihat dari jauh bagaimana PTS berkembang pesat. Apabila Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang diadakan setiap tahun, saya juga sebagai pemerhati sahaja. Tetapi, apabila saya sendiri sudah berada di dalam dunia penerbitan, barangkali saya sendiri sudah dapat merasai kegembiraan bersama penulis-penulis terkenal di seluruh Malaysia. Insya-Allah, selepas ini ramai penulis yang saya akan berkenalan dengan mereka. Moga diizinkan Tuhan.

3
Pada awal kehidupan saya di Kuala Lumpur, saya tidak dapat menerima hakikat warga dan anak muda-mudi di sini. Ikutkan hati mahu sahaja sound direct kerana akhlak mereka tidak ubah seperti macam binatang tidak malu ke sana sini berkepit-kepit dan pegang-pigung tanpa segan silu. Fikir saya, oh...begini ya Malaysia. Beginilah 1Malaysia. Beginilah 1Najib. Beginilah 1UMNO.

4
Masjid Johor Bahru dikuasai oleh teman-teman saya yang menuntut di Al-Azhar, Mesir. Imam tarawih yang mengisi malam-malam Ramadan diisi oleh teman saya. Inilah dunia realiti. Mahasiswa Al-Azhar akan berada di khalayak dan terjun ke dalam industri agama. Ya siapa lagi. Walaupun saya minor bahasa dan sastera (konon-konon), tetapi major saya adalah Syariah dan Pengajian Islam. Tentu soalan-soalan daripada teman-teman dan kaum keluarga menjadikan kita semestinya mengisi keperluan untuk sama-sama mendalami ilmu dengan sebaiknya. Yang berada di Mesir, usah lalai dalam menghadapi ujian belajar. Ya! Mesti kuatkan azam dan jangan malas!

5
Oleh sebab saya akan ditempatkan di PTS Fortuna yang akan mengulati karya sastera jantan, banyak harapan daripada Pengurus Besar bagi saya memperbaharui dan memperkembangkan PTS Fortuna. Beliau inginkan karya-karya masyarakat yang lebih evergreen. Saya mengesyorkan kepada semua pembaca untuk menjadi pengarang yang prolifik kerana dengan mengarang kita juga banyak belajar sebenarnya.

6
Sebagai seorang graduan, saya fikir ilmu dan kemahiran membaca tidak harus ditinggalkan. Dunia membaca tidak boleh berakhir! Ya. Membaca jambatan ilmu. Pasti!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)