Langkau ke kandungan utama

Sasterawan Negara dan Kempen Membaca

TAHNIAH diucapkan kepada Dr Anwar Ridhwan yang dinobatkan oleh kerajaan Malaysia selaku Sasterawan Negara yang ke-10. Ia meneruskan legasi Allahyarham Dr. S Othman Kelantan yang menjadi Sasterawan Negara yang kesembilan lebih enam tahun lalu.

Sumber : Utusan Malaysia

Dr. Anwar Sasterawan Negara ke-10

PUTRAJAYA 11 Ogos - Datuk Dr. Mohd. Anuar Rethwan atau lebih dikenali sebagai Anwar Ridhwan diumumkan sebagai Sasterawan Negara ke-10.

Pengumuman dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Panel Anugerah Sastera Negara (ASN) ke-10.

Beliau berkata, penyampaian anugerah tersebut akan disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada satu majlis di Kuala Lumpur pada 20 Oktober ini.

''Sejak saya mengambil alih, saya memberikan perhatian kepada Anugerah Sastera Negara setelah begitu lama ia tidak diadakan.

"Harapan saya selepas ini ahli panel akan bersidang dan mengiklankan untuk menerima bakal penerima anugerah itu," katanya pada sidang akbar di pejabatnya di sini hari ini.

Seramai sembilan sasterawan telah menerima anugerah itu sejak ia diperkenalkan pada 1979 dengan Dr. Syed Othman Syed Omar atau S. Othman Kelantan merupakan penerima terakhir dinobatkan Sasterawan Negara pada 2004.

Penerima lain ialah Kamaludin Mohamad atau Keris Mas (1981), Shahnon Ahmad (1982), Usman Awang (1983), A. Samad Said (1985), Mohamad Abdul Biang atau Arena Wati (1987), Muhammad Salleh (1991), Nordin Hassan (1993) dan Abdullah Hussain (1996).

Anugerah itu adalah pengiktirafan tertinggi yang diberikan oleh kerajaan kepada sasterawan yang memberikan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui penulisan bermutu tinggi.

Muhyiddin berkata, penerima anugerah itu akan diberikan Warkah Penghormatan Negara, wang tunai RM60,000, kemudahan dan keselesaan untuk mencipta karya, layak menerima kemudahan menerbitkan karya serta perubatan percuma di wad kelas satu hospital kerajaan.

''Penerbitan sebanyak 50,000 naskhah daripada karya penerima anugerah akan dibeli oleh kerajaan dan diedar ke sekolah-sekolah, perpustakaan, jabatan dan agensi kerajaan.

''Beliau juga akan dipertimbangkan menjadi Karyawan Tamu Dewan Bahasa dan Pustaka selain penterjemahan karya yang sesuai ke bahasa asing," katanya yang juga Menteri Pelajaran.

Menurut Muhyiddin, selama 40 tahun, Anwar yang juga penerima anugerah S.E.A. Write Awards pada 2002 telah menghasilkan empat buah novel, empat buah kumpulan cerpen, empat buah drama, sebuah buku sajak dan tiga buah buku esei.

Katanya, panel pemilihan tidak menjadikan kuantiti sebagai penanda aras sebaliknya melihat kualiti dan kemampuan tokoh tersebut mengungkapkan pemikiran yang berupaya membawa kepada perubahan karya.

''Karyanya memaparkan bakat kekuatan yang lebih kekal untuk direnung, dicontohi oleh generasinya dan juga generasi akan datang.

''Tokoh ini juga berupaya menjadi contoh yang baik buat pengarang yang ingin menjadi penulis merenungkan situasi manusia di Malaysia dan sejagat dengan gaya bersahaja tetapi berseni dan indah," katanya.

Jelas beliau, kehadiran Sasterawan Negara Ke-10 itu dalam dunia penulisan kreatif mula dirasai sejak 1970, ketika beliau dalam tahun pertama di Universiti Malaya (UM).

''Sajak dan cerpen adalah dua bidang sumbangannya yang cukup prolifik, diikuti kemudiannya dengan esei dan kritikan," katanya.

Kempen Membaca

SEMPENA bulan Ramadan yang mulia ini, PTS Publication akan mengadakan Kempen Membaca bagi menggalakkan umat Islam menggunakan manfaat masa dan ruang waktu untuk membaca.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)