Langkau ke kandungan utama

Minggu semarakkan sastera

Tuan Ishaq Hanis (kanan) sedang memikirkan karya-karya baharu untuk dipersembahkan

Mingguan Malaysia (17 Mei 2009)

Oleh Hafizahril Hamid

DALAM menghayati pembangunan yang semakin mekar, masyarakat secara umumnya menyatakan pelbagai pandangan dan persepsi tentang kepentingan berkarya dalam mewarnai dunia sastera negara.

Ada yang menyatakan pengamal sastera perlu radikal dalam menyampaikan idealisme mereka. Terdapat kelompok yang memandang sastera sebagai sesuatu yang tidak lagi relevan dalam kepesatan pembangunan dan dunia teknologi maklumat.

Namun walau apa pun pandangan dan cita rasa yang pastinya kemeriahan berkarya dunia sastera tidak akan surut malah akan terus subur dan mekar mengikut kesesuaian zaman dan melangkaui pemikiran.

Oleh itu dalam memperkatakan soal memperkayakan dunia sastera, peranan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) yang telah dimulakan sejak tahun 1985 pastinya tidak boleh dikesampingkan.

HSKU yang digerakkan atas kesedaran memartabatkan warisan sastera di kalangan masyarakat oleh akhbar yang mendukung bahasa ibunda dan kesusasteraan Melayu akan melalui proses perkembangan dan penambahan pada tahun ini yang dilihat relevan dengan nilai-nilai kesusasteraan itu sendiri.

Sejak Hadiah Sastera ini diwujudkan ia bukan sahaja telah menjadi medan untuk berkarya tetapi juga sebagai penyubur seni sastera sepanjang zaman. Ia sekali gus menjadi landasan bagi rakyat menggerakkan minda, nilai serta mesej ke arah satu kelompok bangsa Malaysia yang berwawasan.

Lebih membanggakan penyertaan dan kemenangan dari kalangan kaum bukan Melayu juga semakin terserlah sejak tahun-tahun kebelakangan ini selain telah melahirkan ramai penulis berbakat dan kreatif terutama dari generasi muda.

Selain itu, acara ini juga menjadi pemangkin untuk menghargai hasil karya penggiat sastera tanah air serta perangsang kepada penulis tempatan untuk menghasilkan karya bermutu serta meningkatkan minat golongan muda untuk menceburi bidang kesusasteraan dengan lebih aktif.

Maka bersesuaian dengan proses penambahan dan perkembangan yang ingin dilakukan, HSKU tahun ini akan diadakan selama seminggu dan akan dikenali sebagai Minggu Sastera Utusan 2009 (MSU2009).

Acara ini yang akan berlangsung di Istana Budaya pada 12 Jun depan akan diisi dengan pelbagai program kesusasteraan bagi menarik minat masyarakat dan penggiat sastera tempatan.

Menurut Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Dr. Ahmad Hairi Abu Bakar, jika sebelum ini acara ini hanya tertumpu kepada pertandingan bagi mencungkil bakat-bakat muda dalam bidang sastera tetapi edisi kali ini akan diisi dengan elemen sastera yang lebih tersusun.

"Masyarakat akan dibawa untuk menghayati keindahan sastera selama seminggu sebagai pelengkap kepada nilai kehidupan," katanya.

Menurut beliau, tahun ini sekali lagi dengan penaja utama Exxon Mobil, Kumpulan Utusan meneruskan tradisi menyanjung kesusasteraan Melayu melalui penganjuran MSU 2009 yang mana telah dirangka beberapa pengisian yang bakal melakar sejarah dalam perkembangan sastera tanah air.

Kerjasama

Sempena dengan program istimewa ini Kumpulan Utusan dengan kerjasama Exxon Mobil, Astro dan Istana Budaya akan membawakan aktiviti-aktiviti seperti Malam puisi utusan, wacana utusan sukma; sepagi bersastera dan juga malam penyampaian HSKU 2008. Selain itu, sepanjang berlangsungnya MSU 2009 juga, satu pameran akan diadakan di ruang legar Istana Budaya.

Malam Puisi Utusan akan diadakan pada 12 Jun di mana selain mengumpulkan deklamator-deklamator tersohor tanah air, malam puisi ini juga turut diserikan dengan beberapa artis jemputan.

Bagi program Wacana Utusan Sukma; Sepagi Bersastera, majlis akan diadakan di tiga zon terpilih di Negeri Sembilan iaitu pada 22, 24 dan 25 Jun ini. Tiga sekolah hos yang dicadangkan ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Undang Musa Al-haj Kuala Klawang, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Serting, Jempol dan Sekolah Menengah Datuk Kelana, Lenggeng, Negeri Sembilan. Majlis anjuran bersama dengan Persatuan Penulis Negeri Sembilan ini turut mendapat kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan.

Selain memeriahkan Minggu Sastera Utusan, majlis wacana ini bertujuan mempergiatkan usaha memasyarakatkan sastera di kalangan pelajar sekolah, khususnya menerusi interaksi bersemuka dengan pendidik, karyawan dan organisasi sastera tanah air. Selain itu juga, program ini diharap dapat memperkenalkan hadiah sastera kumpulan utusan kepada warga sekolah.

Kemuncak MSU 2009 ini akan diserikan dengan malam kemuncak penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2008 di Istana Budaya pada 19 Jun.

Selain itu menurut Dr. Ahmad Hairi, seramai 700 pelajar akan mengambil bahagian dalam beberapa kategori yang dipertandingkan. Sebanyak tujuh kategori akan dipertandingkan iaitu novel remaja, cerpen remaja, cerpen, puisi, kajian dan rencana sastera, novel remaja bahasa Inggeris serta satu kategori baru iaitu terjemahan.

Menurutnya, pertandingan kali ini menyaksikan hadiah wang tunai terkumpul RM100,000 menanti pemenang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)