Bagaimana Menterjemahkan Islam Di Dalam Karya Sastera
Oleh : Syafiq bin Zulakifli
Lihat ayat di bawah :
Ustaz Mujtaba terus bersemangat, “Ada lagi kesesatan kaum pluralis ini. Kita semak pula faham keempat. Menurut mereka semua agama adalah satu komponen hakikat. Ertinya, hakikat yang benar dan utuh itu sedikit terpecah ke dalam agama Islam, sedikit yang lain terpecah ke dalam agama Kristian dan yang lain pula terdapat dalam agama Hindu misalnya. Jadi tak ada agama yang sempurna. Yang ada hanya hakikat dan kebenaran yang beragam-ragam di sana sini. Jadi pada mereka semua agama sama… ini membuktikan pluralis seperti bapa Zehra dengan sedar menjadikan pluralism itu satu agama baru, yang diciptakan manusia, gabung semua, percayakan semua…”
“Dahsyat!” kata saya hilang bicara.
(Petikan Novel Tuhan Manusia karya Faisal Tehrani)
Ramai orang beranggapan bahawa Islam itu adalah sebuah fakta. Dan, barangkali yang beranggapan bahawa Islam itu adalah sebuah praktikal tidak sampai 50 peratus. Tahukah anda bahawa seni sastera Islam jarang-jarang dibangkitkan oleh generasi hari ini? Dan barangkali langsung ilmu Islam ini diadun secara mentah di dalam ilmu yang bersifat fakta semata-mata.
Terbaharu, Faisal Tehrani seorang penulis prolifik yang menempa nama sehingga dianugerahkan Anugerah Seni Negara 2006 di dalam bidang penghasilan penulisan drama pentas.
Bakat dan disiplin beliau harus dicontohi.
Berbalik kepada topik perbincangan asal. Siapa yang menyangka bahawa kekuatan karya sastera Islam adalah pada intinya. Nilai wacana yang dihimpunkan di dalam karya tersebut memberi kesan mendalam. Tidak hairanlah bahawa Dr. Asri Zainal Abidin (MAZA) terkesan ketika mentelaah Ketupat Cinta yang disiarkan di Akhbar Metro pada tahun yang lalu sehingga mendakwa bahawa (konon-kononnya) Faisal membawa ajaran Syiah di dalam karyanya.
Al-kisah, sastera Islam adalah sesuatu yang unik. Makanya, insan yang punya wawasan untuk terjun ke dalam medan ini seharusnya berfikir secara masak kerana dunia penulisan adalah sebuah dunia gelombang yang baharu dan berakal.
Oleh : Syafiq bin Zulakifli
Lihat ayat di bawah :
Ustaz Mujtaba terus bersemangat, “Ada lagi kesesatan kaum pluralis ini. Kita semak pula faham keempat. Menurut mereka semua agama adalah satu komponen hakikat. Ertinya, hakikat yang benar dan utuh itu sedikit terpecah ke dalam agama Islam, sedikit yang lain terpecah ke dalam agama Kristian dan yang lain pula terdapat dalam agama Hindu misalnya. Jadi tak ada agama yang sempurna. Yang ada hanya hakikat dan kebenaran yang beragam-ragam di sana sini. Jadi pada mereka semua agama sama… ini membuktikan pluralis seperti bapa Zehra dengan sedar menjadikan pluralism itu satu agama baru, yang diciptakan manusia, gabung semua, percayakan semua…”
“Dahsyat!” kata saya hilang bicara.
(Petikan Novel Tuhan Manusia karya Faisal Tehrani)
Ramai orang beranggapan bahawa Islam itu adalah sebuah fakta. Dan, barangkali yang beranggapan bahawa Islam itu adalah sebuah praktikal tidak sampai 50 peratus. Tahukah anda bahawa seni sastera Islam jarang-jarang dibangkitkan oleh generasi hari ini? Dan barangkali langsung ilmu Islam ini diadun secara mentah di dalam ilmu yang bersifat fakta semata-mata.
Terbaharu, Faisal Tehrani seorang penulis prolifik yang menempa nama sehingga dianugerahkan Anugerah Seni Negara 2006 di dalam bidang penghasilan penulisan drama pentas.
Bakat dan disiplin beliau harus dicontohi.
Berbalik kepada topik perbincangan asal. Siapa yang menyangka bahawa kekuatan karya sastera Islam adalah pada intinya. Nilai wacana yang dihimpunkan di dalam karya tersebut memberi kesan mendalam. Tidak hairanlah bahawa Dr. Asri Zainal Abidin (MAZA) terkesan ketika mentelaah Ketupat Cinta yang disiarkan di Akhbar Metro pada tahun yang lalu sehingga mendakwa bahawa (konon-kononnya) Faisal membawa ajaran Syiah di dalam karyanya.
Al-kisah, sastera Islam adalah sesuatu yang unik. Makanya, insan yang punya wawasan untuk terjun ke dalam medan ini seharusnya berfikir secara masak kerana dunia penulisan adalah sebuah dunia gelombang yang baharu dan berakal.
Ulasan