Langkau ke kandungan utama

MINGGU PENYIASATAN

Minggu ini adalah minggu penyiasatan. Selepas seminggu yang lalu mahasiswa kita 'dipenjarakan' atas alasan yang masih lagi tidak diketahui sehingga kini. Sehingga artikel ini ditulis, sudah lebih 1 minggu 3 orang mahasiswa Malaysia yang ditangkap dan 'dipenjarakan' tidak menemui keputusan muktamad.

Saya bersama Presiden PMRAM, Khairul Anuar Ismail lebih daripada tiga kali berulang alik ke Balai Polis (yang menyimpan mahasiswa kita itu) dan pihak polis masih lagi dengan jawapan yang sama iaitu 'visa mahasiswa telah tamat'.

Mengikut logik akal, seorang mahasiswa (sepatutnya) tidak boleh dikenakan tahanan reman lebih daripada tempoh masa (mungkin 3 hari) kerana alasan visa.

Oleh kerana perkara ini masih lagi di dalam penyiasatan, saya tidak berani membuat pelbagai andaian atau spekulasi berkenaan isu ini.

Almaklum, sebagai mahasiswa yang berada di perantauan, adalah lebih elok menghidupkan visa setelah tamat tempoh. Usah bertangguh sehingga hampir 1 tahun.

Mengapa mahasiswa kita (Malaysia) terlalu rimas membuat visa?

Pertama : Urusan visa bagi Mahasiswa Malaysia hanyalah hari Sabtu sahaja. Kemudian, urusan tersebut juga terpaksa berkejar-kejar serta berhimpit-himpit sesama pelajar Indonesia. Oleh kerana jadual giliran membuat visa pelajar Malaysia dan Indonesia pada hari yang sama, ini makin menyukarkan. Bayangkan sejumlah 4,000 orang pelajar Malaysia dan hampir 3,000 orang pelajar Indonesia ingin membuat urusan dalam masa sehari. Pening atau tidak?

Kedua : Kaunter visa (imigresen) hanya ada 2 sahaja. Oleh yang demikian, fahamlah kita bahawa urusan visa pelajar sememangnya sukar. Paling menghairankan adalah mahasiswa kita diarahkan bertemu dengan pihak polis selepas menghantar borang permohonan visa (terutama di cawangan). Mengapa Malaysia sahaja?

Ketiga : Urusan membuat visa bukan seperti urusan di Malaysia (menggunakan sistem angka giliran). Siapa yang bijak menyelit, dia akan terlebih dahulu mendapat peluang.

Ini adalah beberapa perkara yang menjadi trauma mahasiswa kita apabila ingin berurusan dengan pihak imigresen ketika membuat urusan visa.

Selepas beberapa perkara yang hadir akhir-akhir ini, terbaharu saya didatangi satu perkara 'tertutup' yang memerlukan saya menyiasat perkara ini.

Insya-Allah, selepas ini go to exam pula!

Tambahan :

Saya selalu dipanggil 'pakar bahasa' oleh teman-teman. Ingin saya tegaskan bahawa saya juga masih belajar. Mari lihat ilmu baharu.

1. Imbuhan 'pe-' atau 'per-' (Pelantikan atau pelantikan)

Yang mana satu pilihan anda?

Jawapannya : pelantikan

Pelantikan Badan Pengurus PMRAM adalah di bawah tanggungjawab ahli.

2. Bagi perkataan had, cat, lap, wap (tiga huruf), sekiranya imbuhan ditambah dihadapan makanya, perkataan tersebut perlu ditambah dengan huruf 'e'

Contoh : mengelap, mengehad, mengecat, pengewapan

Sekian.

Orang-orang bahasa lebih bijak daripada saya.



Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Imbuhan 'pe' dan 'per' adalah betul kerana masing-masing berbeza maknanya.

pelantikan - hal 'melantik'
perlantikan - hal tentang 'lantikan'

penguburan - hal 'menguburkan'
perkuburan - hal tentang 'kuburan'

penyatuan - hal 'menyatukan'
persatuan - hal tentang 'satuan'
Irfan Jani berkata…
Bro, pilihan yang kamu beri, kedua-duanya ialah pelantikan. Mungkin typo di situ (tulisan berwarna biru).

Wah, Pn Ainon ada menambah. Menarik.

SangPelangi.com
JHaZ KiTaRo berkata…
a'kum.. saje2 je ziarah sini jap.. rajin2, meh laa jenguk2 my blog.. :)

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)