Langkau ke kandungan utama

MELAYU : Pandangan Peribadi


TUN Dr. Mahathir Mohamad pernah menukilkan sajak berjudul 'Melayu Mudah Lupa' di Perhimpunan Agong Am-No tahun 2001. Jika anda tidak pernah membacanya; saya perturunkan di sini.

MELAYU MUDAH LUPA

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai...

Sajak ini untuk siapa agaknya? Untuk orang Melayu atau untuk orang Am-No? Tentunya anda ada pandangan peribadi terhadap sajak ini. Namun, secara peribadi biarlah sajak ini bermain 'satira'nya tersendiri.

Tun merupakan seorang tokoh yang berjaya di dalam membangunkan infrastruktur negara sebagai sebuah negara yang berdaulat. Kewujudan KLCC, KLIA, Putrajaya adalah idea daripada Tun. Tetapi tahukah kalian, apakah 'kereta buruk' yang ditinggalkan Tun?

"Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama."

Ini adalah satu perkara yang akan menjadi fitnah besar kepada Tun sendiri kerana Tun meninggalkan Am-No dalam keadaan orang Melayu masih 'tidak berubah' sikap. Orang Melayu pemalas. Orang Melayu leka. Orang Melayu suka makan gaji buta. Orang Melayu tidak ada jatidiri bangsa. Orang Melayu tidak sensitif terhadap politik negara.

Akhirnya, hari ini Melayu masih seperti Melayu dahulu. Tetiba saya terfikir, mungkin juga Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir sebegitu?

Apa istimewanya nama MELAYU dalam Persekutuan Melayu jika semua yang difikirkan sebegitu? Membasuh luka sejarah lampau kekadang perlu tetapi kerana kita sama-sama orang Melayu-Islam, kita sendiri yang akan malu.

Frasa "takkan Melayu hilang di dunia" ini akan menjadi realiti atau disemadi juga akan menjadi saksi maknanya nanti.

Entahlah.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)