Langkau ke kandungan utama

Sektor Perkhidmatan Awam : Anda Perlu Tahu

SAYA bukanlah orang yang terbaik untuk bercerita bab-bab sektor perkhidmatan awam. Namun, atas nama tanggungjawab sebagai seorang warganegara Malaysia, serba sedikit saya perlu tahu dan saya ambil tahu perkembangannya.

Sektor Perkhidmatan Awam menggunakan sistem gred. Saya tidak bercadang bercakap banyak. Saya ringkaskan begini supaya anda faham.

(i) PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (GURU)

Jika anda mahu jadi guru, gred anda (DG 41). Itupun kalau anda ada ijazah. Tetapi, kini Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengadakan J-QAF. Justeru, anda yang mahukan kerjaya guru, perlu dilatih di dalam sektor ini terlebih dahulu. Dan, selepas setahun atau dua tahun barulah anda berkhidmat sebagai guru.

Secara peribadi, anda yang belajar di Mesir saya TIDAK GALAKAN anda memohon jawatan ini. Kenapa? Berilah jawatan ini kepada kawan-kawan kita di IPTA dan IPTS. Mereka lebih bersesuaian mengajar anak-anak murid di sana.

Anda mahasiswa Al-Azhar. Kolot sangat mengajar Alif-Ba-Ta. Kolot sangat mendidik perkara yang kecil-kecil. Tugas anda banyak lagi. Bukan saya kecilkan skop bahawa mengajar J-QAF itu terlampau kecil, namun anda datang penat-penat daripada Malaysia untuk belajar di Al-Azhar bukan mengajar di sekolah. Tetapi anda perlu duduk di dalam pejabat. Bincang dasar. Bincang Islam perlu dibina dalam pentadbiran negara. Bincang hukum hakam yang berat-berat. Anda seharusnya jadi MUFTI!

Kedua, anda perlu tahu bahawa jika anda pilih sebagai guru, peluang anda naik pangkat lambat. Kerana, anda perlu tunggu guru-guru senior mengisi kekosongan sehinggalah anda berpeluang berpindah ke jabatan dan menjadi pegawai.

Paling awal pun, saya kira selepas 4-5 tahun anda sebagai guru biasa. Itupun jika anda cemerlang di sekolah. Oleh yang demikian, lebih elok anda pilih jawatan kedua ini jika anda mahu.

(ii) PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM (S41)

Anda minat jadi pentadbir bahagian agama. Ya! Jawatan ini amat sesuai untuk anda. Sila duduk di pejabat. Bincang hukum-hakam. Jika anda minat bahagian pentadbiran kehakiman, sambunglah Diploma Syariah Kehakiman sehingga anda layak mendapat gred (LS41). Ingat! Gaji di antara S41 dan LS41 berbeza.

Kenapa saya amat minat jika anda mengambil (S41)? Pertama, kerana anda belajar hukum Islam. Anda perlu tadbir negara seperti yang terkandung dalam perlembagaan Islam. Saya tidak perlu ulas. Anda perlu tahu.

Tetapi, mengapa kekadang 'kita' susah diterima? Baca artikel saya sebelum ini. Ceritera saya tentang masalah-masalah anda sendiri. Anda tentu tahu bukan?

Adakah saya menyuruh anda kerja dengan kerajaan? Ya! Anda perlu kerja dengan kerajaan. Tetapi dalam masa yang sama, anda perlu fikir-fikirkan anda perlu dalam masa 10 tahun selepas duduk dalam sektor kerajaan, anda sudah ada wang kocek untuk duduk dalam swasta. Buka syarikat. Bina pembangunan Islam dengan cara swasta dan lain-lain.

(iii) PEGAWAI PERANCANG BAHASA (S41)

Jawatan ini sesuai untuk saya sahaja. Penggemar bahasa. Hehehe. Jika anda berminat, sila jadi penulis mulai hari ini.




Ulasan

Jadi EDITOR juga mungkin boleh dimasukkan ke dalam list kerjaya! hehehee, kerana kita juga perlukan wibawa minda dan semangat kental dalam menghidangkan bahan kandungan kepada khalayak. Bukankah kerjaya 'si penjaga gate' ini juga satu ibadah yang besar.

Sdra Zul..teruskan perjuangan, teruskan berhempas minda. Senang2 berkunjung ke celik huruf untuk bertukar pandangan.

Salam dari tanah leluhur...RMN

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)