Langkau ke kandungan utama

Mahasiswa Johor di Universiti Al-Azhar Tandus

~seorang aku yang memikirkan masa depannya~

Assalamualaikum w.r.b.

KAWAN-KAWAN saya cakap, saya asyik sibuk di peringkat pusat. Ya! Saya tidak menafikan fakta itu. Malah saya mengakuinya dan menyedari hal yang demikian terjadi.

Saya perlu bahagikan masa. Pertama, masa saya menulis. Kedua, masa saya membaca buku. Ketiga, masa saya bersama di dalam kepimpinan PMRAM. Keempat, masa saya untuk menghentam orang. Kadang-kadang fiqh aulawiyat jarang saya gunakan. Ya! Maafkan saya.

Saya bukan secerdik anda. Saya bukanlah insan yang faham tentang diri anda. Malah, lebih daripada itu, anda juga sebenarnya tidak faham kehendak saya di dalam hidup.

Teman-teman saya berkata, "Aku tidak faham apa yang engkau perjuangkan."

Terima kasih memberikan pandangan sebegini. Saya bukanlah insan yang terlalu cukup dan sempurna.

Saya melemparkan pandangan pada sebuah objek bernama kalendar. Saya lihat dan menghitung. Kalendar saya hampir penuh dan padat dengan aktiviti-aktiviti. Pertama, mungkin aktiviti peribadi. Kedua, aktiviti kawan-kawan.

Saya perlu hargai semua orang. Masa saya juga perlu dipecah-pecahkan dengan seadilnya.

Barangkali anda kata, saya pandai cakap kosong. Habuk tidak ada. Ya! Saya lantak apa. Saya ada pandangan saya. Saya pernah berkali-kali tertampar dengan kalam yang menghujum saya. Saya tidak kira. Saya ada pandangan saya. Kritik lah saya banyak mana sekalipun, tetapi saya belajar daripada kesilapan. Cukup.

(2)

Itu bukan topik perbincangan. Saya mahu beritahu anda bahawa sepanjang saya duduk di Mesir ini, saya boleh bilang dengan jari saya berapa ramai daripada kalian (mahasiswa Johor) yang akan pulang dengan kejayaan cemerlang (bukan akademik sahaja).

Maksud saya, berapa ramai sahaja di kalangan anda yang akan bawa segelas kunci pencerahan di dalam minda. Barangkali kita malas. Kita gunakan masa kita untuk buat itu dan ini. Kita tidak hiraukan persatuan, malah menjadikan persatuan sebagai alat kita menghentam. Saya cukup kecewa dengan anda.

Berapa ramai daripada anda sudah "meninggalkan" persatuan negeri di Mesir? Berapa ramai daripada anda yang berasak-asak mahukan exco buat begitu dan begini? Dimanakah sumbangan anda?

Kalau anda jadi Ustaz Ishaq Hanis yang membantu menyediakan layar skrin kaca khusus untuk tayangan perdana mungkin saya tidak ada masalah. Kalau anda jadi Ustaz Syed Abdul Hadi yang mahu membantu anak-anak Johor mengaji kitab ilmiah mungkin saya tidak ada masalah. Kalau anda jadi Ustaz Faizul Hadi yang mahu menulis khat untuk kebajikan negeri Johor mungkin saya tidak ada masalah. Kalau anda jadi Ustaz Faiz Abidin yang ranum duduk di rumah Johor dan membantu akhawat-akhawat kita di sana, mungkin saya tidak ada masalah.

Tetapi masalahnya, anda seorang yang pandai cakap tidak serupa bikin. Malah, mahu dikatakan anda di antara ahli yang komited untuk membantu pun mungkin tidak ada. Kesimpulannya anda pemalas. Anda tidak ada usaha ke arah-arah itu.

Anda mungkin menyalahkan exco kerana tidak memanggil anda di dalam mesyuarat AJK Kecil Unit. Tetapi, berapa ramai di antara anda akan mengisi ruang kosong Dewan Ibnu Sina di dalam majlis-majis rasmi BKPJM?

Saya sudah ralit membuang pandang ke kanan dan kiri saya. Saya sudah lihat ada suara-suara yang tidak senang dengan kepimpinan hari ini. Malah, hujuman dan kritikan anda membuatkan anda sebenarnya seorang mahasiswa Johor yang berangan-angan sahaja duduk di Mesir, tanpa sumbangan yang besar.

Jikalau itu sikap anda; saya berani mendoakan anda tidak kekal lama di Mesir. Kedua, saya berani mengatakan anda akan menggalas beban terlampau berat. Berat melihat teman-teman meninggalkan bumi Mesir dengan kejayaan yang cemerlang.

Anda akan gigit jari melihat teman-teman anda berjaya duduk di dalam sektor pekerjaan. Anda akan menangis kerana ditertawakan oleh diri anda sendiri. Nah! Sumpahlah diri anda mulai hari ini. Saya akan menjadi seorang pembantu.

(3)

Betapa benar fakta saya mengatakan bahawa mahasiswa Al-Azhar Johor sudah tandus. Apa yang saya perhatikan; sektor pekerjaan awam bakal kehilangan darah Mesir.

Lihat sahaja dengan jawatan kosong di dalam pentadbiran Majlis Agama Islam Negeri Johor. Saya menganggap bahawa MAIJ dan JAIJ sudah hilang taringnya di kalangan warga Mesir. Malah, berapa ramai di antara anda yang akan mengisi kekosongan itu selepas in?

Sultan Johor pernah bertitah bahawa, pegawai tadbir agama di sana mestilah di kalangan warga azhari. Justeru, siapa yang akan isi kekosongan itu?

Mahu harapkan anda, jauh panggang daripada api. Malah, anda sebenarnya sudah mandom dan tidak berguna. Mahu sahaja jadi pengkritik tetapi tidak ada langsung 'tokoh' sebagai orang-orang yang akan membantu.

Tahukah anda, daripada sudut bacaan kepimpinan saya, MAIJ dan JAIJ akan diperintah oleh mahasiswa IPTA dan Mahasiswa Jordan pula selepas ini. Maka, jangan salahkan saya, Johor juga akan jadi negeri WAHABI. Ya! Wahabi. Hari ini kita ada Sahibus Samahah Dato' Nooh Gadot sebagai mufti kerajaan.

Dan, anda juga perlu tahu bahawa kebanyakan Ketua Penolong Pengarah JAJ hari ini juga di kalangan warga Mesir. Tetapi apabila saya melihat gred jawatan S41 hari ini sudah mula diisi oleh mahasiswa IPTA dan Mahasiswa Jordan, saya sudah risau. Malah, anda tidak belajar daripada kesilapan. Saya sudah berfikir, lima tahun mendatang cukuplah anda beri masa kepada Jabatan Mufti Negeri Johor; akan diisi oleh warga luar selain Mesir.

Anda tahu apa punca anda bersikap demikian? Tentu anda lebih arif daripada saya. Dan, di antara fakta tepat yang saya kaji daripada seorang pegawai pendidikan di jabatan tersebut menyatakan bahawa;

"Syafiq, enta fikir ya. Macam mana lah saya nak terima budak Mesir duduk di jabatan ini kalau temuduga pun main-main. Buat tak serious. Jawapan lintang pukang. Kalau kita minta baca teks bahasa Arab, mula dia merapu. Apabila kita suruh dia i'rabkan dia merepek-meraban."

"Kemudian, apabila kita soal hukum-hukum Islam; daripada sepuluh soalan satu sahaja yang betul. Itu belajar kat Mesir main-main atau berangan-angan mahu jadi sasterawan?"

Tambahan:
"Siapa yang makan mee bandung, dia tahu di mana udangnya."


Ulasan

Unknown berkata…
salam saudara,
kalau beginilah situasi yang berlaku, saya sebagai warga Malaysia (menjadi penduduk Johor buat sementara) pun merasa gusar. Adakah sudah hilang taringnya golongan Azhari ?
Saya mendoakan agar golongan Azhari ini akan bangkit
Hanisah Ishak M.D berkata…
salam.
maaf 'menyerang'.

adakah secara langsung anda mengatakan semua mahasiswa jordan adalah wahabi?
Tarbus Merah berkata…
Mahasiswa Jordan WAHABI? Kalau saya beritahu ya, maka tentunya saudari akan mengamuk. Jadi, jawapan selamat saya, tidak.

Bukan semua. Tentunya kita sudah ralit mendengar istilah wahabi ini di mana. Hatta, di Mesir pun wahabi wujud.

Tetapi bagi saya, seorang pemimpin Islam itu, apabila dia tidak berilmu, dia akan bawa fikrah wahabi.

Justeru, belajar dan menuntutlah ilmu agama itu dengan sebaiknya.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)