Langkau ke kandungan utama

Rangkuman Hal Hari Ibu dan Hari Guru

Oleh : Tarbus Merah (TM)

BAGAI tidak menulis sebuah fakta sejarah sekiranya saya tidak menulis hal berkenaan Hari Ibu. Mungkin ripuh menjalani peperiksaan atau ghairah 'melampau' menatap dua buah karya di media perdana Ahad lalu.

Dari hati yang kecil, saya sendiri sudah menyampaikan amanah sebagai seorang anak menghantar kiriman selamat sejahtera untuk ibu sendiri tatkala menyambut hari Ibu, Ahad yang lalu.

Bagaimana dengan anda? Sudah terlangsaikah hutang-hutang anda dan hak-hak untuk ibu anda? Mungkin juga tidak cukup sambutan berprestij untuk ibu hanya disambut selama sehari sahaja. Memang benar! Tidak sepatutnya ibu hanya dimiliki dan diagungkan semata-mata sehari. Bahkan daripada akal logik yang waras dan adil pun kita terfikir bahawa ibu seharusnya dihadiahkan kemesraan setiap hari, bahkan setiap waktu.

Cerekarama di TV3 yang ditayangkan pada malam hari Ibu tidak akan sama dengan tayangan lagu Syurga Di Telapak Kaki Ibu nyayian Aisyah sewaktu siaran langsung Akademi Fantasia, Minggu ke-8 pada Sabtu lalu. Tetapi drama moral "Demi Masa" yang ditayangkan tersebut banyak manfaatnya.

Mungkin saya tidak dapat buat kesimpulan yang baik untuk drama Demi Masa yang ditayangkan di dalam slot TV3, pada Sabtu lalu, tetapi daripada ringkasan plot cerita yang saya tonton sendiri, betapa penghargaan seharusnya saya perlu anugerahkan kepada seorang ibu lakonan (Sheila Rusly) membesarkan anak walaupun buta sebelah mata.

Keperitan ini harus didokong selepas keenganan anak lakonan (Syafiq Nasweep) menerima keadaan ibu cacat sebegitu rupa. Aduh! Mungkin anda akan bergenang air mata tatkala rangcangan ini disiarkan depan mata anda sendiri, tetapi berapa puaskah anda menghargai ibu anda sekiranya ia benar-benar terjadi.

Sayang. Dunia sekarang sememangnya begini. Ibu bapa hanyalah sebagai alat bantuan hidup. Bahkan untuk meletakkan nilai kasih sayang itu kekadang sudah luntur. Fikirlah.

Hari Guru Sebagai Hadiah Untuk Saya

Saya pernah menyambutnya pada tahun 2004 yang lalu. Tentu seronok bergelar seorang guru lelaki apabila diminta untuk menggubah bunga di dalam satu acara semasa sambutan tersebut. Mungkin 'malu' juga depan anak murid masing-masing selepas guru lelaki yang ada 3 orang sahaja diminta menggubah bunga.

Mungkin berkat melihat ibu pernah menggubah bunga di rumah, langsung sahaja saya mendapat tempat pertama semasa pertandingan tersebut. Dan, saya kira hadiah pertandingan tersebut masih kemas tersimpan di dalam rumah saya. (Kalau tidak silap) Semacam hadiahnya sebuah seterika. Lupa pula.

Ya! Semasa pertandingan, guru-guru perempuan berbisik sendiri menyatakan bahawa saya menggubah mengikut teknik gubahan. Saya tidak pernah mengetahui pun bahawa ada teknik gubahan. Tetapi, selepas saya sendiri melihat cara menggubah bunga seperti itu, maka saya dengan bangganya menggubahnya.

Baik.

Itu satu perkara. Kedua, di dalam masa-masa ini juga teringat kepada mereka-mereka yang pernah bergelar guru saya. Pertama, guru Tadika Kemas Bandar Baru UDA, guru Sek. Keb. Bandar Uda 2, guru Sek. Agama Bandar Baru UDA, guru Sek. Men. Agama Kerajaan Johor,Kluang, guru Sek. Men. Arab Tinggi Maahad Johor, guru mengaji, guru pelajaran, guru tuisyen, guru yang pernah menamakan dirinya guru kepada saya.

Terima kasih kerana membekalkan saya ilmu yang menggunung sehingga saya berlayar ke pelabuhan samudera ini. Saya merentas beberapa benua untuk menghirup air Nil di kota sejarah Mesir ini. Terutama kepada guru Bahasa Melayu saya dan guru Persatuan Bahasa Melayu saya, Cikgu Suhaila Samian yang telah mendidik saya sehingga saya petah berkata-kata pada hari ini. Cikgu Latifah dan Cikgu Rafkah yang sanggup menemani saya mengajar untuk ke pertandingan syarahan dan pidato di sekolah. Juga, Cikgu Suhaila yang pernah menghantar saya ke pertandingan deklamasi puisi sempena Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun 2001.

Dan, kredit untuk seorang guru Master, En. Hamsan yang sememangnya saya kagum dengan M.A. Sastera beliau tatkala melakarkan ceritera P. Ramlee.

Aduh. Sungguh besar jasa mereka membantu saya. Kepada semua guru-guru saya juga, tahniah dan syabas untuk anda.

Dan, paling mujarab adalah doa guru-guru saya sehingga tercampak diri saya ke sini.

Bumi Mesir yang kontang dan tandus ini tidak pernah kontang daripada ilmu yang banyak mengajar saya menjadi seorang manusia. Ini berkat mereka-mereka- dan mereka.

Kepada anak-anak murid yang bakal menghadapi PMR tahun ini, belajarlah kerana anda ada modal insan yang hendak digunakan masyarakat pada masa akan datang, usah sia-siakan masa remaja ini dengan melepak sini dan sana.

Selain itu, kredit juga untuk guru-guru saya yang mengajar erti sastera di dalam hidup. Bonda Zaharah Nawawi yang melatih diri ini menulis, bonda Salmiah Ismail yang menjentik semangat saya untuk terus berada di dalam lapangan puisi.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)