Langkau ke kandungan utama

TAHUN 2008 : Penuh Tanda Tanya









Seramai lapan orang yang layak kekal. Namun, hanyalah lima orang sahaja yang akan dikekalkan? Siapakah mereka?


Suruhanjaya Pilihanraya PMRAM 2008 telah pun mengeluarkan senarai calon kepimpinan Badan Pengurus sesi akan datang. Ini bermakna, hanyalah Ustaz Khairul Anuar bin Ismail yang akan kekal sebagai Presiden PMRAM bersama-sama dengan 9 orang muka-muka baru Badan Pengurus PMRAM yang lain. Justeru, menjadi persoalan dan tanda tanya, siapakah yang akan menjadi Badan Pengurus kekal pada sesi mendatang.

Mengikut perencanaan lebih daripada lima orang yang akan layak menduduki kerusi kepimpinan pada sesi 2008 nanti. Bermacam-macam andaian yang saya dengar dari jauh. Paling menakjubkan adalah ramalan bakal calon Presiden PMRAM adalah benar-benar meleset. 90% daripada ahli PMRAM sememangnya tidak menjangkakan bahawa Ustaz Khairul Anuar bin Ismail akan menjawat jawatan sebagai Presiden PMRAM 2008 kerana melihatkan prestasi kedudukan beliau hanyalah sebagai Ketua Badan Komunikasi dan Bahasa Arab pada tahun 2007.

Ini mengulangi sejarah Ustaz Tuan Haron Tuan Cob pada tahun 2004 apabila beliau yang sebelum itu hanyalah Ketua Badan Sambutan dan Rehlah terus diangkat sebagai Presiden PMRAM pada tahun 2004.

Dan kini, untuk pengetahuan kalian lebih daripada lima orang badan pengurus yang layak kekal untuk sesi akan datang. Namun siapakah mereka? Daripada lapan orang yang tersenarai layak pada sesi mendatang, siapakah lima orang tersebut? Adakah Ustaz A, atau Ustaz B dan seterusnya...

Secara peribadi saya meramalkan bahawa sesi 2008 adalah sesi paling menggemparkan kerana ramalan dan tanggapan kita untuk menentukan siapakah yang akan menduduki kerusi kekal sukar ditafsirkan. Apapun, sebagai orang yang 'lama' berada di dalam kepimpinan PMRAM ini, saya amat berterima kasih kerana PMRAM telah mengajar saya erti mengenal, mengatur dan memikir. Hasilnya, kini saya telah menjadi 'orang'.

Saya mendoakan agar kepimpinan mendatang akan menyebarluaskan program-program thaqafah khususnya dan medan PMRAM adalah semata-mata memastikan mahasiswa Al-Azhar disuapkan dengan ilmu-ilmu berguna sebagai bekalan untuk pulang ke Malaysia nanti. Kebajikan adalah perkara utama, disamping juga keperluan-keperluan yang lain nanti.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)