Langkau ke kandungan utama

Ceritera di ASWARA

Seminar Penulisan Cereka 2007 yang berlangsung di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) telah melabuhkan tirainya. Mungkin terlalu asing saya perturunkannya di dalam catatan blog ini kerana ianya akan melibatkan 99% bicara saya berkaitan sastera.

Walhal saya menyedari bahawa pembaca blog ini rata-ratanya bukanlah orang sastera. Namun, saya perlu lontarkan jua apa yang saya peroleh sepanjang berada di sana.

Matang di dalam berhujah. Idea yang realistik. Pendapat yang menggugah. Itulah kesimpulan awal yang dapat saya rangkumkan.

i
Pesanan ini untuk mereka orang sastera di Malaysia yang tidak hadir ke ASWARA

Jika anda pecinta penulisan cerpen dan novel tetapi tidak menghadiri, mimpilah anda untuk menjadi seorang penulis yang hebat. Kerana, mereka yang hadir bukan insan terbuang. Dan anda telah meletakkan kehebatan insan ini di celah-celah bulu hidung anda. Mungkin sinis dan pedas. Tetapi saya amat memarahi kepada penulis-penulis muda hari ini sepanjang berada di ASWARA.

ii
Pesanan ini untuk insan yang sudah matang dengan sastera tetapi bodoh

Jika anda sudah terkenal pun, tidak salah duduk lama di dalam ASWARA. Masakan tidak. S. Othman Kelantan dan A. Samad Said pun boleh duduk di atas kerusi selama dua hari, mengapa anda yang belum di anugerahkan Sasterawan Negara ringan punggungnya untuk pulang.

Saya tidak marah jika anda marah.

iii
Pesanan ini untuk insan yang tidak mendapat maklumat tentang program

Jika anda peminat setia sastera, mengapa tidak anda melayari semua laman web terkini atau membaca akhbar tempatan. Namun, yang dilihat anda hanyalah bermimpi-mimpi dalam khayalan indah.

iv
Pesanan ini untuk kawan-kawan sastera di Mesir

Mungkin ada sesuatu untuk anda. Nantikan saja.

Saya perlu memberikan sesuatu analogi ini sebelum bercerita lebih lanjut. Mengapa? Dendam makin membara. Marah terus bermaharajalela dalam diri. Terkenangkan insan-insan yang tuli dalam sastera sendiri. Jika anda mahukan isteri yang baik akhlak dan budinya tentunya anda akan mengajarnya dengan baik, mendidik dan membimbing ke arah kebaikan. Betul?

Jadi, mengapa anda tidak lakukan pada sastera?

Saya tidak harus berleter kepada semua. Saya harus teruskan apa yang saya tahu. Sepanjang program berlangsung, ada drama-drama yang saya lihat tidak wajar dipertontonkan. Namun, di dalam seminar kritikan itu harus.

M berpendapat, si F menulis tidak mengikut teori sastera. Dan F berkata, ini cara saya. Namun
M berpendapat bahawa penulisan yang tiada teori adalah gagal. Perkara kecil, usah dibangkitkan.
Cikgu Azizi yang ramah orangnya

Hari kedua seisi dewan menggugah rasa apabila Azizi Hj Abdullah mengisi ruang pentas. Jika beliau tidak mengharukan keadaan, bukanlah dinamakan orang utara. Walaupun Puan Ainon sedikit sebanyak menegur kalam Azizi yang dilihat tidak syariah.

Benar! Sebagai seorang pengarah syarikat penerbitan, beliau memastikan kehendak penulisnya haruslah mengikut syariah. Itu teori Puan Ainon.

Apabila orang muda di pentas. Dari kiri, Nisah Haron, Faisal Tehrani , Mawar Shafie

Bagaimana pula dengan anak-anak muda seperti Nisah Hj Haron, Faisal Tehrani, Dr. Mawar Shafie, Salina Ibrahim, SM Zakir, dan lain-lain?

Mereka orang muda ada cara tersendiri. Berhujah dan terus berhujah atas dasar pemikiran yang kreatif dan kritis. Wajar saya tidak melanjutkan ceritera ini kerana ingin memberi laluan kepada kalian bertanya nanti (orang Mesir).


Ulasan

Unknown berkata…
"M berpendapat, si F menulis tidak mengikut teori sastera. Dan F berkata, ini cara saya. Namun
M berpendapat bahawa penulisan yang tiada teori adalah gagal. Perkara kecil, usah dibangkitkan."

Kak setuju dengan pendapatmu ini 100%
Unknown berkata…
salam..
sahabatku, macam mana hendak mnjdi pengikut blog anda??

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)