Langkau ke kandungan utama

SELAMAT TINGGAL SEMUA


SMK BBU

Ini adalah suatu catatan ringkas saya dan catatan terakhir saya di SMK Bandar Baru UDA. 17 Julai hingga 12 September. Genap 60 hari saya menjadi "Kumpulan Guru Simpanan Kebangsaan". Menggantikan guru bersalin (Puan Siti Maseriyani) yang mengajar Pendidikan Islam di sekolah tersebut.

Sebetulnya, saya dijadualkan akan menyambung kontrak lagi dua bulan kerana seorang lagi guru bersalin. Namun, Pejabat Pelajaran Daerah mengatakan "tiada lagi peruntukan". Saya lega seketika.

Beberapa hari sebelum tamat mengajar, saya telah memberitahu bahawa saya ingin duduk bebas selepas tarikh tersebut. Pertama, kerana Ramadan. Kedua, kerana saya perlu membuat persiapan untuk pulang ke Mesir. Seawalnya, saya tidak mahu pulang ke Mesir. Tapi, ada yang mendesak. Saya rela untuk pulang walau hanya 3 madah sahaja untuk sesi ini.

Hari terakhir di SMK Bandar Baru UDA, banyak memberikan saya latihan untuk terus hidup dan berdiri sendiri selepas ini. Alhamdulillah, gaji bulan Julai dan Ogos pun dah terima. Boleh belanja sakan untuk Ramadan dan Syawal ini. Jangan marah!

Apapun, terima kasih kepada semua yang banyak membantu saya sepanjang saya menjadi guru di sekolah. Pertama, ayah saya kerana bersusah payah menempatkan saya di sekolah. Kedua, pegawai PPD (kawan ayah saya) yang beria-ia mahukan saya mengajar di sana. Ketiga, buat guru-guru SMK BBU terutama Pengetua dan Penyelia Petangnya. Keempat, kepada semua anak-anak murid yang saya amat sayangi dan tidak boleh lupa "cubit nikmat" yang saya berikan kepada mereka tanda sayang. Kepada orang-orang perseorangan yang tidak mampu saya sebutkan satu persatu. Terima kasih di atas hadiah daripada pihak kalian semua.

Coretan ini, saya lakarkan semasa saya tinggal seorang di sekolah. (Jam 7.00 malam ketika sekolah telah kosong.)

SELAMAT TINGGAL SEMUA
(dedikasi untuk pelajar SMKBBU)

rupa-rupanya sudah berakhir
perjalanan aku ke kelasnya
2B1 hingga 2B4
dan 2C3 itu.

hitung, hitung, hitung
sudah kosong rupanya
perlu pulang kembali semula
yang sedang menunggu di sana.

anak-anakku
apa yang engkau dapat dua bulan?
apa yang engkau kutip dua bulan?
apa yang engkau dengar dua bulan?
faham!

aku lihat engkau geleng lagi
sengsaramu masih menggunung
apa sudah jadi
aku rupa-rupanya bingung.

Maafkan aku sebagai guru.

Syafiq Zulakifli
SMK Bandar Baru UDA, Johor Bahru.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)