Langkau ke kandungan utama

Antara Airmata dan Kesedihan (Catatan Awal)

Sedih...Antara Gambar-Gambar Yang Di Rakam Menerusi Henset Saya

Peristiwa kehilangan telefon bimbit (handphone) amat memberi kesan yang mendalam kepada saya. Saya mengingat kembali detik-detik kegembiraan hendak mendapatkan telefon itu. Sejujurnya bukanlah saya beria-ia benar hendakkan telefon itu. Malah didesak oleh kakak untuk membelinya. Pada mulanya, Mamalah yang mula-mula bertanyakan kepada saya,

"Hendak tukar henset?"

Maka, kesan daripada detik itulah saya ke Singapura bersama keluarga untuk dapatkannya. Sedia maklum, bahawa telefon itu dibeli beberapa hari sebelum saya meninggalkan Malaysia pada akhir September yang lepas. Pada detik itu, saya terpaksa pulang ke Mesir dan tidak dapat beraya bersama keluarga pada tahun lalu.

Sedih. Ianya amat tragis. Dah lah henset hilang, kemudian tak dapat beraya di Malaysia. Sudah tiga tahun Aidilfitri di Mesir. Sungguh menyedihkan. Tatkala itu, saya segera memasang lagu raya.
Airmata Syawal

( 1 )
Sayu... hati ini makin sayu
Rindu... terkenangkan desa permai
Wajah ayah bonda bermain di mata
Mengajak ku pulang ke desa
Di hari bahagia hari raya

( 2 )
Lama kutunggu
Bertemu di pagi mulia
Namun tidak kesampaian
Airmata jatuh berlinangan

( 3 )
Kuingin berulang manisnya bersama
Menyambut hari bahgia
Jarak memisahkan rindu pertemuan
Bilakah hasrat jadi nyata

( 4 )
Duhai ayah bonda ampunkan anakanda
Tak dapat beraya bersama
Jauh dari mata dekat dalam jiwa
Teguh kasihku tidak berubah

Semua peristiwa itu amat sedih bagi saya. Adakah tahun ini tahun kedukaan? Atau ada hikmah disebalik ketentuan-Nya. Segalanya terukir di dalam memori saya. Saya tidak akan lupakan akan segalanya. Dan paling penting daripada itu, saya akan pastikan pada tahun ini saya akan pulang beraya di Malaysia bersama keluarga. Adakah ia ada kebenarannya? Atau sekadar satu retorik sahaja? Tunggulah nanti...

Ulasan

Amermeftah berkata…
Barang yang lepas hai jangan dikenang~
Kalau dikenang merachunlah diri~

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)