Langkau ke kandungan utama

Ada Apa Ye Tentang Exam?


"Kenapa soalan yang aku hafal tidak keluar?"

"Tamam ye ko? Mantap sei!"

"Amacam periksa. Ok ke?"

"Entahla ye... macam nak balik Malaysia je..."

Bukankah kalian biasa mendengar dialog-dialog di atas dipersembahkan di cuping telinga kalian? Sudah jemu atau menerimanya sebagai lumrah mahasiswa. Saya tertarik dengan beberapa senario yang berlaku semasa peperiksaan berlangsung. Tidak dinafikan saya juga pernah mengalami situasi yang sama dengan orang lain.

Sikap kecewa, tewas dan hampa sinonim dengan kertas peperiksaan. Bukankah kita telah berusaha? Namun, doa dan tawakal menggunung lebih perlu kerana disitu terletaknya keikhlasan kita dalam menghadapi ujian hidup di dunia ini.

Saya menguntum senyum untuk beberapa madah. Ada juga yang terpaksa mengerut dahi kerana letih dengan usaha yang belum berhasil untuk fasa satu iaitu selepas kertas peperiksaan dijawab. Mengapa tidak dapat menyempurnakan semua soalan dengan baik ye? Itulah getus hati yang sememangnya menguji minda.

Daripada hal lain, saya berfikir, jika baiknya soalan aku tahu lebih awal kan baik. Atau soalan-soalan sasaran ditembak dengan baik lantas jawapan yang dikemukan itu tadi mendatangkan hasil yang amat lumayan. Itu fikir saya sahaja.

Mana Lebih Bagus?

Kalau kalian diberi pilihan untuk menghadapi peperiksaan, soalan bagaimana yang saudara inginkan daripada pensyarah? Adakah (a) soalan yang tidak banyak anak-anaknya atau (b) soalan yang banyak anak-anaknya?

Jika kalian bertanya dengan saya, saya lebih suka seperti soalan (dalam gambar rajah di atas). Ianya tampak banyak sehingga penat jari telunjuk memandu ibu jari untuk menulis. Namun, ianya mendatangkan kebaikan kepada diri sendiri. Mengapa tidak? Soalan yang mempunyai banyak anak-anaknya lebih luas jawapannya untuk ditulis oleh calon. Oleh itu, besarlah harapan kita semua untuk memperoleh markah yang lebih daripada soalan yang terlalu pendek dan kurang anak-anaknya lantas menjerut leher kita apabila sesuatu yang dibaca itu tidak keluar di atas kertas peperiksaan.

Itu analogi ringkas saya. Peperiksaan masih lagi berjalan. Usai saya menglangsaikan kertas Hadis Ahkam, saya pulang ke kamar untuk menyudahkan tugas saya. Dan inilah hasilnya. Baik punya!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)