Antara Perjuangan dan Airmata

Bersama Haji Khairul Azhar bin Kamaruddin (berbaju hitam) di hadapan Pejabat PMRAM
Oleh : typeace

Jumaat yang lalu, 16 Jun menyaksikan seorang lagi anak pejuang Islam meninggalkan sejuta kenangan yang dilalui di Kota Kaherah, Bandar yang sesak dengan khazanah ilmu dan para ilmuan serta ulama muktabar. Gudang dan pasar ilmu yang bertebaran menjadi saksi bahawa semangat perjuangan yang ditunjukkan oleh insan yang bergelar hamba Allah ini terpaksa melangkah pergi.

Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Begitulah hakikat yang perlu diterima oleh semua manusia. Sebagai hamba Allah, yang bermula pasti akan berakhir. Namun, perjumpaan terakhir Badan Pengurus PMRAM bersama Haji Khairul Azhar bin Kamaruddin yang berasal dari Negeri Sembilan amat memilukan.

Dalam nada sebak hanya Allah yang tahu betapa sayangnya beliau terhadap perjuangan Islam yang masih panjang dan masih belum ada penghujungnya. Meninggalkan Kota Bandar Mesir amat pedih bagi dirinya. Namun inilah semangat seorang pejuang yang harus dicontohi oleh generasi pelapis yang telah meninggalkan Al-Azhar sejak berpuluh-puluh tahun yang lalu.

Kenangan bersama Haji Khir (nama samaran) semasa menjawat sebagai naqib Badan Pengurus PMRAM amat memberikan kesan yang mendalam. Sebagai seorang murabbi yang ingin mendidik anak-anak dan adik-adiknya untuk terus berjuang di atas suatu landasan yang sebanr amat dikagumi. Justeru, inilah sedikit pengorbanan yang beliau telah anugerahkan untuk generasi ulama sehingga menjadikan barisan saf kepimpinan khususnya mahasiswa Al-Azhar mengerti nilai dan erti Islam yang sebenar.

Apapun, kami mendoakan kesejahteraan Haji Khir di dalam menempuhi secebis lagi keringat pengorbanan perjuangang yang terus mekar di medan sebenar iaitu Malaysia.

Ulasan

Black Rambo berkata…
Saya Rambo Hitam dari Grammy, saya bekerja di Kem Grammy, isteri saya meninggal dunia 6 tahun yang lalu dan sejak saya menjaga anak tunggal saya bernama Clinton, seorang kawan nasihat saya untuk mencari isteri, pada pencarian saya bertemu Jennifer dia dan wanita Inggeris, Saya suka begitu banyak bahawa saya boleh memberikan segala-galanya dia berusia 37 tahun, selepas beberapa waktu bertarikh saya begitu banyak cinta dengannya, kami mempunyai beberapa salah faham, dan dia pecah dengan saya dan saya merayu kepadanya untuk kembali anak saya dipanggil dia berkata Tidak, bahawa dia telah menemui orang lain, dan kita suka antara satu sama lain selepas beberapa hari saya membaca artikel tentang bagaimana Dr Lomi boleh membantu membawa kembali , Saya memutuskan untuk mencuba, saya menghubungi Dr Lomi untuk membantu beliau memberitahu saya apa yang perlu dilakukan untuk membawa balik kekasih saya yang saya lakukan, dia melakukan doa dan Jennifer kembali dia mencintai saya dan menghargai saya lebih sekarang, dan kami mempunyai masa terbaik dalam hidup kita, Dr Lomi juga menyediakan beberapa herba semulajadi yang membuat saya kuat dan sihat lagi sekarang saya merasa seperti seorang pemuda saya berpuas hati dengan seksualnya sangat baik kita berdua gembira, hubungi Dr Lomi pada nombor WhatsApp +2349034287285 atau e-mel kepadanya di lomiultimatetemple@gmail.com HE MEMPUNYAI PENYELESAIAN TERBAIK UNTUK ANDA

Catatan Popular