Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Friday, February 27, 2009

Surat-Surat Untuk Badan Pengurus


Surat-Surat Untuk Badan Pengurus

BP-BP yang dihormati,

Saya menulis di dalam keadaan sedar. Saya menulis kerana saya merasakan ini sebuah tanggungjawab. Sekiranya kalian mahu membaca apa yang saya tulis, itu kehendak kalian. Dan sekiranya kalian menganggap ini hanya sebuah tulisan tidak bermakna, abaikan sahaja.

BP-BP yang dihormati,

Saya berjalan di dalam dunia kepimpinan PMRAM semenjak tiga tahun yang lalu. Dan, semenjak tiga tahun itu saya mengenal dan meneliti apa sumbangan PMRAM kepada masyarakat amnya. Saya pernah alami waktu di mana PMRAM disanjung-sanjung dan diangkat-angkat. Dan, saya pernah alami juga waktu di mana PMRAM dipijak-pijak dan dicemuh-cemuh. Itu yang pernah saya alami.

Kalian perlu tahu bahawa perjalanan ini bukan satu perjalanan yang menyeronokkan. Setahun demi setahun berjalan bukanlah waktu yang amat menggembirakan. Pertukaran tampuk kepimpinan juga bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. Tahun demi tahun silih berganti dengan pelbagai cabaran dan tugas yang bakal dihadapi.

BP-BP yang dihormati,

Saya akan meninggalkan dunia kepimpinan PMRAM buat selama-lamanya selepas ini. Dan, saya kira apa yang kalian akan rasa selepas ini saya tidak akan dapat rasai. Apa yang kalian bakal hadapi selepas ini saya tidak akan merasai selepas ini. Ini sebuah perjalanan yang kalian perlu hadapi dengan kecekalan dan ketabahan.

Dan, tidak salah jika saya nyatakan bahawa cabaran mendatang lebih besar dan lebih mencabar. Kalian akan memandu dengan ‘gear’ yang berbeza daripada hari ini. Namun, saya percaya bahawa kalian ada kekuatan tersendiri yang tidak diketahui umum. Saya mendoakan kalian akan terus bekerja dan membantu kawan-kawan di dalam memastikan kecemerlangan mahasiswa di dalam bidang akademik dan penguasaan bahasa Arab.

Buat yang bakal menduduki kerusi saya (Setiausaha Agung) pada masa mendatang, lakukanlah tugas dengan terbaik demi memastikan kita tidak ketinggalan di dalam bidang pengurusan dan pentadbiran. Kita mahu lahirkan mahasiswa kita yang berpengurusan dan mampu menjadi Pegawai Tadbir (N41) pada masa mendatang.

Salam ikhlas,
Tarbus Merah

Tambahan : Menjelang Muktamar Yang Akan Hampir...

Wednesday, February 25, 2009

AKHBAR HARI INI : Maahad Johor Lahir Pelajar Cemerlang

Maahad Johor Lahirkan Mahasiswa Berkualiti

JOHOR BAHRU 24 Feb. - Jika ada ibu bapa berpendapat anak-anak yang belajar di sekolah rendah atau menengah agama akan ketinggalan dalam pelajaran atau sukar mengatur masa depan berbanding murid-murid di sekolah kebangsaan atau swasta, maka tanggapan tersebut tidak benar sama sekali.

Bahkan dari satu sudut, kelebihan yang terdapat di sekolah agama yang membekalkan gabungan ilmu duniawi dan ukhrawi menjadikan para pelajarnya lebih berjaya mengharungi pahit maung kehidupan pada masa depan.

Namun, secara asasnya, peluang masa depan pelajar dari sekolah agama atau kebangsaan sama sahaja kerana ia bergantung kepada kebolehan dan kesungguhan pelajar dan bukan sekolah sebagai penentu semata-mata.

Jika dilihat pada silibus pelajaran, ternyata para pelajar sekolah agama lebih mencabar kerana mereka perlu mempelajari mata pelajaran biasa dan agama secara serentak.

Namun, itu semua tidak menjadi penghalang kerana jika dilihat kepada keputusan peperiksaan utama, lepasan pelajar dari sekolah agama sering mendapat keputusan cemerlang.

Salah sebuah sekolah agama yang melahirkan pelajar cemerlang setiap tahun adalah Sekolah Menengah Tinggi Agama Arab (Maahad) Johor Bahru.

Para pelajar yang belajar di situ mesti memiliki Penilaian Menengah Rendah (PMR), lulus Sijil Menengah Agama (SMA) sekurang-kurangnya mendapat Peringkat Jayyid dan berumur tidak melebihi 17 tahun.

Pengetuanya, Zulkifli Mohd. Yusof, 54, berkata, Maahad Johor menyediakan dua aliran pelajaran kepada pelajar iaitu mata pelajaran agama dan akademik.

"Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) kini Penilaian Sekolah Menengah (PMR) telah diperkenalkan di sini sejak 1990. Pelajar tahun satu, dua dan tiga akan diajar mata pelajaran akademik tingkatan satu, dua dan tiga sebelum menduduki PMR.

"Bagaimanapun, semasa di tahun empat, pelajar Maahad tidak lagi belajar mata pelajaran akademik tapi memberi tumpuan kepada pelajaran agama atau Arab (Thanawi 4) sahaja," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Bagaimanapun, kata Zulkifli, ketika ini, pelajaran di tingkatan satu hingga empat tidak lagi diajar di Maahad Johor kerana para pelajar boleh menduduki PMR di sekolah Arab daerah masing-masing.

Sebaliknya, pelajar tahun kedua Maahad Johor wajib mengambil SPM kerana pada tahun ketiga mereka akan menduduki peperiksaan Sijil Menengah Agama (SMA) di samping mempelajari pelajaran akademik tingkatan enam bawah.

Seterusnya, pada tahun keempat para pelajar akan mempelajari mata pelajaran Thanawi Empat dan mata pelajaran akademik tingkatan enam atas dan mengambil dua jenis peperiksaan iaitu Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) yang diadakan pada Julai atau Ogos serta Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pada November atau Disember.

"Kesimpulannya setiap pelajar lepasan Maahad akan memiliki empat sijil peperiksaan iaitu SPM (pada tahun kedua), SMA (tahun ketiga), STPM (tahun keempat) dan STAM yang diambil pada tahun keempat," katanya.

Jelas Zulkifli, objektif memperkenalkan aliran akademik dalam kurikulum adalah bagi membolehkan para pelajar yang tidak berpeluang melanjutkan pelajaran dalam bidang agama dapat menggunakan kelayakan tersebut untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang akademik atau mencari pekerjaan.

Sekolah yang telah dinaikkan taraf sebagai sekolah berasrama penuh itu juga didukung oleh barisan tenaga pengajar yang berkaliber.

Guru-guru yang dipilih bagi menggembleng tenaga di sekolah tersebut ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Johor (MAIJ).

"Kebanyakan guru di sini adalah berkelulusan Sarjana Muda dari Universiti Al-Azhar, Mesir atau Diploma Pendidikan. Selain itu mesti bermazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Bagi guru akademik, mereka perlu ada kelulusan SPM dan STPM," jelasnya.


Tuesday, February 24, 2009

Dalam Air Ku Terbayang Wajah


Lirik lagu Tan Sri P. Ramlee dan Saloma sudah lama kedengaran. Malah, lagu ini meniti dibibir semua peminat agung Tan Sri P. Ramlee. Namun, mengapa saya menulis perkara ini?

Ada beberapa sebab dan punca. Biarlah hanya Dia Yang Maha Mengetahui. :)

Akan Datang :

(a) Artikel : Surat-Surat Untuk Badan Pengurus
(b) Artikel : Surat-Surat Dari Kaherah
(c) Artikel : Mencari Hud

Dalam Air Terbayang Wajah

Dalam air ku terbayang wajah
Adikku yang ku puja
Tenteram semula hati gundah
Dapat mambang indah

Di ingatan ku terlukis wajah
Abang ku yang gagah
Baik budi serta ramah tamah
Handsome macam gajah
Rasa di hati masam-masam manis
Rindu asmara

Kanda ku jangan nangis
Hilang rupa lawa
Timbul rupa naga

Kalau hidup tak begurau senda
Hilang nikmat cinta
Bila rindu mendebarkan dada
Tahan nafas sahaja

Kalau hidup tak bergurau senda
Hilang nikmat cinta
Bila rindu mendebarkan dada
Sembunyi bawah tangga


Makam Imam Ibnu Hajar di Kaherah : Siapa Peduli?

Makam Imam Ibnu Hajar di Kaherah

BARANGKALI saya pernah menulis beberapa artikel berkenaan makam Imam Ibnu Hajar Asqalani sebelum ini, selepas saya pulang melawat makam beliau. Justeru, izinkan saya mengambil inti hasil penulisan Saudara Hairul Nizam Mat Husain. Anda boleh baca di bawah ini.

OLEH : Hairul Nizam Mat Husain

Sebelum ini saya pernah menyiarkan dalam blog ini perihal cadangan untuk memperbaiki maqam al-Imam Ibn Hajar al-Asqalani, pengarang kitab Fathul Bari. Rupa-rupanya coretan saya telah mendapat perhatian salah seorang pelajar Pahang di U.K yang merahsiakan namanya. Sejumlah wang ( LE 1400 , UERO 80 dan GBP 5) telah dikirim kepada saya untuk proses pembaikan makam ulama ulung ini. Terima kasih kepada teman yang sudi menginfaqkan wang untuk tujuan tersebut sekalipun jumlah tersebut masih belum mencukupi.

Pagi tadi, selepas kami menimba untaian hadith al-Imam al-Tirmidzi perihal pasar di syurga dan melihat Allah di syurga daripada Fadhilat al-Syaikh Dr. Yusri al-Hasani, saya mengajukan kepada beliau berkenaan dengan keadaan makam al-Imam Ibn Hajar al-Asqalani yang cukup dhaif. Beliau menyatakan kepada kami bahawa beliau akan cuba untuk membantu usaha ini.


Sekalipun duit di tangan masih kecil, saya akan cuba untuk menambah jumlah ini agar cita-cita kita semua untuk melihat maqam ulama ulung ini diperbaiki akan terealisasi.

Sesungguhnya para ulama dan para wali Allah adalah tempat jatuhnya rahmat Allah kepada seluruh manusia. Semoga usaha kecil kita ini akan menjadi bekalan kita dalam menuju cinta Allah. Amin.

Terima kasih kepada teman yang menjadi orang pertama yang menyumbang untuk usaha ini. Semoga Allah merahmati anda. Amin.

ISLAMIKA : Ilmu Hadis

Kuliah sudah bermula. Sejauhmana kita menggunakan waktu dengan sebaiknya?

Ada beberapa teman daripada pengajian Fakulti Usuluddin, Jabatan Hadis meminati artikel ini. Justeru, saya juga ingin berkongsi sama-sama.

Penulisan ilmu hadis oleh ulama Asia Tenggara

RAMAI memperkatakan bahawa penulisan ilmu-ilmu keislaman yang dilakukan oleh ulama Asia Tenggara zaman silam hanya berkisar pada ilmu-ilmu tasawuf, fiqh dan tauhid sahaja. Tuduhan begitu sangat menyedihkan, tanpa membuat suatu kajian yang saksama dan teliti, bahkan juga ada yang berpendapat bahawa ulama-ulama silam Asia Tenggara tidak mengenali ilmu hadis.

Pendapat demikian adalah satu kekeliruan besar, kerana apabila kita kaji dengan teliti, bahawa penulisan ilmu-ilmu keislaman yang dilakukan oleh ulama-ulama tradisional Asia Tenggara adalah lengkap dalam berbagai-bagai ilmu pengetahuan keislaman, termasuk ilmu-ilmu hadis.

Bahkan ilmu-ilmu lain juga, seperti ilmu hisab, ilmu falak, ilmu perubatan dan lain-lain. Rentetan itu, pada ruangan kali ini penulis bicarakan pula perkembangan penulisan hadis ulama-ulama di Asia Tenggara.

Perbicaraan ini pernah dibentangkan oleh penulis atas pilihan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Seminar Antarabangsa Pengajian Islam di Asia Tenggara, Universiti Brunei Darussalam. Pilihan judul kertas kerja yang diamanahkan kepada penulis, iaitu Perkembangan Penulisan Hadis di Asia Tenggara dilihat adalah tepat. Namun judul tersebut kemudian terjadi sedikit perubahan dan ditukar kepada Perkembangan Penulisan Hadis Ulama di Asia Tenggara.

Pilihan judul tersebut penulis katakan tepat kerana beberapa perkara, iaitu: Pertama, sesuai dengan perkembangan zaman, iaitu zaman dunia Asia Tenggara dilanda oleh berbagai-bagai aliran termasuk aliran ingkar sunah/anti hadis.

Kedua, merupakan pembelaan dan menyerlahkan nama ulama-ulama silam kita dalam ilmu hadis. Dan ketiga, sekali gus merupakan jawapan atas anggapan segelintir orang yang memandang sinis terhadap ulama-ulama silam Asia Tenggara seperti yang telah disebutkan di atas.

Kertas kerja tersebut mengutamakan pengenalan terhadap ulama-ulama Asia Tenggara dan karya-karya mereka mengenai hadis, yang dimulai abad ke 16-17 hingga abad ke 19-20 saja, iaitu ulama-ulama Asia Tenggara yang menggunakan tulisan Melayu/Jawi.

Adapun ulama-ulama Asia Tenggara yang terlibat penulisan hadis yang menggunakan tulisan Latin/Rumi tidak diperkenalkan. Sebelum memperkenalkan pengkaryaan hadis oleh ulama-ulama silam tersebut, terlebih dulu penulis sentuh sepintas lalu mengenai isnad hadis kerana mengenai isnad adalah termasuk perkara yang sangat penting dalam perbicaraan ilmu hadis.

Catatan mengenai Isnad Ulama Asia Tenggara

Hampir semua ulama Asia Tenggara yang menghasilkan karya memandang penting "salasilah" apabila mereka mengamalkan sesuatu thariqah shufiyah, demikian juga ilmu-ilmu lainnya. Budaya mencatat salasilah dimulai penulisan awal Asia Tenggara seumpama karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri, Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri, dan lain-lain dapat kita jumpa dalam berbagai-bagai judul karya mereka.

Tradisi demikian dilanjutkan oleh ulama-ulama Asia Tenggara abad ke 18-19, dapat kita temui dalam karya-karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud al-Fathani dan lain-lain.

Berlanjutan terus, termasuk ulama-ulama yang muncul abad ke 19-20, seumpama Sheikh Ahmad al-Fathani, Sheikh Mukhtar Bogor, Sheikh Muhammad Mahfuz at-Tarmasi dan lain-lain. Jika dalam ilmu thariqah shufiyah lebih dikenali dengan istilah "salasilah", maka dalam ilmu hadis pula lebih dikenal dengan istilah "isnad" atau "sanad."

Ruangan ini sangat terbatas untuk membahas perkara "salasilah" dan "isnad", namun sebagai maklumat perlu disebut dengan ringkas saja. Sheikh Nuruddin ar-Raniri menulis "salasilah"nya dalam Jawahirul 'Ulum, Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri dalam Kifayatul Muhtajin dan 'Umdatul Muhtajin, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam Siyarus Salikin dan al-'Urwatul Wutsqa, Sheikh Daud al-Fathani dalam Kaifiyat Khatam Quran dan ramai lagi.

Untuk mengetahui "isnad hadis", beberapa orang ulama di antaranya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dapat dirujuk kepada al-'Iqdul Jawahir karya Sheikh Muhammad Yasin bin Isa al-Fadani (Padang).

Di dalam karya tersebut, Sheikh Yasin Padang menyebut setiap satu "sanad hadis" yang dinisbahkan kepada Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, misalnya, bahawa ulama Palembang itu "sanad musalsal" kepada ulama-ulama yang terkenal. Apabila beliau belajar Kitab Shahih Bukhari, sanadnya musalsal sampai Imam Bukhari, demikian kitab-kitab lainnya. Semua Kitab as-Sittah, Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sanadnya musalsal sampai kepada pengarang-pengarang kitab tersebut.

Ilmu hadis

Ulama-ulama Asia Tenggara abad ke 19-20, sebahagian besar sanad hadis mereka diterima dari Saiyid Muhammad Ali bin Saiyid Zahir al-Watri al-Hanafi, Saiyid Husein bin Saiyid Muhammad al-Habsyi, Saiyid Abu Bakar Syatha, Saiyid Ahmad Zaini Dahlan dan lain-lain.

Seumpama: Sheikh Ahmad al-Fathani juga belajar ilmu hadis kepada ulama Madinah itu, sanad hadis ulama yang berasal dari Patani itu di antaranya ialah: Saiyid Muhammad Ali bin Saiyid Zahir al-Watri al-Hanafi. Sanad hadis yang lain ialah: beliau belajar kepada Sheikh Abdul Qadir as-Syibli at-Tarablusi.

Kedua-dua sanad hadis Sheikh Ahmad al-Fathani itu musalsal hingga kepada pengarang kitab-kitab hadis yang terkenal dan muktabar. Selain itu ada lagi sanad hadis Syeikh Ahmad al-Fathani yang beliau terima dari Saiyid Husein al-Habsyi. Tidak dapat dinafikan bahawa Sheikh Ahmad al-Fathani pernah belajar kepada Sheikh Nawawi al-Bantani.

Sheikh Nawawi al-Bantani melalui Sheikh Zainuddin Aceh bersambung sanad kepada Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Sheikh Nawawi al-Bantani juga ada sanad hadis kepada Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Sheikh Muhammad Mahfuz at-Tarmasi (Termas) termasuk peringkat murid kepada Sheikh Ahmad al-Fathani, beliau belajar ilmu hadis kepada beberapa orang, di antaranya kepada Saiyid Husein al-Habsyi dan Saiyid Abu Bakar Syatha.

Juga tidak dapat dinafikan beliau juga pernah belajar kepada Sheikh Ahmad al-Fathani, Sheikh Nawawi Banten, dan lain-lain.

Maklumat tersebut di atas hanyalah sebagai contoh saja, belum dapat dihuraikan panjang lebar dalam ruangan yang terbatas ini. Dalam kajian, penulis menemui bahawa sangat ramai ulama Asia Tenggara yang faham benar mengenai hadis, yang sah ilmu hadis mereka, kerana mempunyai sanad musalsal.

Kitab-kitab hadis Melayu peringkat awal

Penulisan hadis abad ke-17 terdapat dua buah, sebuah karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri dan sebuah lagi karya Sheikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Hingga kertas kerja tersebut ditulis, penulis belum menemui kitab hadis yang lebih awal dihasilkan oleh ulama Asia Tenggara lainnya.

Kedua kitab hadis tersebut ialah: Al-Fawaidul Bahiyah fil Ahadithin Nabawiyah, disingkat Al-Fawaidul Bahiyah sahaja, atau dinamakan juga dengan Hidayatul Habib fit Targhib wat Tarhib, disingkat kepada Hidayatul Habib sahaja, karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri. Sebuah lagi ialah: Syarh Lathif 'ala Arba'ina Haditsan lil Imam Nawawi, disingkat Hadits Arba'in sahaja, karya Sheikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.

Pengenalan data yang sangat ringkas kedua-dua kitab hadis tersebut, penulis telah muatkan dalam buku Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara, jilid 1-2, namun di sini perlu juga disinggung sebagai pelengkap perbicaraan ini.

Penulis dahulukan mengenai Al-Fawaidul Bahiyah fil Ahaditsin Nabawiyah, kitab hadis ini diselesaikan pada hari Jumaat, Syawal 1045 H/1635 M. Di dalamnya terkumpul sebanyak 831 hadis terdiri daripada 46 Bab. Setiap periwayat hadis disingkat dengan huruf kod, misalnya huruf Kha untuk Imam Bukhari, huruf Mim untuk Imam Muslim, dan lain-lain Imam hadis.

Jumlah semua yang digunakan kod seramai 22 orang. Semua hadis dalam karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri tersebut ditulis teks dalam bahasa Arabnya, sesudah itu diterjemahkan dalam bahasa Melayu.

Sheikh Nuruddin ar-Raniri memulakan kitab hadisnya dengan Bab Menggemari Niat, diiringi dengan Bab Menggemari Islam, Iman Dan Ihsan dan berakhir dengan Bab Menggemari Sentiasa Menyebut Mati, Mentalkinkan Mayat, Berjalan Serta Jenazah Dan Menakutkan Meratap-ratap. Manuskrip karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri tersebut terdapat sebuah dalam simpanan Pusat Manuskrip Melayu Perpustakaan Negara Malaysia (PMM-PNM) dengan nombor kelas MS 1042 menggunakan judul Hidayatul Habib fit Targhib wat Tarhib.

Cetakan awal kitab ini ditashih dan diusahakan oleh Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani, dicetak di bahagian tepi kitab Jam'ul Fawaid karya Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Cetakan demikian masih kekal hingga cetakan-cetakan akhir kitab Jam'ul Fawaid itu sampai sekarang.

Mengenai Syarh Lathif 'ala Arba'ina Haditsan lil Imam Nawawi karya Sheikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri setakat ini baru dijumpai dua buah manuskrip yang tersimpan di PMM-PNM. Manuskrip yang pertama tidak lengkap, nombor kelas MS 1314, yang sebahagiannya telah ditransliterasi oleh penulis dan sebuah lagi lengkap belum diberi bernombor kelas.

Pada halaman akhir manuskrip yang baru dijumpai itu terdapat tanggal diselesaikan kitab hadis itu, ialah "Tamat karangan al-faqir Sheikh Abdur Rauf bin Ali Bandar Aceh Darus Salam, hari Selasa, bulan Safar sanah 1091 H". Kitab hadis karya Sheikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri ini adalah merupakan terjemahan dan tafsir Hadits Arba'in Imam Nawawi yang pertama sekali dalam bahasa Melayu, dan merupakan kitab hadis dalam bahasa Melayu yang kedua sesudah karya Sheikh Nuruddin ar-Raniri tadi.

Corak syarah agak berbeza dengan semua syarah hadis itu, kerana Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri mensyarah/ mentafsirnya adalah berdasarkan ilmu tasawuf. Dalam pengetahuan penulis sendiri, bahawa karya Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri mengenai hadis empat puluh tersebut belum pernah diterbitkan berupa cetakan.

Apabila kita membicarakan hadis empat puluh, maka kita akan menemui berjenis-jenis hadis empat puluh itu dalam bahasa Melayu. Jauh sesudah Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri, pada tahun 1272 H/1856 M terdapat lagi sebuah terjemah beserta syarah Hadits Arba'in Imam Nawawi itu yang diberi judul Fathul Mubin karya Sheikh Muhammad Shalih bin Muhammad Murid Rawa.

Disyarah menurut ilmu fiqh, jadi jauh berbeza dengan syarah Sheikh Abdur Rauf al-Fansuri yang disyarah bercorak sufisme itu.

Syarah Hadits Arba'in yang kedua ini pernah dicetak di Mekah. Penulis difahamkan oleh Ustaz Abdul Halim Sa'ad (bekas Imam Masjid Negara) bahawa di tangan Tuan Guru Haji Umar Pondok Lanai, Kedah juga terdapat sebuah syarah hadis yang sama, dan disyarah menurut ilmu nahu dan saraf.

Selain itu Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pernah menyusun Hadits Arba'in yang bukan merupakan terjemahan Hadits Arba'in Imam Nawawi yang terkenal itu.

Hadits Arba'in susunan serta terjemahan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pernah beliau muat dalam karyanya Hidayatul Muta'allim. Hadits Arba'in susunan Sheikh Khatib al-Munziri, bukan Imam Nawawi, pernah diterjemahkan oleh Sheikh Wan Hasan bin Wan Ishaq al-Fatani (domisil di Besut, Terengganu). Terjemahan tersebut diberi judul Hidayatul Mukhtar.

Penutup

Melalui penyelidikan penulis, terdapat beberapa ulama-ulama Asia Tenggara yang terlibat dalam penulisan hadis, iaitu: Sheikh Abdullah Bin Abdul Mubin al-Fathani, Sheikh Daud Bin Abdullah al-Fathani, Sheikh Nawawi al-Bantani, Sheikh Wan Ali Kutan Kelantan, Sheikh Ahmad al-Fathani, Sheikh Ahmad Yunus Lingga, Sheikh Utsman Syihabuddin Pontianak, Sheikh Muhammad Mahfuz at-Tarmisi, Sheikh Husein Kedah, Sheikh Utsman Jalaluddin al-Kalantani, dan Sheikh Idris al-Marbawi. Keterangan maklumat mengenai ulama-ulama tersebut akan dilanjutkan perbicaraannya pada ruangan seterusnya.

Hanya demikian saja ulama-ulama Asia Tenggara yang terlibat secara langsung dalam penulisan hadis yang dapat diperkenalkan. Bagaimanapun kajian yang berterusan perlu dijalankan untuk menyelidik berkemungkinan masih ada ulama-ulama yang belum diperkenalkan, sama ada dalam bidang hadis mahupun bidang-bidang lainnya.

Sumber : Utusan Online

Sunday, February 22, 2009

Majlis Ramah Mesra Bersama Pengarah Jabatan Agama Johor

Dari kiri : Ustaz Ahmad Hanif Naim (pegawai Johor), Ustaz Faisal (KPP Zakat), Tuan Haji Abdul Rahman (CEO MAIJ/Pengarah JAJ), Ustaz Ramly (KPP Undang-Undang Syarak)

Majlis Ramah Mesra bersama Pengarah Jabatan Agama Johor (baru) Tuan Haji Abdul Rahman bin Jaffar telah diadakan pada hari Khamis yang lalu. Rombongan selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah pada jam 6.10 petang. Delegasi yang hadir terdiri daripada Pengarah JAJ, Ketua Penolong Pengarah Zakat, Wakaf dan Baitulmal, Ustaz Ahmad Faisal bin Mohamad dan Ketua Penolong Pengarah Undang-Undang Syarak, Ustaz Ramly bin Jusoh.

Tujuan dan matlamat rombongan ke Mesir adalah untuk menemuduga mahasiswa Al-Azhar di Mesir bagi mendapatkan biasiswa atau derma siswa pelajaran yang dikeluarkan melalui Majlis Agama Islam Negeri Johor.

Kami, mahasiswa Johor di bumi Mesir mengucapkan jutaan terima kasih kepada MAIJ yang sentiasa tidak pernah culas di dalam memastikan mahasiswa Al-Azhar di Mesir dibantu setiap tahun.

Ketika hari temuduga berlangsung, calon telah diberikan satu teks berita untuk diterjemahkan. Mahasiswa Pengajian Islam akan menterjemahkan ke dalam bahasa Arab, manakala mahasiswa Perubatan akan menterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

Saya yakin dan percaya, teknik dan kaedah ini adalah salah satu cara pendekatan yang dilihat oleh MAIJ bagi memastikan anak-anak Johor di Mesir tidak ketinggalan di dalam aspek thaqafah dan persembahan di khalayak apabila pulang ke Malaysia kelak.

Calon telah ditemuduga juga melalui lisan (oral) di hadapan pegawai-pegawai MAIJ. Secara peribadi, biarlah pegawai yang akan menilai tahap kemampuan mahasiswa kita di sini dan saya yakin ada sesuatu yang akan difikirkan oleh pihak MAIJ bagi menangani masalah ini.

Thursday, February 19, 2009

MALAM INI : Ramah Mesra Bersama Pengarah Jabatan Agama Johor

MAJLIS RAMAH MESRA BERSAMA PENGARAH JABATAN AGAMA JOHOR
TUAN HAJI AB RAHMAN BIN JAFFAR
DAN ROMBONGAN MAJLIS AGAMA ISLAM JOHOR


Hari : Khamis
Tarikh : 19 FEBRUARI 2009
Tempat : Asrama Pelajar Johor (Baru) Rabaah
Masa : Selepas Solat Maghrib

Semua anak-anak Johor sama ada Pengajian Islam dan Perubatan di Mesir dijemput untuk hadir beramai-ramai menjayakan majlis pada malam ini.

TEMUDUGA ZAKAT
20-21 Februari 2009
(Asrama Rumah Melayu Abbasiah)

Wednesday, February 18, 2009

ARMA MILIK SIAPA? (Siri Kedua)

Program Genggam Bara dua tahun lalu

Mengapa PMRAM tidak menduduki pejabat PMRAM di ARMA pada tahun 2001? Walaupun satu surat telah dihantar oleh pihak Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) kepada PMRAM, pada waktu itu, PMRAM membuat keputusan tidak menduduki ARMA atas beberapa alasan.

1. Ruang pejabat milik PMRAM yang asal tidak diberikan. (ruang Perpustakaan kini)

2. Beberapa syarat-syarat yang diberikan kepada PMRAM pada waktu itu seolah-olah PMRAM bukan pemilik asal bangunan itu.


Justeru, satu surat akan dihantar kepada Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah dan Duta Kaherah dalam masa terdekat bagi menyelesaikan masalah ini.

Tambahan : Badan Penerangan dan Penerbitan PMRAM diarah mengadakan program penerangan Rumah Melayu Abbasiah kepada semua mahasiswa di Mesir (khusus mahasiswa baru) selepas kita mendapat tahu bahawa kebanyakan pihak mahukan penjelasan berkenaan kedudukan rumah tersebut.

Ramai mahasiswa baru mencadangkan agar PMRAM memohon jasa baik pihak kedutaan dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah untuk menduduki semula pejabat PMRAM di ARMA (di bangunan Perpustakaan) dan pelbagai program di antara PMRAM dan Kedutaan dapat dijalankan dengan aman dan sempurna selepas ini.

Milik siapa asrama tersebut?

Baca Lagi tentang ARMA di sini



SURAT PADA TAHUN 2001

20hb Mac 2001

Kepada Yang Dihormati,
Muhidir bin Haji Tamjis
Pemangku Setiausaha Agung

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2000

PERMOHONAN RUANG PEJABAT PMRAM DI ASRAMA MALAYSIA ABBASIAH, KAHERAH, MESIR

Dengan hormatnya saya merujuk kepada surat tuan SUA 02/01/108 X68/2000 (92) bertarikh 1 Februari 2001 mengenai perkara di atas.

2. Sukacita dimaklumkan, Mesyuarat Homebasd Kedutaan pada 14 Mac 2001 telah bersetuju membenarkan pejabat PMRAM ditempatkan di bangunan Asrama Malaysia Abbasiah (AMA), Kaherah, Mesir berkuatkuasa pada tarikh 1 April 2001. Permohonan meduduki semula ruang pejabat PMRAM di Asrama Melayu Abbasiah, Kaherah, Mesir seperti yang dipohon tidak dapat dipertimbangkan, kerana ruang tersebut pada masa kini digunakan untuk Perpustakaan AMA. Sebagai ganti ruang tersebut, pengurusan AMA bersedia menempatkan pejabat PMRAM di Bilik Tetamu (AMA) di sebelah bilik Jaga yang digunakan pada masa ini.

3. Kebenaran pejabat PMRAM ditempatkan di bangunan AMA ini adalah memandangkan PMRAM begitu banyak berjasa kepada kewujudan AMA. Sukacita dimaklumkan bahawa penempatan pejabat PMRAM di ruang Bilik Tetamu AMA ini, bukan bermakna ruang tersebut menjadi milik kekal pejabat PMRAM. Sekiranya ruang tersebut perlu digunakan kembali oleh pengurusan AMA untuk tujuan-tujuan kegunaan penghuni AMA di masa-masa hadapan, maka perbincangan antara pengurusan AMA dengan pihak PMRAM akan diadakan bagi mencari penyelesaian.

4. Sehubungan dengan ini juga, pihak PMRAM diminta dapat membayar sebanyak LE60.00 sebulan kepada pengurusan AMA mulai 1 April 2001 bagi bayaran khidmat pencucian dua kali seminggu di pejabat PMRAM oleh pekerja-pekerja AMA, penggunaan letrik, penggunaan air dan kemudahan-kemudahan AMA yang lain. Namun begitu penggunaan kemudahan-kemudahan AMA yang lain termasuk penggunaan Dewan Besar dan Surau AMA untuk aktiviti PMRAM hendaklah terlebih dahulu mendapat kebenaran dan kelulusan daripada pengurusan AMA.

Sekian, terima kasih.


“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Saya yang menurut perintah,


(HAJI WAN BAKAR BIN WAN DAGANG)
Pengarah,
Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah, Mesir.


Tuesday, February 17, 2009

PPSMI WAJAR DIHAPUSKAN

Hampir setahun tidak bertemu 'Kang Abik', penulis novel Ayat-Ayat Cinta

PPSMI WAJAR DIHAPUSKAN

Tahniah kepada Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang diketuai oleh Datuk Dr. Hassan Ahmad yang telah berjaya menyerahkan memorandum kepada Menteri Pelajaran, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein di Parlimen, 17 Februari.

Ketika saya menjadi pengawas peperiksaan untuk pelajar-pelajar di Sek. Men. Keb. Bandar Baru UDA, Johor Bahru dua tahun yang lalu ketika Peperiksaan Akhir Tahun, saya menyedari pelajar cemerlang (kelas Bestari 1) pun masih lagi terkial-kial memahami istilah di dalam pelajaran Matematik ketika itu.

Justeru, sebagai seorang 'guru' yang bertimbang rasa (walaupun saya bukan guru Matematik) tetap saya menterjemahkan kehendak soalan kepada pelajar berkenaan.

Akhirnya saya berfikir bahawa, 'kan mudah kalau PPSMI ini dimansuhkan sahaja.'

Berita dari Malaysiakini.com

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini sekali lagi menerima memorandum mendesak dimansuhkan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Kedua-dua tokoh penting Pakatan Rakyat itu sebelum ini menerima memorandum mengenai perkara yang sama sebelum pilihanraya kecil Kuala Terengganu 17 Januari lalu daripada Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP).

parliament 170209 wakil gerakan memansuhkan ppsmiMemorandum 12 halaman itu - yang mengandungi kompilasi ringkasan hasil kajian beberapa ahli akademik tempatan berhubung pelaksanaan PPSMI - diserahkan oleh pengerusi jawatankuasa induk GMP, Datuk Hassan Ahmad di parlimen pagi ini.

Dr Hassan ditemani sembilan lagi tokoh bahasa dan sastera tanahair ketika penyerahan itu, termasuklah Sasterawan Negara, A Samad Said; penyair terkenal, Dinsman serta pakar bahasa Ainon Mohd dan Dr Abdullah Hassan.

Memorandum yang sama pernah diedarkan kepada wartawan di sebuah sidang media GMP di pejabat Persatuan Penulis Nasional (Pena) di ibunegara Khamis lalu.

Anwar yang hadir menemui kumpulan itu dan menerima memorandum di pertengahan sidang media mereka, berucap ringkas: "Saya harap semua ahli parlimen Pakatan Rakyat terus memperjuangkan perkara ini (pemansuhkan PPSMI)."

Turut kelihatan ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan beberapa pemimpin utama Pakatan juga hadir memberikan sokongan kepada gerakan itu.

'Gagal jumpa Hisham'

Melihat sokongan itu, Dr Hassan secara berseloroh berkata: "Tak nampak pula orang-orang Umno."


Dalam sidang media di parlimen, Dr Hassan bagaimanapun berkata, tidak akan menyerahkan memorandum kepada semua ahli Parlimen, sebaliknya akan memberikan kepada "yang terpilih dan ketua-ketua sahaja".

Sehingga jam 11.30 pagi, kumpulan itu masih belum berjaya menemui Menteri Pelajaran, Hishamuddin Hussein bagi tujuan yang sama.

Penyokong gabungan beberapa NGO dan parti politik pembangkang itu pada mulanya berkumpul di Tugu Negara, sebelum berarak ke parlimen kira-kira 9.30 pagi tadi.

Mereka tidak menjeritkan sebarang slogan, sebaliknya hanya memegang sepanduk bertulis "Rakyat tuntut mansuhkan PPSMI".

Bagaimanapun, dengan jumlah yang kecil kira-kira 20 orang sahaja, perarakan itu berakhir tanpa sebarang insiden yang tidak diingini.

Kira-kira 40 polis dilihat berkumpul di sekitar kawasan itu dan mengadakan dua sekatan jalanraya di jalan menuju ke Parlimen.

Monday, February 16, 2009

Dari Pusat Pulang Ke Negeri

Teman-teman kita daripada negeri Johor yang harus dibantu

SETELAH TIGA TAHUN, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) meminjam saya di peringkat pusat untuk membantu kepimpinan dan pengurusan pentadbiran, saya akan kembali semula ke peringkat negeri Johor selewat-lewatnya awal April nanti.

Hakikat dan fenomena silih berganti kepimpinan ini akan terus berlaku di dalam memacu pentadbiran. Oleh yang demikian, seperti yang dimaklum umum, dua orang teman daripada negeri Johor akan mengambil alih tugas saya. Pertama, Saudara Mohd Yazid Pardi dan Saudara Amaluddin Arshad. Apapun, lakukanlah tanggungjawab kalian berdua dengan baik dan memikul amanah yang 'amat berat' ini dengan sebaiknya.

Pengalaman yang saya timba sudah cukup mematangkan saya bergelar seorang mahasiswa. Daripada saya tidak mengenal sepatah huruf pun kepada saya mengenal huruf alif. Malah pengalaman berada di dalam saf kepimpinan menjadikan saya lebih kuat untuk berhadapan dengan cabaran dan rintangan besar yang akan di hadapi pada masa mendatang.

Apa yang lebih penting thaqafah dan ilmu menjadi landasan utama di dalam memacu perubahan minda mahasiswa Al-Azhar. Sebab itu saya katakan, ada tugas yang lebih besar harus digalas selepas ini kerana negeri Johor bukanlah sebuah negeri kecil di Semenanjung Malaysia.

Mahasiswa Al-Azhar di negeri Johor harus diberikan latihan bagi melahirkan modal insan yang berkualiti pada masa mendatang lebih-lebih lagi kerajaan Johor telah memperkenalkan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI). Kakak saya juga sudah berpindah pejabat di Bandar Nusajaya, Pusat Pentadbiran Kerajaan Johor yang baru.

Apakah sumbangan yang boleh diberikan selepas ini kepada mahasiswa kita di negeri Johor?

Sunday, February 15, 2009

Di Ambang MUKTAMAR : Air Mata PMRAM

Abdul Mu'izz Muhamad (Bakal Calon Presiden PMRAM 2009)

SILIH GANTI pentadbiran PMRAM akan berubah kurang daripada dua bulan daripada sekarang. Tentunya selepas tiga tahun saya menerajui kepimpinan PMRAM bermula sebagai Ketua Badan Komunikasi dan Bahasa Arab pada tahun 2006, kemudian sebagai Setiausaha Agung PMRAM selama dua tahun berturut-turut tentunya banyak pengalaman suka dan duka yang saya perolehi.

Saya pernah di'tampar' dengan pelbagai salah tanggap negatif sehinggalah saya menyedari bahawa PMRAM yang telah mendewasakan saya.

Saya mengakui secara jujur bahawa sekiranya PMRAM diherdik dengan pelbagai kecaman dan ancaman saya juga akan terasa. Ini berlaku di akhir-akhir pentadbiran saya kerana saya merasakan tanggungjawab untuk menjaga keutuhan PMRAM yang sudah bernafas selama hampir 80 tahun.

Perjalanan PMRAM amat panjang. Malah, sebagai Setiausaha Agung PMRAM saya mengkaji sejarah PMRAM bersungguh-sungguh. Walaupun ketika di peringkat menengah saya tidak berminat di dalam matapelajaran sejarah, tetapi apabila bertemu dengan sejarah PMRAM saya jadi lebih prihatin.

Semalam, saya membuka Warta PMRAM (1974) yang mencatat sejarah yang tidak diketahui oleh semua secara umum. Malah pada saya, Presiden PMRAM lalu, Ustaz Hairul Nizam Mat Husain pun tidak mengetahui sejarah ini.

Tetapi semua itu saya akan simpan dan mungkin saya akan bukukan di dalam sebuah novel sejarah. Insya-Allah.

Apa yang penting ada dua perkara yang perlu diketahui bahawa ada dua tokoh akademik sekarang yang mengetahui sejarah PMRAM yang lebih tepat mengikut catatan sejarah. Mereka adalah Dr. Mahmud Zuhdi Abdul Majid (UM) dan Dr. Abdul Shukor Husein (USIM). Saya akan buat kajian selepas ini.


Ahli Politik atau Ahli Akademik?

SENARIO keadaan negara yang hari ini benar-benar menjadi trend kepada saya untuk mengulas beberapa perkara yang berkaitan dengan isu politik negara. Tetapi harus disedari saya bukanlah 'teringin' benar menjadi seorang ahli politik. Artikel sebelum ini yang bercerita berkenaan khulasah politik pentadbiran negeri Perak tidaklah mencerminkan saya adalah seorang pro kepada mana-mana parti.

Berhujah secara akademik adalah sesuatu yang tidak boleh lari daripada tanggapan dan pemikiran seorang mahasiswa yang mahukan negara bersikap adil dan saksama. Adalah menjadi tidak adil melabelkan pihak 'A' atau pihak 'B' yang salah di dalam beberapa keadaan dan kes. Tetapi sebenar-benarnya yang lebih penting adalah permuafakatan di dalam bertindak dan persefahaman di dalam memilih kebenaran.

Jika seseorang berhujah secara akademik juga dilabel sebagai pro kepada mana-mana parti adalah lebih adil kita tidak ada pemikiran.

Usah salahkan saya bahawa kedapatan juga pegawai tinggi kerajaan yang kini berpihak kepada pembangkang atas dasar penyelidikan mereka. Ini bermakna, bukan semua pegawai kerajaan harus menyokong dasar UMNO.

Kesimpulan : Mana lebih baik, jadi ahli politik atau ahli akademik?


Friday, February 13, 2009

Politik Perak : Satu Khulasah Daripada Tarbus Merah

POLITIK PERAK

Setelah satu minggu saya merenung dan mengkaji masalah politik di Perak bermula 6 Februari – 13 Februari (hari ini) dan Menteri Besar Perak yang sah telah menfailkan saman, saya berani membuat beberapa kesimpulan.

Pertama : Kerajaan Pakatan Rakyat Perak masih sah di sisi undang-undang.

Kedua : Sultan Perak tidak mempunyai kuasa untuk memecat Menteri Besar tetapi berkuasa memecat exco kerajaan negeri.

Ketiga : Sultan Perak dipaksa membuat peralihan kuasa (rampas kerajaan) kerana atas desakan orang-orang yang paling hampir dengan baginda. Secara logik, perbincangan yang hanya berlaku tidak sampai 24 jam membuatkan Sultan Perak berubah pandangan sedangkan Sultan Perak adalah seorang Sultan yang memahami perundangan.

Kronologi kes (4 Feb) Nizar mohon bubar DUN, (5 Feb) Najib berunding, Nizar masuk sekali lagi (6 Feb) Kerajaan 'rampas kuasa' telah mengambil alih.

Keempat : Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dipaksa oleh pihak-pihak dalaman menghalau YAB Ir. Mohd Nizar Jamaluddin daripada pejabatnya pada hari Jumaat lalu (6 Februari). Walaupun sifat dan sikap SUK Perak bukanlah seperti itu sebenarnya.

Kelima : Rakyat Perak masih merindui kepimpinan Nizar dan menganggap Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah setelah hampir 97% hasil kajian dibuat bahawa Nizar dicadangkan menjadi calon bagi kerusi Parlimen Bukit Gantang yang dijadualkan akan berlangsung pada 7 April nanti.

Keenam : YB Adun Bota, Nasaruddin berkemungkinan dirasuah oleh AMNO (baca : bukan Amni – anak saudara saya) untuk kembali semula kepada UMNO.

Ketujuh : PAS merupakan parti yang lebih rasional diterima oleh rakyat daripada PKR dan DAP. Ini bermaksud Anwar Ibrahim seolah-olah tidak diterima sendiri oleh kepimpinan DAP. (Kes yang berlaku apabila Karpal Singh mendakwa Anwar Ibrahim memulakan proses lompat parti).

Kelapan : Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu bekerja secara profesional dan melihat juak-juak AMNO, PKR, PAS dan DAP agar tidak bermain dengan rasuah.

Kesembilan : Tahniah kepada Dr Zambry yang dilantik sebagai Menteri Besar Boneka baharu.

Disediakan oleh
Tarbus Merah
Pemerhati Politik Cawangan Mesir


Sunday, February 08, 2009

EDARAN SEGERA : Semua Ahli, BKAN dan DPM hendaklah memaparkan di semua premis masing-masing.


EDARAN SEGERA. Arahan ini dikeluarkan oleh Setiausaha Agung PMRAM, Saudara Syafiq bin Zulakifli. Sekiranya iklan ini telah dipaparkan di laman web rasmi PMRAM, secara automatik iklan ini hanyalah sebagai hiasan di dalam blog ini.

Semua BKAN dan DPM dibenarkan mempamerkan di semua premis masing-masing. Sekian, terima kasih.


Cuti + Politik Negeri Perak






BARANGKALI memaknakan sebuah keripuhan adalah tidak adil. Sebabnya, apabila saya berjaya turut serta dalam kembara rohaniah “Mencari Kebenaran” yang dirancang oleh teman-teman. Pertamanya, ini adalah kembara pertama bersama teman-teman di dalam mencari sebuah makna kebenaran.

Sedari awal, tentunya tarikh tersebut mempunyai pelbagai aturcara lain yang lebih penting. Namun atas kehendak Yang Maha Esa, peluang itu dapat ditunaikan. Terima kasih Tuhan.

Saya ‘tidak bercadang’ mengulas lebih lanjut perjalanan program kerana pelbagai ‘masalah’ (baca : protokol sebagai seorang pemimpin). Namun, daripada beberapa keping gambar (di atas), ia bakal memaknakan seribu pengertian.

POLITIK NEGERI PERAK


BEBERAPA teman memaksa saya mengulas berkenaan politik negeri Perak. Tetapi jawapan saya, saya tidak bersedia mengkritik kerajaan Perak Baharu dan tidak selesa 'memanjakan' kerajaan lama (walaupun YAB Dato' Seri Nizar Jamaluddin masih tidak meletakkan jawatan).

Saya perlu membuat kajian mendalam berkenaan kes ini. Namun, di atas beberapa perkara dan pemerhatian sepanjang 48 jam saya duduk di hadapan komputer (kerana meng'update' isu negeri Perak) saya perlu berlaku adil di dalam kes ini.

Tambahan : Teman-teman bercadang melantik saya sebagai seorang 'pemerhati politik'. Saya akan fikirkan. Ada juga teman-teman yang sengaja berseloroh, "Kau mahu jadi YB?" Jawapan saya : Ya! (Yang Berkorban di atas jalan kebenaran)


Thursday, February 05, 2009

Politik Pentadbiran Negeri Johor

KITA menghormati pandangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor (Bahagian Sumber Manusia) apabila menukarkan YB Dato' Haji Zalil bin Baron (gambar) sebagai Pengarah Jabatan Agama Johor kepada jawatan Pengurus Besar Yayasan Pelajar Johor.

Tetapi, harus diketahui bahawa pertukaran Dato' Haji Zalil difahamkan adalah satu konflik yang berlaku di dalam Jabatan Agama Johor apabila Dato' Haji Zalil tidak merelakan penjualan Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Menengah Agama Kerajaan Johor, Kluang dan Maahad Johor untuk diberikan kepada kerajaan pusat.

Oleh yang demikian, kita mengucapkan tahniah kepada Dato' kerana berjuang menegakkan amanah kerajaan negeri.

Untuk pengetahuan, setahu saya Pengarah Jabatan Agama Johor hendaklah diisi oleh pegawai tadbir kelas JUSA C. Tetapi kini, yang menjawat jawatan hanyalah seorang pegawai tadbir N52, Tuan Haji A. Rahman bin Jaafar. Kita menghormati akan pertukaran pegawai kerajaan negeri Johor atas arahan orang-orang dalaman!


Wednesday, February 04, 2009

EDARAN SEGERA : Calon BP PMRAM dan HEWI PMRAM 2009

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) PMRAM 2009 memutuskan bahawa calon kepimpinan PMRAM pada tahun 2009 adalah seperti berikut :

1 orang calon Presiden PMRAM
9 orang calon Badan Pengurus PMRAM
10 orang calon Ahli Hal Ehwal Wanita Islam

(semua calon menang tanpa bertanding)

Monday, February 02, 2009

Bulan Kesibukan dan Sayembara

Manuskrip karya seorang penulis muda

SAYA akan hadapi bulan kesibukan. Dan perkara itu saya sudah mula terasa. Pertama, saya bakal berpindah ke Asrama Pelajar Johor (Rabaah). Kedua, tugasan ke arah majlis dan program PMRAM yang semakin menghampiri. Ketiga, muktamar sanawi PMRAM yang akan berlangsung tidak lama lagi memerlukan perancangan yang rapi dan teliti.

Dan, di dalam keripuhan ini, saya gagahkan juga menerima manuskrip karya antologi cerpen 'Hati Seorang Lelaki' (rajah di atas) yang ditulis oleh dua orang penulis muda hari ini.

Insya-Allah, saya akan cuba menyelesaikan tanggungjawab itu satu-persatu. Tetapi secara peribadi saya lebih gemar menyelesaikan kerja manuskrip tersebut kerana perkara itu lebih akrab dengan jiwa.

SAYEMBARA NOVEL FIKSYEN SAINS DAN TEKNOLOGI.

Saya diminta oleh Abang Rozlan Mohamed Noor, urusetia sayembara novel (juga editor Utusan) untuk mengumumkan Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi yang akan berlangsung sehingga 31 Ogos 2009. Justeru, kepada teman-teman yang berminat boleh sahaja sertai. Ada hadiah menarik menanti.

PERTAMA : RM 15,000.00 , sijil dan trofi.
KEDUA : RM 7,500.00, sijil dan trofi.
KETIGA : RM 5,000.00, sijil dan trofi.
LIMA HADIAH SAGUHATI : RM 500.00, sijil dan trofi.