Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, August 28, 2006

Diari Seorang Lelaki

Program yang padat sepanjang satu minggu memaksa saya meninggalkan komputer riba di rumah serta keperluan internet. Bukan saya ingin menyibukkan diri. Cukuplah sekadar beberapa pengorbanan saya yang mampu diberikan oleh tulang empat kerat ini. Semuanya berjalan dengan selamatnya.

Khamis (17 Ogos)

Jam 10 pagi telah meninggalkan perkarangan rumah di Johor Bahru dan menaiki kereta sahabat saya Mohd Faiz Esa ke Kg. Serkat, Pontian, Johor. Kenderaan yang dipandu terus meredahi estet pedalaman di kota Bandar Pontian sehingga ke Pejabat Daerah Pontian. Saya telah bertemu dengan Penolong Pegawai Tanah Daerah Pontian, En. Khairul Nizam bin Mat Said untuk menyampaikan sebuah ucapan yang telah saya siapkan atas arahan beliau.

Selepas itu, perjalanan bergerak ke Kg. Serkat yang mengambil masa 20 minit dari Bandar Pontian. Kampung Serkat terletak berhampiran Tanjung Piai yang merupakan satu – satunya taman Negara kahzanah kekayaan Allah s.w.t. di muka bumi.

Pada sebelah petang, peserta yang tiba diperkarangan Kompleks Penghulu Mukim Serkat telah membantu saya mengemas dewan besar untuk majlis perasmian. Terima kasih buat sahabat – sahabat dari Kolej Islam Johor (KIJ) yang banyak membantu.

Jam 3 petang, majlis perasmian telah selamat disempurnakan. Selepas itu, kaum ibu dan ayah angkat telah pun diberikan anak – anak angkat dari kalangan mahasiswa Al-Azhar dan KIJ.

Pada sebelah malam, beberapa aktiviti santai dilakukan kerana semua peserta masih keletihan selepas memandu hampir beberapa jam bersama pacuan empat roda masing – masing.

Jumaat (18 Ogos)

Saya diminta menyampaikan Slot Motivasi kepada pelajar – pelajar tingkatan 3 dan 4 di SMK Sri Kukup, Pontian. Ini adalah salah satu aktiviti yang disusun sepanjang lima hari berprogram di Kg. Serkat.

Selepas menunaikan Solat Jumaat, kami dibawa ke Taman Negara Tanjung Piai. Dengan membayar hanya RM 1.50 sahaja, kami layak mengunjungi sehingga ke penghujung benua Asia yang dikatakan terletak di Tanjung Piai.

Senja berlabuh. Aktiviti demi aktiviti riadah petang tadi amat menggembirakan. Pada sebelah malam, Kuiz Islam dan Kemerdekaan telah diadakan di Kompleks Penghulu Mukim Serkat (KPMS). Alhamdulillah, ada yang menang membawa pulang hamper dan ada pula yang berjaya mendapat hadiah misteri. Apa agaknya hadiah itu?

Sabtu (19 Ogos)

Pagi – pagi lagi semua peserta telah menyiapkan diri untuk ke SK Serkat. Peserta lelaki bersama acara sukaneka manakala peserta wanita dengan aktiviti memasak. Banyak ragam dan aksi yang ditunjukkan semasa acara berlangsung.

Tepat jam 12 tengahari, kami di bawa ke kilang keropok lekor yang merupakan perniagaan asas penduduk di sini. Tahniah kepada pengusaha yang telah melakar sejarah menjadikan Kg. Serkat salah satu destinasi percutian kekeluargaan yang amat banyak keperluannya.

Pada sebelah petang pula, peserta lelaki dan perempuan memberikan komitmen kepada saya untuk mengadakan persiapan sempena dengan persembahan nasyid dari kumpulan UNIC pada malamnya. Keripuhan membuat persiapan, memberikan isyarat kepada saya akan soal keselamatan kerana kami di tempat orang. Beberapa orang anggota polis dari Kawasan Serkat meninjau agar tiada sebarang masalah berlaku.

Jam 6 petang. Ketibaan yang dinanti telah tiba. Artis UNIC hadir di perkarangan KPMS. Saya mengarahkan Ustaz Firdaus Ahmad dan Mohd Faiz Esa untuk bersama – sama UNIC ke tempat penginapan di Taman Negara Tg. Piai.

Sesi malam adalah waktu yang paling dinantikan. Konsert UNIC berjalan dengan baik. Sebanyak lapan buah lgu diperdengarkan kepada kami. Sungguh merdu suara Fitri, Bazli dan Fadzli. Dikhabarkan Bazli akan berangkat ke Mesir pada 20 September nanti. Tahniah buat abang Bazli.

Ahad (20 Ogos)

Jam 9 pagi, kami berkumpul di KPMS. Pameran dari agensi kerajaan yang dirancang tidak muncul. Saya tidak pasti. Mungkin ada antara mereka yang sibuk menghadiri pameran ditempat – tempat lain seperti di Bandar Pontian dan lain –lain lagi. Kami dikunjungi oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan dan meninjau pameran sekitar satu hingga dua jam.

Pada sebelah petangnya pula, saya telah memberikan taklikan kepada satu tajuk motivasi di SK Serkat. Tajuknya “ Usaha, Doa, Tawakal”. Ringkas sahaja dalam ceramah saya namun saya ingin memastikan tahap pencapaian pemahaman peserta dan anak – anak saya diperingkat rendah.

Malam isra’ mikraj telah tiba. Satu forum perdana ehwal islam telah diadakan. Kami dihadiri oleh empat orang ahli panel dari Jabatan Agama Johor, Johor Bahru. Terima kasih kepada Ustaz Mohd Khalil Mohd Noor, Penolong Pengarah Bahagian Dakwah yang telah bersama – sama kami menjayakan program tersebut.

Isnin (21 Ogos)

Ramai orang kata, bila hari terakhir, saat yang ditunggu hampir tiba. Tetapi itu bukan bagi saya. Lima hari di Kg. Serkat tidak puas rasanya. Sedih dan pilu terus terasa.

Jam 10 pagi. Kenderaan Jabatan Agama Johor memasuki perkarangan KPMS. Ini menandakan program akan berakhir selepas ditutup rasmi oleh KPP Bahagian Zakat, Wakaf dan Baitulmal, Ustaz Haji Yahya bin Ahmad. Banyak juga sumbangan dari pihak Majlis Agama Islam Negeri Johor. Terima kasih Ustaz Yahya.

Pelbagai kata – kata nasihat yang diberikan oleh Ustaz Yahya untuk kami mahasiswa Al-Azhar. Terima kasih buat kalian. Jasa kalian amat berharga.

Sebelah petang, bermulalah episod perpisahan. Anda semua mesti sudah tahu apa yang akan berlaku. Semestinya drama sediah bermula. Ibu angkat sebak ingin ditinggalkan oleh kami. Biarpun hanya lima hari, namun ianya terasa bagai lima tahun.

Tisu merah saya simpan elok dalam saku. Melihat ibu menangis, ada yang terus mengalirkan air mata. Bukan berpura – pura. Inilah realiti. Kata ibu, belum pernah lagi program sepanjang lima hari ini. Memang lama. Namun, pengalaman bersama ibu dan ayah angkat amat bermakna.

Selasa (22 Ogos) dan Rabu (23 Ogos)

Saya diminta untuk menjadi tenaga pembimbing di Sekolah Rendah Islam (ABIM) Johor. Keterlibatan bersama barisan kepimpinan seperti Ustaz Razak, Abang Jamal dan sebagainya telah lama bertapak. Saya telah bersama 20 orang peserta di dalam program tersebut melibatkan adik – adik dari darjah 2 hingga 5. Pengalaman selama dua hari bersama mereka amat bermakna bagi saya. Program Mini Tahfiz disusun dan direncana agar semua anak - anak telah dididik menjadikan al-Quran sebagai panduan hidup.

Khamis (24 Ogos)

Sakit – sakit badan selepas seminggu tidak dapat berehat di rumah. Saya tidak pernah menyesal. Berjalan dan merantau ke sini dan sana banyak pengalaman yang dapat ditimba. Maklumlah, alang – alang pulang ke Malaysia, saya kuatkan tulang empat kerat ini datang ke semua program.

Seawal jam 10 pagi, saya ke Maahad Johor untuk menyampaikan ceramah berkaitan dengan persediaan peserta sebelum ke Universiti Al-Azhar, Mesir. Pelbagai persoalan yang ditanya bagi mendapatkan penjelasan berkenaan mahasiswa/ wi baru ke Al-Azhar.

Jumaat (25 Ogos)

Tidak banyak aktiviti yang saya lakukan hari ini. Persiapan sebagai jawatankuasa persiapan (konon – kononnya) seperti biasa saya laksanakan. Dari Dewan NPC ke rumah di Bandar Baru UDA, dan pulang ke rumah saya semula di Pangsapuri Persiaran Tanjung sudah jadi kebiasaan. Kekadang saya terjah lima kali pusingan sehari. Persiapan untuk majlis pernikahan dan persandingan kakak saya akan berjlan esok hari.

Sabtu (26 Ogos) Ahad (27 Ogos)

Majlis akad nikah telah sempurna tepat jam 11.15 pagi oleh Ustaz Mohd. Noh Abdul Samad yang merupakan Guru Besar Sekolah Agama Bandar Baru Uda pada suatu masa dahulu. Beliau juga ustaz saya.

Keesokkan harinya, majlis persandingan telah di adakan di Dewan NPC (National Productivity Centre). Biar penat asal selamat.

Alhamdulillah, sekarang sedang berfikir… Alangkah bestnya kalau aku yang kahwin.

Mulahazat :
Saya minta maaf kerana gambar dan rakaman sepanjang program di dalam peringkat pencarian. Saya sedih kerana tidak memiliki kamera digital. Sukar nak buat laporan. Jumpa lagi pada lain masa. Saya telah penat menaip.

Thursday, August 10, 2006

Cerita Sebalik Natijah Peperiksaan


Ramai sudah ketahui bahawa natijah peperiksaan telah diumumkan. Biarpun saya sendiri tidak dapat melihat dengan kedua – dua biji mata saya tentang keputusan saya, saya yakin sahabat di Mesir menyampaikan khabar yang sebenar.

Sedikit hampa. Bukan kerana tidak naik tahun tiga. Tapi, saya tidak dapat mengulangi kejayaan semasa di Tahun Satu dengan mendapat takdir Jayyid. Bukan saya tidak bersyukur, tetapi kelemahan dan kekurangan diri saya semasa berada di Tahun Dua. Saya malas. Kitab tidak sempat dikhatamkan.

Saya masih hampa lagi. Saya dimarahi oleh ayah kerana mencipta rekod kegagalan. Saya tahu saya yang salah. Dua madah harus saya pikul untuk tahun depan. Al-Quran dan Bahas Feqh. Saya tahu bukan mudah menghafaz al-Quran. Tapi itu semua alasan. Saya perlu usaha gigih lagi tahun hadapan. Saya malu kerana tidak dapat Jayyid lagi.

Saya ada satu sikap dalam diri. Ego. Tidak boleh melihat kejayaan diri orang lain. Andai benar, saya terdengar kawan saya Hasbullah (Abul) mencapai kejayaan Jayyid pada tahun ini. Saya amat panas. Kenapa saya tidak dapat natijah seperti beliau. Kali ini memang saya amat geram. Namun, geram saya bertempat. Bukan bertujuan untuk bermusuh. Tapi, berkelahi di dalam imtihan.

Saya akan pastikan saya akan dapat memintas Abul. “Abul, ko tahu tak? Kita sedang seri 1-1. Tahun lepas ko bawa juga 2 madah, Nahu dan Qadaya. Tahun ni ko jayyid pulak. Tahun depan ko nak apa? Nak lawan ker?”

Bukan saya belagak. Bukan saya angkuh untuk menunjuk belang. Namun, inilah cara untuk saya hidup berlumba. Saya perlu ada sikap positif dalam diri. Saya perlu lebih cemerlang dari orang lain. Bukan kerana saya pemimpin. Tetapi, cukuplah hanya ingin menggembirakan hati kedua ibu dan bapa yang telah menyara saya sampai saya ke tahap ini.

Ingat lagi. Saya akan pulang dari bilik peperiksaan dengan air mata. Bukan saya gembeng, saya akan teringat kedua ibu bapa saya. Mereka yang membantu saya selama ini. Ini hadiah untuk mereka. Tapi, bukan untuk tahun ini.

Namun, saya masih boleh bergembira kerana telah mendapat dua jayyid jiddan dan empat jayyid. Jika saya tidak ada madah yang sangkut, saya yakin rekod saya akan pegang. Ini cara saya hendak gembirakan hati. Saya sedang sedih juga bersama kalian. Sabar.

Tuesday, August 08, 2006

Satu Cerita Di Hari Lahir

Oleh : typeace

Saya yakin, pembaca akan menyalahkan saya terhadap tajuk yang saya utarakan buat pembaca. “Satu Cerita Di Hari Lahir”. Sudah tahu di mana salah dan silapnya? Ya! Saya lihat saudara pembaca sudah dapat mengagak perkara – perkara yang salah. Sepatutnya tajuk ini adalah ‘Satu Cerita Pada Hari Lahir’ bukan?

Tidak mengapa. Jangan panjang-panjangkan bicara. Esok, adalah Hari Kemerdekaan Singapura yang ke 41. Ini bermakna, sudah empat dekad, Singapura keluar dari Tanah Melayu memperjuangkan bangsanya sendiri. Hari ini, Singapura dan Malaysia antara dua buah Negara yang sentiasa menjalinkan kerjasama serantau baik di peringkat dalaman mahupun luaran. Itu satu kisah sahaja. Sejarah tetap sejarah.

Kini, saya ingin mengajak saudara berbicara lagi perkara-perkara yang utama tentang blog. Kenapa ramai menyepi dan tidak meng’up-date’ blog masing-masing. Adakah semangat blog telah luntur atau pertandingan hanya sekadar pertandingan. Saya bukan memaksa. Ini adalah perjuangan kita. Perjuangan melalui tinta. Tidak salah bukan saya berkata demikian. Kita ada cara kita.

Apa yang saya merepek ini? Tidak masuk tajuk lagi. Saya membebel lagi. Entah bila akan berhenti. Dua hari saya ke Pontian berturut-turut. Ada mesyuarat dan tugas di sana. Memang penat. Tapi, tidaklah sepenat orang lain. Saya yakin ada yang masih sudi membantu. Tidak mengapa.

Biarpun, perjalanan amat memenatkan. Namun, ini adalah sebuah anugerah. Dua hari lagi, saya perlu membantu Ustaz Irfan dalam satu program motivasi. Ini adalah suatu latihan dalaman. Terima kasih kepada semua.

Apapun, hari lahir tahun ini dihabiskan dengan berjalan-jalan sesama rakan dan mesyuarat di Pontian. Syabas buat diri saya! Selamat Hari Ulang Tahun ke 21 buat diri saya. Saya dah layak menjadi pemilih.

P/S : Saya tidak puas hati dengan penulisan saya hari ini. Entah! Mungkin penat. Saya beri (B-)

Friday, August 04, 2006

NAFKAH MENURUT UNDANG – UNDANG KEKELUARGAAN - Siri 1

Disediakan oleh:
Syafiq bin Zulakifli
Fakulti Syariah dan Undang – Undang
Jabatan Syariah Islamiah
Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir

1. Pengenalan

Sejak akhir – akhir ini isu dan masalah berkaitan dengan nikah mis-yar, harta sepencarian dan isu kekeluargaan rumah tangga sering diperbahaskan. Rata – rata menyatakan pendapat dan pendirian masing – masing di dalam menegakkan hak serta kewajipan yang harus dilunaskan. Rentetan dari itu, ramai yang menolak kaum adam mengambil alih tugas kaum hawa yang seharusnya menyelesaikan tanggungjawab tersebut.

Namun, persoalan yang harus difahami kini adalah bagaimana kedudukan nafkah yang sebenar menurut perspektif Islam dan Undang – Undang Kekeluargaan. Perkara ini harus diambil kira dalam meneliti setiap permasalahan dan perkara tersebut.

2. Takrif Nafkah

Asal makna nafkah ialah mengeluarkan atau menghabiskan. Perkataan nafkah (mengeluarkan atau menghabiskan) hanya digunakan dengan makna yang baik sahaja.

Nafkah dari segi istilah ialah semua perkara yang diperlukan oleh manusia seperti makanan, minuman, pakaian, dan tempat tinggal.

3. Hukum Pemberian Nafkah

Tugas suami untuk memberi nafkah ke atas isteri dan anak-anaknya adalah wajib. Allah s.w.t. berfirman :

“Dan kewajipan ayahnya adalah memberi makan dan pakaian kepada mereka dengan baik. Tidaklah seseorang dibebani, melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
Surah Al-Baqarah ayat 233


Allah Taala berfirman lagi di dalam Surah At- Thalaq ayat ke 6 yang bermaksud :

“Perempuan – perempuan (yang dalam iddah) itu hendaklah kamu tempatkan di tempat kediaman yang sesuai dengan kemampuan kamu, dan janganlah kamu sengsarakan mereka kerana hendak menimpakan kesusahan kepada mereka. Dan kalau mereka sedang hamil, hendaklah kamu membelanjai mereka sampai melahirkan kandungannya. Dan kalau mereka menyusukan hendaklah kamu rundingkan menurut patutnya. Dan kalau kamu sama- sama merasa kesulitan boleh perempuan lain menyusukannya.”

Dalam hadith Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, maksudnya ;

“Dari Aisyah bahawasanya Hindun bin Uthbah pernah bertanya kepada baginda Rasulullah : Hai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufiyan adalah orang kafir. Ia tidak mahu memberi nafkah kepadaku dan anakku, sehingga aku mesti mengambil daripadanya tanpa pengetahuannya. Maka Rasulullah SAW bersabda : Ambillah apa yang mencukupi dirimu dan anakmu dengan cara yang baik.

4. Hak Nafkah Selepas Perceraian

Nafkah juga termasuk salah satu daripada hak yang wajib diterima oleh isteri selepas berlaku perceraian. Isteri berhak menerimanya sepanjang menjalani tempoh idah menurut syarat – syarat yang ditetapkan oleh syarak.

Ahli fuqaha’ sependapat bahawa isteri yang dicerai dan telah pun disetubuhi sebelumnya berhak mendapat nafkah sepanjang menjalani tempoh idah.

Walaupun begitu, tidak semua isteri yang diceraikan berhak mendapat nafkah dan bentuk nafkah yang diterimanya juga berbeza-beza. Ia bergantung kepada keadaan dan jenis perceraian semasa berlakunya perceraian.

5. Bentuk Nafkah Selepas Perceraian

Bentuk – bentuk nafkah ini boleh dibahagikan kepada tiga jenis mengikut kategori :

Pertama : Isteri yang diceraikan secara talak raj’ie.
Kedua : Isteri yang diceraikan secara talak ba’in.
Ketiga : Isteri yang diceraikan dan belum pernah disetubuhi.

(i) Isteri yang diceraikan secara talak raj’ie.

Para fuqaha’ sependapat dalam mewajibkan isteri yang menjalani idah talak raj’ie untuk mendapat nafkah dari suaminya. Hak nafkah tersebut berupa segala perbelanjaan dan rumah kediaman.

Suami wajib menanggung segala nafkah tersebut selama isterinya menjalani tempoh idah kerana dia masih lagi mempunyai hak ke atas isteri. Isteri tersebut dikira masih berada di dalam pemilikan suami.

(ii) Isteri yang diceraikan secara talak ba’in.

Isteri yang diceraikan secara ba’in berbeza dengan talak raj’ie. Perbezaan ini dilihat dari segi pemilikan suami ke atas isterinya dalam masa idah.

Jumhur ulama bersetuju bahawa isteri yang menjalani idah perceraian ba’in akan mendapat nafkah perbelanjaan jika dia hamil. Ini berdasarkan firman Allah SWT di dalam al-Quran yang mafhumnya :-

“Dan kalau mereka sedang hamil, hendaklah kamu membelanjai mereka sampai melahirkan kandungannya. Dan kalau mereka menyusukan hendaklah kamu rundingkan menurut patutnya. Dan kalau kamu sama- sama merasa kesulitan boleh perempuan lain menyusukannya.”

Imam Malik dan Syafie mengatakan perempuan hanya berhak mendapat nafkah tempat tinggal sahaja. Perempuan itu tidak berhak mendapat nafkah belanja kecuali jika dia hamil.

Hujah ini bersandarkan hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Fatimah binti Qais yang bermaksud :-

“Suamiku telah mentalakkan aku dengan talak tiga. Lalu aku pergi mengadu kepada Rasulullah SAW. Baginda bersabda kepadanya (Fatimah) engkau tidak ada hak tempat tinggal dan nafkah”.

(iii) Isteri yang diceraikan dan belum pernah disetubuhi.

Jumhur ulama’ berpendapat bahawa perempuan dan isteri yang belum disetubuhi tidak wajib mendapat nafkah dan tempat tinggal. Mereka yang diceraikan sebelum disetubuhi tidak wajib melalui tempoh idah. Di samping itu, mereka juga tidak lagi berada di dalam pemilikan suaminya. Oleh sebab itu, adalah wajar menurut ulama mengapa mereka tidak mendapat sebarang nafkah dan kediaman tempat tinggal dari suami.

6. Nafkah Menurut Undang – Undang Mahkamah

Di bawah peruntukan Undang – Undang Keluarga Islam di Selangor dan Johor Seksyen 59 (1) dan (2) menyatakan tertakluk kepada hokum syarak mahkamah, boleh memerintahkan orang lelaki membayar nafkah kepada isterinya atau bekas isterinya.

Namun, seseorang isteri tidak berhak mendapat nafkah apabila ia nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah sah suaminya.

Di bawah Seksyen 60, 61, dan 62 menyatakan mahkamah boleh memerintahkan mana – mana orang yang bertanggungan tentang hal itu mengikut hokum syarak supaya membayar nafkah kepada seseorang yang lain jika ianya tidak berupaya sepenuhnya atau sebahagiannya disebabkan kerosakan otak, jasmani, atau tidak sihat dan mahkamah berpuashati.

Di bawah Seksyen 64, 65 memperuntukan sesuatu perintah nafkah itu tamat apabila mati orang yang kena membayar nafkah atau mati orang yang berhak menerima nafkah menurut perintah yang telah ditetapkan mana yang lebih awal. Begitu juga di dalam Seksyen 65 (1) dan (2) hak isteri untuk menerima perintah nafkah akan terhenti apabila tamat idah atau isteri hidup dalam perzinaan dengan orang lain atau apabila isteri itu berkahwin dengan orang lain.

Di bawah Seksyen 66, 67, dan 68 menyatakan bahawa mahkamah berhak mengubah syarat – syarat pemberian nafkah dari semasa ke semasa atau pada bila – bila masa. Nafkah yang dibayar tidak boleh ditukar atau dipindah milik.
bersambung...
p/s : saya sedang siapkan untuk beberapa lagi.... perkara yang berkaitan

Siapa perlu belajar bahasa Arab?

Olahan : Utusan Malaysia bertarikh 4 Ogos 2006
Ramai yang tertanya-tanya, “Siapa yang sepatutnya perlu belajar bahasa Arab?” Seterusnya satu lagi soalan iaitu “Siapa pula yang sepatutnya perlu menguasai bahasa Arab?” Berikut dinyatakan empat golongan utama yang perlu belajar dan seterusnya menguasai bahasa antarabangsa yang sangat penting ini.

Pertama, orang yang mengaku dirinya beragama Islam. Ini kerana pedoman uta ma umat Islam ialah al-Quran dan hadis Nabi. Kedua-duanya dalam bahasa Arab. Bagaimana seseorang itu boleh memahami Islam dengan fahaman yang paling tepat kalau tidak berdasarkan sumber yang asal? Ada orang kata, “Saya sayang Nabi, saya cinta pada Rasul.” Tetapi bagaimana beliau boleh mengaku sedemikian rupa sedangkan dia tidak berusaha mempelajari apa yang dituturkan oleh Nabi.

Pelik, tetapi benar! Itulah kenyataan yang perlu kita terima dewasa ini. Kebanyakan kita masih belum memahami apa yang terkandung di dalam al-Quran. Walaupun seseorang itu mampu membaca al-Quran dengan baik, belum pasti dia juga mampu memahami apa yang terkandung di dalamnya.

Kedua, rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama yang berfikiran komersial, korporat dan ahli perniagaan. Tahukah kita, terdapat 23 negara Arab yang menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi. Daripada 23 buah negara tersebut terdapat lebih tujuh negara Arab yang kaya-raya dengan sumber alam dan menawarkan banyak projek mega. Baru-baru ini, gabungan beberapa syarikat di Malaysia berjaya mendapat tender bernilai lebih RM3 bilion di Arab Saudi. Untuk itu, kebolehan komunikasi dalam bahasa Arab yang tinggi amat diperlukan untuk meyakinkan pihak-pihak berkenaan.

Apabila kita berkunjung ke negara-negara Arab tersebut kita masih boleh berkomunikasi dengan mereka dalam bahasa Inggeris. Ini memang tidak dapat dinafikan. Persoalannya, sejauh mana kita dapat meyakinkan dan dapat menarik minat mereka. Kita juga tertanya-tanya, kenapa barangan Malaysia masih belum dapat menembusi pasaran negara Arab secara maksimum? Mengapa nilai dagangan dengan negara-negara tersebut masih rendah? Sedangkan Malaysia dan negara-negara Arab tersebut banyak persamaannnya. Semua 23 buah negara Arab tersebut (kecuali Lubnan) menjadikan Islam sebagai agama rasmi. Salah satu faktornya ialah kebanyakan golongan korporat dan profesional tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa Arab yang boleh menarik minat pelanggan berbangsa Arab. ni kerana walaupun mereka masih boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, tetapi untuk menawan hati mereka penggunaan bahasa Arab sangat diperlukan.

Ketiga, golongan profesional seperti doktor, peguam, arkitek, akauntan, jurutera dan lain-lain. Ini kerana al-Quran adalah sumber rujukan ilmu pengetahuan. Adalah amat rugi jika golongan profesional ini tidak mampu merujuk al-Quran untuk meningkatkan kajian dalam bidang yang diceburi. Terlalu jauh perbezaannya antara profesional yang boleh mengadaptasi al-Quran dalam bidang berkaitan dengan rakannya yang hanya bergantung kepada terjemahan sahaja.

Terdapat banyak ayat al-Quran yang membicarakan tentang sesuatu secara saintifik. Dalam ruangan ringkas ini dinyatakan beberapa contoh tema berkaitan keprofesionalisme untuk renungan, dikaji, diamalkan dan dijadikan iktibar kepada generasi akan datang.

Contohnya, persoalan tentang bilangan perkataan dalam al-Quran. Bilangan perkataan dalam al-Quran adalah signifikan. Setiap baris, huruf, perkataan, jenis ayat sama ada panjang atau pendek adalah bermakna. Berikut dinyatakan beberapa contoh bilangan perkataan dalam al-Quran.

Berdasarkan statistik di atas didapati terdapat konsep keseimbangan antara dua perkara yang berlawanan seperti dunia akhirat, hidup mati, malaikat syaitan, lelaki perempuan dan panas sejuk. Begitu juga terdapat konsep sebab dan akibat iaitu zakat-berkat. Dalam hal ini didapati bilangan keduanya adalah sama.

Manakala perkataan hari, bilangannya ialah bilangan perkataan????????ialah sebanyak 349. Jika ditambah dengan perkataan ???????????ia menjadi 354 iaitu bersamaan dengan jumlah satu tahun Hijrah. Jika ditambah dengan perkataan ????????ia menjadi 365 iaitu bersamaan dengan jumlah satu tahun Masihi.

Seterusnya didapati jumlah perkataan laut dan darat tidak sama. Sehubungan itu, terdapat kemungkinan cara mengira keluasan daratan dan lautan ialah seperti berikut:

Lautan = 33 Daratan = 12 Jumlah = 45
Luas Daratan ialah 12/45 x 100 = 26.67 %
Luas Lautan ialah 33/45 x 100 = 73.33 %

Faktor ini sepatutnya diambil kira dalam pengiraan keluasan daratan. Seterusnya faktor ini memberi kesan yang sangat penting dalam soal penambakan laut. Ini kerana ayat Allah terbahagi kepada dua iaitu: a) Ayat Maqruah atau tanda yang boleh dibaca iaitu al-Quran dan b) Ayat Manzurah atau tanda yang boleh dilihat iaitu alam sekitar. Ini bermakna kita tidak boleh sewenang-wenangnya menokok tambah sama ada ayat maqruah atau ayat manzurah.

Selain itu perkataan (lautan-daratan) atau (sea-land) masih tidak boleh menandingi perkataan?????-?????????
Ini kerana kedua-dua perkataan ini berkait rapat antara satu sama lain.

Keempat, golongan akademik yang menitik beratkan soal sumber rujukan. Amat bahawa rujukan utama ialah al-Quran dan hadis. Kedua-duanya dalam bahasa Arab. Sehubungan itu, untuk mendapatkan nilai kajian yang lebih mutu akademiknya, ahli akademik sepatutnya menguasai bahasa Arab.

Untuk itu, berikut dikemukakan beberapa cadangan untuk renungan bersama. Antaranya ialah golongan profesional dan akademik seperti pakar sains, jurutera, saintis dan lain-lain hendaklah menjadikan al-Quran sebagai rujukan utama untuk meningkatkan kerjaya mereka dalam bidang sains. Selain itu, oleh kerana hendak memahami al-Quran perlukan kemahiran bahasa Arab, guru sains, pakar sains dan saintis perlu belajar bahasa Arab mengikut kaedah yang sesuai untuk mereka. Seterusnya untuk jangka pendek, guru sains, pakar sains dan saintis perlu berganding bahu dengan ulama yang memahami al-Quran untuk mencipta kegemilangan dalam bidang sains dan teknologi.

Jadi mari kita belajar bahasa Arab dan menguasainya sehingga boleh menggunakan al-Quran untuk meningkatkan prestasi dalam bidang yang kita ceburi. Kesemua yang kita lakukan ini akhirnya akan menuju ke matlamat asal iaitu untuk memperoleh keredaan Allah s.w.t.

Thursday, August 03, 2006

Bicara Sastera


1
detik dan keadaan menyeringaikan gigi
mengunyah sebuah jenazah
aku yang berdiri dalam sepi
dipanggil esok
bagaimana kalau kau pula
dimamah saat
dimamah hingga lumat

…1979

Petikan puisi T. Alias Talib berjudul Hidup dan Mati

Nukilan dari :
Warna Sari, Sastera Melayu Moden.

Penyelenggara :
Majlis Peperiksaan Malaysia

Terbitan :
Dewan Bahasa dan Pustaka

Saya mahu anda faham sastera. Bukan saya orang sastera. Namun, kerana sasteralah anda akan berubah. Percaya atau tidak? Itu jawapan anda

Diari Hatiku


Hampir dua minggu saya tidak meng’update’ blog saya. Bukan saya malas menulis. Bukan pula saya tidak mahu lagi jadi penulis. Ripuh memikirkan segala kerja yang dibebani sebagai taklifan di Malaysia.

Seminggu yang lalu, pelbagai tempat yag saya lawati. Pulang bercuti ke Malaysia memberikan ruang dan peluang untuk meneruskan sisa kehidupan yang berbaki. Saya tidak ada masa yang panjang lagi. Hari demi hari yang dilalui banyak memberikan pengalaman baru. Ada yang manis dan ada pula yang pahit.

Kemanisan dan kepahitan itu biar sahaja saya simpan sebagai diari sepi agar ia menjadi ubat di kala sunyi sendiri. Hari Ahad yang lalu, saya berkesempatan menjejakkan kaki ke daerah Kluang, salah satu sekolah yang telah menyusurkan saya ke bumi Mesir pada hari ini. Jalan yang dilalui selama lima tahun di sana menjadi sebuah kenangan indah.

Namun, keindahan itu tidak lama. Selepas saya dipaksa keluar sekolah, gara – gara telah tamat temph belajar di tingkatan lima, saya mengubah arah ke Maahad Johor. Namun, semua itu adalah perjalanan hidup yang mungkin tidak dapat dilupakan. Tamat.

Saya akan berubah topik. Perjumpaan bersama semua generasi bekas-bekas pelajar SMAKJ di Kluang yang dianggap meriah bertukar menjadi hambar apabila hanya 20 orang sahaja yang hadir. Saya kurang pasti di mana hampi beribu pelajar SMAKJ yang dilahirkan semenjak generasi pertama pada tahun 1988. Namun, saya tidak pernah hampa di atas apa yang terjadi.

Mengimbau kenangan seminggu yang saya lalui, amat memberikan satu kenangan indah ketika hidup di zaman muda. Ia sudah berlalu. Saya yakin, semuanya tidak akan kembali ke alam yang sedia ada pada hari ini.

Izinkan saya menyorot dan mengubah topik perbicaraan. Dua perkara besar yang sedang menjadi perhatian dunia dan Negara kita pada hari ini. Saya yakin, semua telah mengerti dan maklumi. Kes Artikel 11, Perlembagaan Persekutuan dan juga ancaman keganasan Israel ke atas Lubnan dan Palestin. Butakah dunia?

Saya tidak mahu berbicara panjang. Anda lebih bijak. Pemilihan di tangan anda. Saya ingin mengajak saudara/ saudari menghadiri perhimpunan besar – besaran di Masjid Taman Universiti pada hari Sabtu (5 Ogos) ini. Waktunya selepas Solat Zuhur. Perkara yang akan diperdebatkan melibatkan isu Artikel 11 dan masalah IFC.

p/s : Maaf jika saya tidak menggunakan laras bahasa yang baik. Saya hanya menulis dan melakarkan sebuah penulisan secara diari sahaja. Kini, saya sedang menghasilkan suatu kertas kerja di bawah tajuk undang – undang. Izinkan saya menjadi peguam. Terima kasih.

Diari Seminggu

30 Julai
Perjalanan ke SMAKJ, Kluang – Menghadiri perjumpaan bekas – bekas pelajar di Dewan Harun Ar-Rashid. SMAKJ, Kluang sedang menjalankan Hari Kokurikulum peringkat sekolah. Tahniah!

31 Julai
Perjalanan ke KUIM, Nilai, Negeri Sembilan. – Melawat tapak projek di kampus tetap. Walau saya tidak berpeluang meneruskan pengajian di sana, namun saya adalah bekas mahasiswa KUIM. Tahniah buat diri saya!

1 Ogos
Perjalanan pulang dari Negeri Sembilan. Penat. Saya tidak pasti saya akan hidup lagi pada hari esok. Tahniah buat diri saya kerana masih terus berdiri memperjuangkan nasib saya!

2 Ogos
Perjalanan ke Lapangan Terbang Senai. Menjemput pulang bapa yang berkursus di Kelantan Darul Naim. Semenjak bertukar ke Jabatan Pelajaran Negeri Johor, jarang sekali dapat melihat bapa saya berehat di rumah.

3 Ogos
Perjalanan bermula ke Syarikat Petronas Dagangan Berhad di Bandar Baru Uda. Kemudian, Ustaz Fahrul Irfan mengajak saya ke Restoran Singgah Selalu. Selepas itu, saya memandu ke daerah Pontian, dan akhirnya dapat ke GULAM, Larkin untuk mencetak buku program sempena Program Bakti Siswa di sana. Tahniah buat diri saya yang masih lagi mampu menerima taklifan walaupun hamper futur.

Esok ke mana pula. Ada – ada saja.